Jag har 1,5 MSEK i lån hos Skandiabanken med ränterabatt 0,49 %. För närvarande är min räntesats 1,71 % för tremånaderslån. Ingen "förhandling", utan rabatten följer helt deras öppna erbjudande. Jag är dock tvungen att betala 240 kr/år för ett bankkort som jag inte använder, annars hade ränterabatten minskat 0,10 % ( = 1 500 kr/år).

Häromåret gjorde jag en förhandlingsrunda med Handelsbanken, Länsförsäkringar och den lokala sparbanken. Handelsbanken föll först, de kunde inte ge mer rabatt än 0,35 % även om jag flyttade alla affärer dit.
Länsförsäkringar var mer intressant, de kunde efter en del prutning tänka sig att ge 0,41 % rabatt om jag blev helkund, och dessutom blev försäkringarna några hundralappar billigare per år.
Den lokala sparbanken var jämförbar med LF. 0,40 % rabatt, dock utan krav på att flytta mitt fondsparande.
Skandiabanken, där jag sedan länge varit helkund, erbjöd 0,50 % rabatt, så valet var inte särskilt svårt. Det bästa var dock att jag slapp flytta bankaffärerna.

Nu ska inte mitt inlägg bli någon allmän hyllning till Skandiabanken, men visst är jag en nöjd kund där. Gillar deras inloggningsförfarande som innebär att jag slipper släpa runt på dosor, kablar och plastkort. E-legitimationen har jag i datorn och papperskortet med engångskoder får plats i plånboken.

S
10 punkter på 3 milijoner blir 3000kr per år...
Rätt mycket att hoppa för tycker jag.

Redigerat:
Per L skrev:
[...]Nu ska inte mitt inlägg bli någon allmän hyllning till Skandiabanken, men visst är jag en nöjd kund där. Gillar deras inloggningsförfarande som innebär att jag slipper släpa runt på dosor, kablar och plastkort. E-legitimationen har jag i datorn och papperskortet med engångskoder får plats i plånboken.
Bra att höra. Jag frågade mina facebookvänner och fick bland annat svaret "Skandiabanken har dåliga säkerhetslösningar och därför dålig tillgänglighet" och "problemet är att du bara når banken från en och samma dator, vad jag förstår. Och ingen app." (bägge dessa från en SEB-anställd :)) och "dur får väl samma inloggningssystem som du ibland (typ varje gång jag ska logga in) sett mig svära över på FB. Man kan bli arg bara över att tänka på det" från min programmerarbrorsa. Skönt att höra att det inte verkar vara så illa.

Vad jag kan se så har de inloggning via bank-id/mobilt bank-id, så det borde gå bra att göra sina bankärenden från vilken dator som helst. Kan du bekräfta det? Och app finns tydligen, men kanske inte med så mycket funktioner.

peterhjalmarsson skrev:
Skandiabanken - det bästa erbjudandet?

I likhet med ovanstående inlägg så är vi starkt missnöjda med SEB. Vår sits är som följer:
* Marknadsvärde på lägenhet: 6''+
* Lån på lägenhet: 3''
* Likvida medel: 700'
* Bundet sparkapital förutom pensionssparande: 500'
* Sparande i SEB: 8'/mån.
* Sammanlagd inkomst: 1''+/år.
Med detta så ger SEB oss 2,30% och vägrar förhandla ned det. Med Jusek-rabatten kommer vi att få 1,85%, men jag har inte velat spela ut det kortet, utan velat se hur långt ned det går att förhandla.

Skandiabankens räntesnurra på hemsidan visar att med de parametrarna skulle vi få 1,58% utan att ens förhandla. Det är lägre än den lägsta räntan på förstasidan i den här tråden, så det verkar som att de ger väldigt bra villkor.

Nån som har synpunkter på Skandiabankens erbjudande? Nån som vet om man måste ägna sig åt ständig omförhandling för att behålla den låga räntan? När en stor del av våra likvida medel har försvunnit om några månader, kommer räntan att justeras upp då, eller behåller man villkoren? Nån som vet hur bra Skandiabanken är som bank för övrigt, bortsett från bolånet? Just nu känns det som att erbjudandet är för bra för att vara sant, och då blir man ju alltid misstänksam...
1,85% med rabatt var inget vidare du. Om du tittar i mitt tidigare inlägg så fick jag bättre än det helt oförhandlat.

Känner igen mig i det andra skriver här. Dvs vi är nuvarande SEB-kunder som påbörjat omförhandling av lån. De ville höja vårt påslag från 85 till 90 punkter (Unionen-deal), plus hårdare krav på att bli "helkunder" (inte tillåtet att ha fonder eller sparande på annat håll). Kände mig inte nöjd med det. Så efter att scannat marknaden håller vi nu på att bli Skandiabankkunder. 10 punkter lägre ränta än hos SEB och inget "helkundskrav" mer än det man själv väljer när ränterabatten räknas fram.

I pengar blir skillnaden inte särskilt stor. Men det stör mig att någon som på tre månader tjänat 5000000000kr säger till mig på telefon att "det är tufft på marknaden nu *djup suck*" som argument för att räntan måste höjas.

peterhjalmarsson, känner inte igen det du fått höra om Skandiabankens dåliga/krångliga inloggningssystem. Har i för sig inte testat deras mobilbank ännu. Men den finns iaf och enligt dem själva blev den bästa mobilbank 2013. Har däremot loggat in via dator med mobilt bankid. Smidigt. Och man är inte låst till en viss dator. Har även testat med engångskod och det funkar bra också.

Suhagg skrev:
1,85% med rabatt var inget vidare du. Om du tittar i mitt tidigare inlägg så fick jag bättre än det helt oförhandlat.
De flesta banker verkar mer villiga att ge bra räntor till potentiella kunder än existerande. Det är väl det beteendet som irriterar de flesta av oss här väldigt mycket. Och SEB verkar vara värre med det än någon annan bank.

En vän som är insatt i branschen berättar att det där går i cykler. När aktiemarknaden är positiv och söker tillväxt snarare än vinst så väljer bankledningen för att utöka lånestocken, och då är man mer aggressiv i sin prissättning och accepterar en lägre vinst. Om det i stället är ett mer osäkert investeringsklimat så kommer däremot investerarna att vara mer fokuserade på en säker vinst än en den potentiella framtida vinsten som tillväxten leder till, och banken väljer då att mjölka existerande kunder till max och bryr sig inte om volymen på utlåningen.

Tveklöst kommer även Skandiabanken att komma in i ett "mjölka-kunden"-läge framöver, och då kommer vi att sitta här igen och svära ve och förbannelse över dem. :(

bjoma skrev:
Känner igen mig i det andra skriver här. Dvs vi är nuvarande SEB-kunder som påbörjat omförhandling av lån. De ville höja vårt påslag från 85 till 90 punkter (Unionen-deal), plus hårdare krav på att bli "helkunder" (inte tillåtet att ha fonder eller sparande på annat håll). Kände mig inte nöjd med det. Så efter att scannat marknaden håller vi nu på att bli Skandiabankkunder. 10 punkter lägre ränta än hos SEB och inget "helkundskrav" mer än det man själv väljer när ränterabatten räknas fram.
Hur mycket behöver jag berätta vad jag har mina tillgångar egentligen?
Att jag mina värdepapper hos Avanza behöver jag väl egentligen inte berätta. Jag kan starta ett värdepapperskonto hos SEB om du vill ha mig som kund men sen tänker jag inte använda det.

Några tankar kring detta?

SEB hade lägsta räntan av bankerna när jag nyligen bytte från Nordea. Jag ställde SEB, Ålandsbanken och Danske bank mot varandra och då var det SEB som kunde erbjuda den lästa räntan (dock bara 0,1% lägre än Danske bank).
SEB kunde dock bara lova den räntan ett år och sen är det omförhandling av "rabatt" igen. Efter att ha hört några skräckhistorier bland kolleger så valde jag istället Danske bank där man behåller rabatten så länge förutsättningarna är desamma...

Verkar ju som om SEB börjar strama åt för befintliga kunder men fortfarande då bjuder till för nya kunder...

Så på frågan om vad man ska berätta för SEB tycker jag, ingenting! Välj en annan bank istället... :)

S
Hur kan de kräva att man placerar allt hos dem? Skriver man avtal på det eller?

sinuslinus skrev:
Hur kan de kräva att man placerar allt hos dem? Skriver man avtal på det eller?
Nä, men de vill ju att man tecknar sig för t.ex. en månatlig överföring. Vi har t.ex. 4000 kr per månad plus barnbidrag som går till olika fondkonton. Så länge vi bibehåller det sparandet så behåller vi vår "rabatt".
Det är något de "kräver" när man först förhandlar/startar lånet...

S
anders07 skrev:
Nä, men de vill ju att man tecknar sig för t.ex. en månatlig överföring. Vi har t.ex. 4000 kr per månad plus barnbidrag som går till olika fondkonton. Så länge vi bibehåller det sparandet så behåller vi vår "rabatt".
Det är något de "kräver" när man först förhandlar/startar lånet...
Det är ju en okej deal med månadsspar men ovan i tråden beskrevs det att det inte är okej med placering på annat håll,

Ja, det var jag som nämnde. Oklart för mig om det verkligen skrivs som ett hårt krav på papper. Jag tror mest att banken förväntar sig att man är dem trogna och använder dem för allt sitt sparande. SEB sa till mig (inte ordagrant) att de förväntar sig ett helhjärtat engagemang från båda sidor. De menar väl att om de nu är schyssta och ger mig bra ränta så ska jag vara schysst tillbaka.

En annan bank jag pratade med hade förresten som krav att jag även skulle samla mina försäkringar hos dem (bil, hus, person, ...). Men eftersom det trots det inte kunde erbjuda bättre ränta än den vi redan hade så tackade jag nej till den dealen.

bjoma skrev:
Ja, det var jag som nämnde. Oklart för mig om det verkligen skrivs som ett hårt krav på papper. Jag tror mest att banken förväntar sig att man är dem trogna och använder dem för allt sitt sparande. SEB sa till mig (inte ordagrant) att de förväntar sig ett helhjärtat engagemang från båda sidor. De menar väl att om de nu är schyssta och ger mig bra ränta så ska jag vara schysst tillbaka.

En annan bank jag pratade med hade förresten som krav att jag även skulle samla mina försäkringar hos dem (bil, hus, person, ...). Men eftersom det trots det inte kunde erbjuda bättre ränta än den vi redan hade så tackade jag nej till den dealen.
Eftersom de tveklöst kommer att sluta vara schyssta utan låta räntan glida upp så kan ju du utan dåligt samvete låta dina investeringar glida iväg också. :)

Hemmakatten
Vår bolåneränta sänktes nu från 1,6% till 1,4% hos HB. VI har helt rörlig ränta, ingen 3-månaders bindning.

M
SBAB kör ju nu kampanj med 2.1% bundet på 5 år. Borde inte det vara hyfsat attraktivt?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.