mattetvilling skrev:
3år
1) 2,45% 2) 2015-10-30 3) SEB 4) 2,8 mkr 5) mattetvilling
Oj, det var inte dåligt, ser ut som inlåningsränta + 60-65 punkter - bra jobbat! Gissar att du är högt värderad kund hos din bank. :D

kiva skrev:
Lägger till mig:

3-månader:
1 ) 2,75% 2) förfaller 2013-04-28 3) SEB 4) 0,8 mkr 5) kiva
1) 3,0 % 2) förfaller 2014-09-20 3) SEB 4) 0,5 mkr 5) kiva

Nu fattar jag vad Anders Borg menar med bankernas marginaler. Det blev en väldans skillnad på påslaget på delen jag förhandlade i år jämfört med förra året :(
Tack kiva,

Jag hänger inte med riktigt vad gäller dina bindningstider. Är det första lånet ett ettårslån och det andra lånet ett treårslån eller är båda lånen 3-månaders?

MRK skrev:
Då kan Statoil kortet eller den kortfristiga krediten för TV köpet att kosta dig många miljoner...
Inte mig i alla fall för jag är inte kund i en bank som inbillar sig att de kan komma med liknande villkor...

MRK skrev:
Oj, det var inte dåligt, ser ut som inlåningsränta + 60-65 punkter - bra jobbat! Gissar att du är högt värderad kund hos din bank. :D
Eller rykte om att vara illojal ;) Vi har bytt bank 2ggr. Har allt rörligt eller alla delar på lånen bundna samma längd för att lätt kunna byta.
Förbereder mig vid omförhandling tex visar nya löneökningar, att vi har sparat lite på kontot eller stoppat in det i huset, kanske gjort en mäklarvärdering på huset om det har stigit i värde. Jag har bankkontoret jämte jobbet så det är lätt att smita förbi om det behövs, och det är alltid lättare att förhandla på plats.
(Fick nu +.65 påslag men är väl en lågriskkund)

• Gilla
Per Eskilsson och 1 till
  • Laddar…
6 år gammalt lån hos Swedbank. 2-månaders löptid. 3,06%, 3,5 milj.
Har haft bra rabatt länge, men nu börjar de officiella räntorna komma ikapp. (Min ränta sänks inte lika snabbt eller mycket som de officiella räntorna)
Har alltid haft "rörlig" för att det har väl i varje fall historiskt visat sig vara billigast .

Fortsatt trevlig helg /

Nu behöver jag lite tips, råd och tankar från er som är visare än jag ;)

Surnade till mot banken då vi inte fick någon rabatt på deras listräntor när vi höjde vårt bottenlån i våras och har sedan dess samlat en del bevis för att ha mer på fötterna innan en konfrontation. Gick så till attack förra veckan med en rad starka argument. Då hela vårt bottenlån har bundna räntor samt ett ganska stort topp+blancolån utöver blev jag lite paff när jag faktiskt fick svaret att hon förstod vår frustration och skulle se över våra räntor och återkomma i början på denna vecka, nu är jag så sjukt spänd på vad det är hon syftar på egentligen. Topplånen/blancon är ju alltid något högre räntor och brukar väl normalt sett ligga där p.g.a. oftast högre risk medans våra bottenlån är bundna på lite olika tider.

Så mina funderingar är följande:
Hur stor chans är det att få bättre ränta på sina lån utöver bottenlån (topp + blanco)?
Har det någonsin hänt att banken löst bundna lån och gett kunden bättre villkor på dessa isåfall alt. ändrat räntesatsen på dessa men haft kvar resterande bindningstider?
Hur mycket påslag ska man egentligen förvänta sig eller hävda att man har "rätt" till?

Vårt hus är värderat till 1 200 000 vilket gör att botten och topp utgör dryga miljonen i lån, utöver har vi ca 400 000 i blanco/privatlån men med borgensman (heter det så? större delen av blancot har vi lagt en säkerhet bakom iallafall). 2 helt okej inkomster och trots att jag bara jobbar 50% i nuläget så har vi åtminstonde 10 000:- kvar efter räkningar+mat är betalt samt relativt stort månads sparande. Med bl.a. detta tryckte jag då på att vi inte kan utgöra någon större risk för banken vilket vår bankkvinna tydligen köpte direkt men nu är jag alltså väldigt, väldigt nyfiken på vad det är hon kommer att göra med våra räntor och vad vi kan "kräva" i nuläget? Trodde att det var helt kört med tanke på att bottenlånet är bundet så det här var ju bara ett vilt försök!

Nybergskan skrev:
Så mina funderingar är följande:
Hur stor chans är det att få bättre ränta på sina lån utöver bottenlån (topp + blanco)?
Har det någonsin hänt att banken löst bundna lån och gett kunden bättre villkor på dessa isåfall alt. ändrat räntesatsen på dessa men haft kvar resterande bindningstider?
Hur mycket påslag ska man egentligen förvänta sig eller hävda att man har "rätt" till?
Vi tog för några år sedan ett blancolån under en kortare tid och vi fick nästan samma ränta som bottenlånet så det går. Det ni kan göra e att testa värdera om huset och se om ni kan få upp värdet och därmed få större utrymme för bottenlån.
Att ändra räntan på det bundna tror jag nog blir svårt. Men det skadar ju inte att försöka :)
Du har inte rätt till någonting... ;) Däremot så kan du ju kolla här i tråden vad folk har fått för påslag och göra en kvalificerad gissning utifrån det.

Tack för svar noone :)

Får ju svar från banken inom någon dag men är bara så nyfiken :p Återstår ju helt enkelt att se om det är på topp/blancot hon tänker sänka räntan för oss eller vad hon har för idé. Här är ju mest bottenlåneräntor om jag inte är helt ute och cyklar, jag var nog mest intresserad av just blancodelen och vad man kan göra där så det låter ju bra att man kan få ner räntan ganska rejält där då om man ligger på lite, måste testas åtminstone.. Inom några år kommer vi få en större summa pengar och mata av hela blancot/toppen på en gång och bottenlånens bindningstider kommer att löpa ut ungefär samtidigt (om jag lägger bindningstiderna rätt så kommer dem synka ihop med den längsta som löper ut om 5 år), detta vet banken om och jag är rätt säker på att dem inte vill förlora oss som kunder av flera olika anledningar.

Banken har redan värderat huset enligt hur det kommer vara när all vår renovering är färdig och den är ganska generös som den är så där går jag troligtvis bet direkt :)

Per Eskilsson skrev:
Jag hänger inte med riktigt vad gäller dina bindningstider. Är det första lånet ett ettårslån och det andra lånet ett treårslån eller är båda lånen 3-månaders?
Båda är 3-månaders med olika omförhandlingsdatum. Påslaget är 0,65 och 0,9. Båda är bottenlån tagna vid inköpet.

Har inte lagt in vad våra räntor ligger på idag så passar väl på, inte jättenöjd med dessa räntor men med dåvarande osäkra inkomster och en liten på tillbakning när vi köpte huset kändes det säkrast att binda och veta än att chansa..

10-års:
1) 4,92% 2) förfaller 2017-03-30 3) Handelsbanken 4)596 250 5) Nybergskan

3-års:
1) 3,81% 2) förfaller 2015-03-01 3) Handelsbanken 4) 187 500 5) Nybergskan

1-års:
1) 4,14% 2) förfaller 2013-09-30 3) Handelsbanken 4) 116 250 5) Nybergskan

Utöver detta topplån/blanco, rörligt 4,55%, 588 000, Handelsbanken. Detta lån kommer lösas inom snar framtid och är i princip enbart taget för att vi ville hinna med att renovera innan barn nr. 2 kommer samt att vi vet att vi kommer få en större summa pengar att betala av det med inom några år.

kiva skrev:
Båda är 3-månaders med olika omförhandlingsdatum. Påslaget är 0,65 och 0,9. Båda är bottenlån tagna vid inköpet.
Okej, då fattar jag. Jag har nu lagt till:

1) 2,75% 2) räntejusteringsdag 2012-12-19 3) SEB 4) 0,8 mkr 5) kiva* 6) +0,65 7) förfaller 2013-04-28
1) 3,00% 2) räntejusteringsdag 2012-12-19 3) SEB 4) 0,5 mkr 5) kiva* 6) +0,90 7) förfaller 2014-09-20

Men du vet väl att du kan omförhandla ditt tremånaders bolån när som helst? Du kanske helt enkelt får bättre ränta om du byter bank? Räntepåslaget på +0,90% på upplåningsräntan var ju ingen höjdare, den verkar knappt vara rabatterad.

Nu har jag lagt till dig i tabellen Nybergskan. Jag nöjde mig med att bara lista bottenlånen, hoppas det är okej.

Absolut!

3mån
1) 3,50% 2) 2012-11-28 3) Swedbank 4) 0,39 mkr 5) ef98dpa 6) listpris -0,45
1) 2,97% 2) 2013-01-28 3) Swedbank 4) 0,55 mkr 5) ef98dpa 6) listpris -0,42 (rabatten utlovad men tecknas om först 121028, idag ingen rabatt på detta sedan 2mån tillbaka, men tidigare 0,45)

2år
1) 4,00% 2) 2013-06-25 3) Swedbank 4) 0,55 mkr 5) ef98dpa

3år
1) 4,10% 2) 2014-05-23 3) Swedbank 4) 0,55 mkr 5) ef98dpa

Jag bytte nyligen till SEB och fick 0,8 över inlåning. Band hälften på 2 år och tog den andra hälften rörligt. Båda landade då på runt 2,80%.

/Martin

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.