545 689 läst · 2 310 svar
546k läst
2,3k svar
Vad har ni för bolåneränta?
Har kollat Skandiabanken.peterhjalmarsson skrev:Försäkringar behöver du inte flytta, men visst vill de att du skall öppna sparande och flytta ditt transaktionskonto. Å andra sidan antar jag att det inte finns något som hindrar att du flyttar tillbaks de affärerna efter en månad eller tre.
Skandiabanken har en snurra på sin hemsida, där du angre hur mycket du vill flytta över till dem, och visar vilken räntan blir. För det första ger det en bra indikation på hur bankerna (i alla fall en bank) värdesätter att få din övriga business, och för det andra ger det en hyfsad referensränta att använda i din förhandling med andra banker.
Mina förutsättningar säger 1,69%
Samma förutsättningar dvs så som jag har det idag hos en lokal Sparbank ger mig 1,83%
Verkar vara helt omöjligt att få ner mina 1,83% till något lägre utan att byta bank.
Medlem
· Stockholm
· 132 inlägg
SEB sänkte vårt en bra bit efter att ha konfronterat dem med Skandiasiffrorna, efter att ha vägrat innan dess. Inte hela vägen ned, men ändå. Prova!Suhagg skrev:
Medlem
· Stockholm
· 132 inlägg
Men SEB fulhöjer den s.k. "upplåningskostnaden" i stället, så du åker dit i alla fall, även om påslaget ligger fast.daddydj skrev:Det känns som två väldigt likvärdiga erbjudanden.
Nordeas 3-månaders är på 2,21 %. 60 punkters rabatt ger dig en ränta på 1,61 %.
SEB:s upplåningsränta är 0,75. 87 punkters påslag ger dig en ränta på 1,62 %.
Jag skulle inte bytt. SEB:s marginal ligger fast i två år. Hur Nordea gör vet jag inte men risken finns att rabatten försvinner snabbare där.
Jo det var ju ganska lika, men jag stör mig på SEB som höjer den när man varit trogen kund flera år, jag har många konton och sparande så jag borde vara en bra kund, känns som min marginal är en "vanlig" ränta och jag vill ha en bättre.
Vet att det ska gå, bankerna tjänar ju ändå miljarder
Vet att det ska gå, bankerna tjänar ju ändå miljarder
Har idag 1.69 på SEB men är missnöjd med dem, eller eg bankkvinnan.
Kontaktade gamla banken, SHB, och de erbjöd 1.81 men då ingår låneskydd - det gör det ej på SEB.
Skall man byta? Det är 3-mån rörligt i båda fallen.
Skillnaden på årsbasis blir 4000kr ungefär.
Kontaktade gamla banken, SHB, och de erbjöd 1.81 men då ingår låneskydd - det gör det ej på SEB.
Skall man byta? Det är 3-mån rörligt i båda fallen.
Skillnaden på årsbasis blir 4000kr ungefär.
Redigerat:
Administrator
· Skåne
· 6 547 inlägg
Behöver ni låneskyddet eller är det bara nice to have?
Behöver och behöver. Vi har båda inkomstförsäkringar via facket och tjänar båda +40k i månaden så njae det gör vi inte.
Eg. handlar det om att vi är missnöjda med SEB. Ibland kanske man får vad man betalar för.
Eg. handlar det om att vi är missnöjda med SEB. Ibland kanske man får vad man betalar för.
Administrator
· Skåne
· 6 547 inlägg
1,69, låter som ni har ett standardpåslag på 0,90. Ingen höjdare. Testa de andra bankerna för att se vad du får där.
Vad får du t ex om du fyller i Skandiabankens formulär? http://www.skandiabanken.se/hem/Lana/Bolan/Intro/
Vad får du t ex om du fyller i Skandiabankens formulär? http://www.skandiabanken.se/hem/Lana/Bolan/Intro/
Redigerat:
Administrator
· Skåne
· 6 547 inlägg
Ja ibland funkar inte det här med personkemin oss människor emellan. Och då vill man inte ha med dem och göra.
Byt, men inte till någon sämre deal. Så ofta har du väl inte med banken att göra?
Byt, men inte till någon sämre deal. Så ofta har du väl inte med banken att göra?
Låneskydd är kopplat till om någon dör, inte om man blir av med jobbet. Så den ska alltså likställas med en livförsäkring.Noseone skrev:
Det funkar alltså så att om ni båda står på lånet så går banken in och betalar av halva lånet (upp till ett tak) oavsett om man har 50/50 eller annan fördelning sinsemellan.
Jag och min sambo har en 80/20-fördelning på lånet (jag har mest i lån), vilket innebär att jag har varit tvungen att höja min livförsäkring ett snäpp för att täcka skillnaden mellan halva bolånet och min del (de 30 procentenheterna) medan min sambo har kunnat göra tvärtom; minska sin livförsäkring ett snäpp.
1.84% om jag inte flyttar sparande vilket inte behövdes med SHB.Per Eskilsson skrev:
Jag får ta upp med SHB att vi på nuvarande bank har lägre ränta.