545 660 läst · 2 310 svar
546k läst
2,3k svar
Vad har ni för bolåneränta?
Det har hänt ganska nyligen. Jag skrev ett nytt avtal den 28/11 2014 (på rörliga lån) med 0,9% påslag. Mitt avtal gäller i 2 år framåt, ibland har man tur.Peter2400 skrev:
1,23% på två resp. 1,47% på tredje lånet. 3-mån & Swedbank.
Är "Svensson" men har en gammal absolut ränterabatt som framförhandlades då räntan var högre, och som sedan blev utan bortre tidsgräns när både de och vi tröttnade på att förhandla om var 6:e månad.
Känner av någon anledning inte att jag behöver förhandla på ett tag
Är "Svensson" men har en gammal absolut ränterabatt som framförhandlades då räntan var högre, och som sedan blev utan bortre tidsgräns när både de och vi tröttnade på att förhandla om var 6:e månad.
Känner av någon anledning inte att jag behöver förhandla på ett tag
Redigerat:
0,9 fick jag direkt när jag frågade SEB så det verkar vara en dålig ide att nämna TCO.Peter2400 skrev:
Roligt var dock att dessa 0,9 jag fick var inget som SEB tjänstemannen ville disskutera ner alls. Vi ger bästa pris direkt sa denne. Det var bara att gå vidare och leta bättre ränta på annat håll.
Som trogen SEB-kund är det för mig omöjligt att komma under 0,90. Har haft allt möjligt mellan 0,42 och 0,97 de senaste åren. 0,42 , 0,45 , 0,50 , 0,55 , 0,70 , 0,78 , 0,90 , 0,93 , 0,97. Fram till för ett par år sedan gick det bra att förhandla men numera är det bara en SEB-dator som spottar ut en siffra beroende på min ekonomi, övriga affärer i SEB, fonder, värde på villan osv.
Då är det bekräftat. Det var verkligen helt tvärstopp hade jag fått bättre ränta skulle jag ta det tyckte banktjänstemannen.daddydj skrev:Som trogen SEB-kund är det för mig omöjligt att komma under 0,90. Har haft allt möjligt mellan 0,42 och 0,97 de senaste åren. 0,42 , 0,45 , 0,50 , 0,55 , 0,70 , 0,78 , 0,90 , 0,93 , 0,97. Fram till för ett par år sedan gick det bra att förhandla men numera är det bara en SEB-dator som spottar ut en siffra beroende på min ekonomi, övriga affärer i SEB, fonder, värde på villan osv.
Besserwisser
· Örebro
· 28 inlägg
Renoverare
· Stockholm
· 18 484 inlägg
1.44 var bra, Jag som var nöjd med mina 1.49 (0.7 marginalränta)
När vi senast lade om våra lån hos SEB, tror det var 2013-12 så gick vi från 0,45 i påslag till 0,9 (TCO). Detta skulle gälla i två år. Nu verkar det dock bara ha gällt i ett år för idag såg jag följande:
2014-12-29 1,69 2,10
SEB har alltså ökat mitt påslag från 0,9 till 1,3. Då har både jag och min fru huvudsaken av våra ekonomier hos SEB, belåningsgrad på cirka 70% jag har dessutom mitt företag hos SEB.
Ska kontakta dem imorgon och höra vad som hände för mitt omläggningsdatum inträffade ett år för tidigt. Förmodligen så innebär detta att jag får det nya TCO påslaget på 1,0 men jag ska allt försöka få behålla åtminstone 0,9.
Skulle ha nappat på SBAB:s erbjudande om 2,1%, då hade jag inte behövt bry mig för bankernas fulspel de närmaste fem åren.
2014-12-29 1,69 2,10
SEB har alltså ökat mitt påslag från 0,9 till 1,3. Då har både jag och min fru huvudsaken av våra ekonomier hos SEB, belåningsgrad på cirka 70% jag har dessutom mitt företag hos SEB.
Ska kontakta dem imorgon och höra vad som hände för mitt omläggningsdatum inträffade ett år för tidigt. Förmodligen så innebär detta att jag får det nya TCO påslaget på 1,0 men jag ska allt försöka få behålla åtminstone 0,9.
Skulle ha nappat på SBAB:s erbjudande om 2,1%, då hade jag inte behövt bry mig för bankernas fulspel de närmaste fem åren.