550 805 läst · 2 310 svar
551k läst
2,3k svar
Vad har ni för bolåneränta?
Vi skrev på för 1 vecka sen och tog då det slutgiltliga lånet. Blev bättre än vi förhandlade första gången.
Landade så här nu:
4 Års bindning 1.8% 2) 2018-12-30 3) Länsförsäkringar 4) 637 500,00kr 5) Drotz
5 Års bindning 1.9% 2) 2019-12-30 3) Länsförsäkringar 4) 637 500,00kr 5) Drotz
Är väldigt nöjda med detta.
Landade så här nu:
4 Års bindning 1.8% 2) 2018-12-30 3) Länsförsäkringar 4) 637 500,00kr 5) Drotz
5 Års bindning 1.9% 2) 2019-12-30 3) Länsförsäkringar 4) 637 500,00kr 5) Drotz
Är väldigt nöjda med detta.
Tycker det borde vara ett tillägg i dessa listor på vad för övriga villkor man har ingått.
Att man flyttat varenda försäkring man har och div annat till banken t.ex.
Jag blir lite skeptisk när det bara slängs ut siffror och ingen förklaring bakom. Håller själv på att kolla räntor och jag blir lite fundersam när man inte hamnar i närheten av vad vissa anger. Trots av jag anser är väldigt bra siffror att komma till banken med. (lite bitter över att jag inte får lika låga erbjudanden
)
Att man flyttat varenda försäkring man har och div annat till banken t.ex.
Jag blir lite skeptisk när det bara slängs ut siffror och ingen förklaring bakom. Håller själv på att kolla räntor och jag blir lite fundersam när man inte hamnar i närheten av vad vissa anger. Trots av jag anser är väldigt bra siffror att komma till banken med. (lite bitter över att jag inte får lika låga erbjudanden
De som skriver i denna tråd representerar inte en vanlig medelsvensson utan är till övervägande del folk som av någon anledning fått väldigt bra räntor. (Bra bankman, bra ekonomi eller kanske bara tur)
De som har dåliga räntor känner inte till att det ens går att förhandla eller så har de försökt förhandla men inte lyckats så bra och det är inget man skriver om i denna tråd. 95 % kommer att få sämre räntor än de lägre i denna tråd och det är inget man behöver skämmas för. Jag är inte heller i närheten av de lägsta räntorna men gnetar på och försöker pressa räntan men att vi band en del på 10 år 2007 gör inte direkt förhandlingsläget optimalt då vi inte kan hota med att byta bank så lätt. Ränteskillnadsersättning på 45 000 kr avskräcker och det vet banken om...
De som har dåliga räntor känner inte till att det ens går att förhandla eller så har de försökt förhandla men inte lyckats så bra och det är inget man skriver om i denna tråd. 95 % kommer att få sämre räntor än de lägre i denna tråd och det är inget man behöver skämmas för. Jag är inte heller i närheten av de lägsta räntorna men gnetar på och försöker pressa räntan men att vi band en del på 10 år 2007 gör inte direkt förhandlingsläget optimalt då vi inte kan hota med att byta bank så lätt. Ränteskillnadsersättning på 45 000 kr avskräcker och det vet banken om...
Är inte så svårt att få till bra räntor.
Om ens bank idag inte vill gå ner så går man till en ny bank och förhandlar med dom.
Dom tar gärna in nya kunder och är villiga att gå ner en hel del om man går över till deras bank.
Om ens bank idag inte vill gå ner så går man till en ny bank och förhandlar med dom.
Dom tar gärna in nya kunder och är villiga att gå ner en hel del om man går över till deras bank.
Väldigt många tycker att det är både svårt och jobbigt att få till bra boränta. Man måste vara både påläst och rörlig för att över tid behålla en bra boränta.Drotz skrev:
Jag är en medelsvensson med vanligt jobb. Känner ingen bankman etc.
Pratade med swedbank när vi hade dom och där fick vi inte ens ta lån.
Pratade då med LF och där var det inga problem alls att ta lån och även som till synes ovan, bra räntor.
Självklart är det lite mekk med att byta bank, men banken löser ju allt åt en.
Har man svårt för att förhandla etc så har väl SBAB 2.1% på 5 år? Det är ju väldigt bra det med.
Pratade med swedbank när vi hade dom och där fick vi inte ens ta lån.
Pratade då med LF och där var det inga problem alls att ta lån och även som till synes ovan, bra räntor.
Självklart är det lite mekk med att byta bank, men banken löser ju allt åt en.
Har man svårt för att förhandla etc så har väl SBAB 2.1% på 5 år? Det är ju väldigt bra det med.
Min poäng är egentligen bara att de flesta som läser denna tråd inte får lika låga räntor som de som det skrivs om här. Det här forumet är inte ett representativt urval och det är övervägande de som fått till bra räntor som redovisar här.
Huruvida det är representativt vet vi inte mycket om. Men visst kan man misstänka att folk som tycker de fått bra räntor redovisar dem här på samma sätt som folk lägger upp sina lyckliga familjebilder på facebook till exempel 
Trådens syfte uppfattar jag vara att ha en uppfattning om vad andra har lyckats få för ränta. Som en referens, inget mer.
Och precis som det du är inne på att man måste vara engagerad och påläst och så vidare. Men det gäller det mesta här i livet - det är inget som serveras på silverfat. Man måste vara om sig och kring sig. På gott och ont.
Trådens syfte uppfattar jag vara att ha en uppfattning om vad andra har lyckats få för ränta. Som en referens, inget mer.
Och precis som det du är inne på att man måste vara engagerad och påläst och så vidare. Men det gäller det mesta här i livet - det är inget som serveras på silverfat. Man måste vara om sig och kring sig. På gott och ont.
Det var någon som sa att de inte fick lika bra räntor som i tråden och därmed kände sig missnöjd. Även om man får ett par tiondelar över vissa andra ska man känna sig nöjd. Alla kan inte ha Sveriges lägsta ränta. Det finns ju folk i denna tråd som sitter kvar på gamla rörliga avtal som är fem år gamla där räntan följer Stibor. Sådana avtal får man inte till idag och att då känna sig besviken är lite onödigt.
Min egen ränteresa hos SEB har under sju års tid pekat åt ett och samma håll och det är inte neråt...
Min egen ränteresa hos SEB har under sju års tid pekat åt ett och samma håll och det är inte neråt...
S
sinuslinus
Träskalle
· Östergötlands län
· 5 364 inlägg
sinuslinus
Träskalle
- Östergötlands län
- 5 364 inlägg
Finns ju http://www.rantekartan.se/ också.
Jag upptäckte precis att Seb har ändrat sitt avtal med tco förbunden till 1% påslag istället för 0.9 som det var innan.magda136 skrev:
Är det någon som har koll på när det här hände, ligger Seb dåligt till och behöver tjäna mer pengar nu helt plötsligt?