545 686 läst · 2 310 svar
546k läst
2,3k svar
Vad har ni för bolåneränta?
Renoverare
· Stockholm
· 18 490 inlägg
Renoverare
· Stockholm
· 18 490 inlägg
Du har en effektiv ränta på 0.61 hur fick du den dealen utan att vara anställd?
Mot stibor om vi skall vara petiga. Och det var stor tur och en gnutta driftighet. Just då var.lånet lika bra som ett vanligt lån, men förhållanden har.ändrats till min fördel, på.ett sätt som ingen kunde förutse. Dvs tur.
Extrema räntor en del av er har. Jag omförhandlade idag och var nöjd med 0,40 procentenheters rabatt på listpris vilket idag är 2,21%. Det ger 1,82% ränta på mitt lån på 1 500 000 kr (huset värt 2 000 000 kr).
Nordea. Är pluskund eller vad det heter. Nynäshamns kommun.
Om jag flyttar lite försäkringar till dem kan de tänka sig ge mig 0,45 procentenheters rabatt.
Är det en skitränta eller?
Om jag flyttar lite försäkringar till dem kan de tänka sig ge mig 0,45 procentenheters rabatt.
Nej, det är ingen skitränta! Inte jättebra, men troligen bättre än snittet (nu gissar jag).Hemligt skrev:Extrema räntor en del av er har. Jag omförhandlade idag och var nöjd med 0,40 procentenheters rabatt på listpris vilket idag är 2,21%. Det ger 1,82% ränta på mitt lån på 1 500 000 kr (huset värt 2 000 000 kr).
Själv har jag 65 punkters rabatt, vilket gör att jag idag har 1,54%!
Besserwisser
· Örebro
· 28 inlägg
Jag har varit i kontakt med min bankkontakt på SEB och så länge jag har samma lån dvs mina lånenummer och inte gör om mer än byter bindningstid kommer jag behålla mitt påslag på 65 punkter. Detta borde ju gälla alla som har SEB lån.
Medlem
· Stockholm
· 132 inlägg
Problemet är att SEB med ojämna mellanrum (senast i somras) ändrar villkoren för hur de beräknar sin så kallade "upplåningskostnad", vilket höjer din ränta till en orimligt hög nivå, trots att du har kvar samma påslag. Med andra ord samma trick som när de tidigare (och andra banker fortfarande gör) jobbade med listräntor och rabatter på dem.Wesserbisser skrev:
SEB är onda, och det finns inget du kan göra åt att bli lurad av dem, annat än att gå igenom besväret med att omförhandla cirkus en gång per år. Jag har ingen orsak att tro att andra banker är bättre egentligen, men just nu verkar Skandiabanken vara ovanligt raka och ärliga. Fast jag sa samma sak om SEB när de började med nuvarande modell.
Försäkringar behöver du inte flytta, men visst vill de att du skall öppna sparande och flytta ditt transaktionskonto. Å andra sidan antar jag att det inte finns något som hindrar att du flyttar tillbaks de affärerna efter en månad eller tre.Suhagg skrev:
Skandiabanken har en snurra på sin hemsida, där du angre hur mycket du vill flytta över till dem, och visar vilken räntan blir. För det första ger det en bra indikation på hur bankerna (i alla fall en bank) värdesätter att få din övriga business, och för det andra ger det en hyfsad referensränta att använda i din förhandling med andra banker.
Jag har 1.58 på Nordea och har inte flyttat dit någonting, inget fondspar, inget pensionspar inga försäkringar.
Var idag hos SEB och skulle förhandla räntor. Har ca 3milj i lån och har alltid haft 0.70 i påslag. Efter hand har 2/3 lån ökat till 0.80 och idag när vi gjorde om och ökade lånen pga husköp så fick vi efter mycket förhandling ner det nya till 0.87, vilket var enligt dom, jag är inte helt nöjd. Har fått bättre erbjudande från Nordea men vet inte om det är ett lockpris bara. Fått rabatt på 60 punkter där, kan bli ett byte
Det känns som två väldigt likvärdiga erbjudanden.Tobbe78 skrev:Var idag hos SEB och skulle förhandla räntor. Har ca 3milj i lån och har alltid haft 0.70 i påslag. Efter hand har 2/3 lån ökat till 0.80 och idag när vi gjorde om och ökade lånen pga husköp så fick vi efter mycket förhandling ner det nya till 0.87, vilket var enligt dom, jag är inte helt nöjd. Har fått bättre erbjudande från Nordea men vet inte om det är ett lockpris bara. Fått rabatt på 60 punkter där, kan bli ett byte
Nordeas 3-månaders är på 2,21 %. 60 punkters rabatt ger dig en ränta på 1,61 %.
SEB:s upplåningsränta är 0,75. 87 punkters påslag ger dig en ränta på 1,62 %.
Jag skulle inte bytt. SEB:s marginal ligger fast i två år. Hur Nordea gör vet jag inte men risken finns att rabatten försvinner snabbare där.