Peter2400 skrev:
Jag upptäckte precis att Seb har ändrat sitt avtal med tco förbunden till 1% påslag istället för 0.9 som det var innan.
Är det någon som har koll på när det här hände, ligger Seb dåligt till och behöver tjäna mer pengar nu helt plötsligt?
Det har hänt ganska nyligen. Jag skrev ett nytt avtal den 28/11 2014 (på rörliga lån) med 0,9% påslag. Mitt avtal gäller i 2 år framåt, ibland har man tur.

1,23% på två resp. 1,47% på tredje lånet. 3-mån & Swedbank.
Är "Svensson" men har en gammal absolut ränterabatt som framförhandlades då räntan var högre, och som sedan blev utan bortre tidsgräns när både de och vi tröttnade på att förhandla om var 6:e månad.
Känner av någon anledning inte att jag behöver förhandla på ett tag :)

Redigerat:
Peter2400 skrev:
Jag upptäckte precis att Seb har ändrat sitt avtal med tco förbunden till 1% påslag istället för 0.9 som det var innan.
Är det någon som har koll på när det här hände, ligger Seb dåligt till och behöver tjäna mer pengar nu helt plötsligt?
0,9 fick jag direkt när jag frågade SEB så det verkar vara en dålig ide att nämna TCO.:cool:

Roligt var dock att dessa 0,9 jag fick var inget som SEB tjänstemannen ville disskutera ner alls. Vi ger bästa pris direkt sa denne. Det var bara att gå vidare och leta bättre ränta på annat håll.

Som trogen SEB-kund är det för mig omöjligt att komma under 0,90. Har haft allt möjligt mellan 0,42 och 0,97 de senaste åren. 0,42 , 0,45 , 0,50 , 0,55 , 0,70 , 0,78 , 0,90 , 0,93 , 0,97. Fram till för ett par år sedan gick det bra att förhandla men numera är det bara en SEB-dator som spottar ut en siffra beroende på min ekonomi, övriga affärer i SEB, fonder, värde på villan osv.

daddydj skrev:
Som trogen SEB-kund är det för mig omöjligt att komma under 0,90. Har haft allt möjligt mellan 0,42 och 0,97 de senaste åren. 0,42 , 0,45 , 0,50 , 0,55 , 0,70 , 0,78 , 0,90 , 0,93 , 0,97. Fram till för ett par år sedan gick det bra att förhandla men numera är det bara en SEB-dator som spottar ut en siffra beroende på min ekonomi, övriga affärer i SEB, fonder, värde på villan osv.
Då är det bekräftat. Det var verkligen helt tvärstopp hade jag fått bättre ränta skulle jag ta det tyckte banktjänstemannen.

1.69% verkar det va nu på SEB 3-mån.

Fick ny ränta 1.54% på 3 månaders hos SEB, har ca 77% belåningsgrad men amorterar friskt.

Det låter ju helt ok. Vad betyder det för påslag på deras "upplåningsränta"?

Ett påslag på 0.75% - samma som vi har haft sedan ett år tillbaka.

Som jag förstått det så gäller SEBs påslag i två år. Mina påslag ska omförhandlas sista september nästa år, det kommer inte bli kul är jag rädd. Har 0.55 just nu.

Har SEB med 65 punkterpåslag. Jag behöver inte förhandla om utan det påslaget ligger fast. Kontakta din bankman vid ev problem med påslaget. Fick precis 1.44 på mina 3-månaderslån. Har 1 000 000 i lån och belåningsgrad < 40%
Skärmklipp.JPG

• Gilla
Tosse
  • Laddar…
1.44 var bra, Jag som var nöjd med mina 1.49 (0.7 marginalränta) :)

Fantastiskt fina räntor vissa av er lyckas förhandla er till!

Har själv SEB, Lån 1.900.000kr, belåningsgrad ca 45%, 3-månaders ränta 1.69...

MVH

Daggen

När vi senast lade om våra lån hos SEB, tror det var 2013-12 så gick vi från 0,45 i påslag till 0,9 (TCO). Detta skulle gälla i två år. Nu verkar det dock bara ha gällt i ett år för idag såg jag följande:
2014-12-29 1,69 2,10
SEB har alltså ökat mitt påslag från 0,9 till 1,3. Då har både jag och min fru huvudsaken av våra ekonomier hos SEB, belåningsgrad på cirka 70% jag har dessutom mitt företag hos SEB.

Ska kontakta dem imorgon och höra vad som hände för mitt omläggningsdatum inträffade ett år för tidigt. Förmodligen så innebär detta att jag får det nya TCO påslaget på 1,0 men jag ska allt försöka få behålla åtminstone 0,9.

Skulle ha nappat på SBAB:s erbjudande om 2,1%, då hade jag inte behövt bry mig för bankernas fulspel de närmaste fem åren.

Bundet på 3 år....0,7%

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.