Räntan går ju upp och ner, då är det ju bra att se rabatten, den följer ju räntan.

Ja, om man nu inte binder sig vill säga...

/Martin

MartinS skrev:
Räntan går ju upp och ner, då är det ju bra att se rabatten, den följer ju räntan.

Ja, om man nu inte binder sig vill säga...

/Martin

Ja precis, då är det väl mer relevant att prata om ränterabatt än påslag så att man kan jämföra med alla banker som INTE har offentlig upplåningsränta?

Ivenblixt skrev:
Ja precis, då är det väl mer relevant att prata om ränterabatt än påslag så att man kan jämföra med alla banker som INTE har offentlig upplåningsränta?
Lite svårt med SEB eftersom deras upplåningsränta ändras varje dag, dvs det blir ingen generall ränterabatt på deras listränta som med andra banker.

Ivenblixt skrev:
Det går ju alldeles utmärkt att jämföra, i SEBs fall får du räkna upplåningskostnad + påslag medans för resten av bankerna så är det listräntan - rabatt. Personligen tycker jag SEBs sätt är det rättvisaste (om de nu är ärliga med hur hög upplåningskostnaden är). Där ser man ju vad deras kostnad för lånet är och sedan förhandlar man om hur mycket jag ska betala i mellan. Medans hos de andra bankerna vet man inte vad de har för upplåningskostnad och därmed, tycker jag, är det svårare att förhandla iom att det inte finns någon klar referenspunkt.

Man kan ju gissa sig till att de svenska storbankerna har mycket snarlika upplåningskostnader. I vilket fall som helst så bryr man sig ju som kund nästan enbart om vilken ränta man själv får i slutändan. Kan ju inte låta bli att drömma mig tillbaka till tiden när räntan var rörlig och man kunde jämföra direkt med släkt och bekanta. Hela upplägget med tremånadersränta och listräntor jämfört med upplåningsränta har ju bankerna hittat på för att det ska bli svårare för kunderna att jämföra med varandra.

Det blir nog bankbyte till sommaren när den bra rabatterade delen av mitt bolån går ut.

• Gilla
Per Eskilsson
  • Laddar…
Hej

Är det inte komplicerat att byta allt på banken som jag antar att man gör vid bankbyte? Jag har idag ett gammalt avtal med enmånadsränta men den ligger på ca 4,25% för en bostadsrätt, det känns lite dyrt.

Så hur smidigt går det att byta allt eller byter ni bara bank på lånet?

Mvh
Bambi

Bambi skrev:
Hej

Är det inte komplicerat att byta allt på banken som jag antar att man gör vid bankbyte? Jag har idag ett gammalt avtal med enmånadsränta men den ligger på ca 4,25% för en bostadsrätt, det känns lite dyrt.

Så hur smidigt går det att byta allt eller byter ni bara bank på lånet?

Mvh
Bambi
Bytte bank för ett år sedan, den nya banken hanterade bytet, mycket papper att skriva på, men det enda vi behövde göra utöver var att lämna nya kontonummer till arbetsgivare/lön.
Vi bytte helt, för att få så bra vilkor som möjligt, du blir en bättre och attraktivare kund ju fler "affärer" du tar med dig till banken.

Bambi skrev:
Jag har idag ett gammalt avtal med enmånadsränta men den ligger på ca 4,25% för en bostadsrätt, det känns lite dyrt.
Betalar du så mycket idag behöver du inte flytta mer än bolånet för att få en betydligt lägre ränta.

Nu har vi gått över på 3 månaders ränta. Vår nya ränta är: 1) 2,58% 2) 2012-12-19 3) SEB 4) ca 4 mkr 5) noone70 6) 0,7% 7) 2014-09-28

SEB stod vid sitt löfte, fick nu
1) 2,62 2) 2012-10-05 3) SEB 4) 4,5 MSEK 5) FOS 6) 0,6 7) 2012-12-19
/FOS

Period
RäntesatsBeloppRänta
12-08-28 - 12-11-013,720 1 000 000,00 6 820,00
12-11-02 - 12-11-283,9501 000 000,002 853,00

Kan någon förklara hur 3-månaders kan se ut enligt ovan? Bor de finnas ett naturligt svar på hur räntan kan vara högre i nov... Väntar på svar från banken men det har tagit nån vecka :(

Sidenote: vår ränterabatt ser inte ut att vara kvar så de har även fått en sån fråga.

Redigerat:
Är det någon kuggfråga?
3,72% ränta på 1.000.000kr är 3100kr per månad, perioden avser 2 månader och 2 dagar vilket blir 6820kr
3.95% ränta på 1.000.000kr är 3292kr per månad, perioden avser 27 dagar vilket blir ca 2853kr

Frågan var hur räntan kunde vara högre för november månad. Lite otydlig där med vad som efterfrågades. Minnet är dessutom kort, gick in och sökte på historik och fann svaret själv. Iaf att räntan 3.95% existerade när 3månadersperioden började.

Bindningstid
3 mån
2012-10-11
3,39
2012-10-05 3,49
2012-09-10 3,60
2012-08-31 3,80
2012-08-03
3,95

0,35 i rabatt. 2.98 hamnar vi på. När frun har fast tjänst så blir det till att gå mer hårdhänt fram med bankerna..

Fick mina räntor från banken idag.

0,3 rabatt på 3 mån ger i nuläget 3,00 procent.
0,38 rabatt på 2 år ger 2,87 %
0,4 rabatt på 3-åringen ger 2,81 på nuvarande nivåer.

Känns ändå rätt bra att binda upp på tre år med ränta på 2,81. Dessa räntor är från Länsförsäkringar. Har inte kollat med fler banker eftersom våra anställningsvillkor gör det svårt att få lån.

Räntorna kommer fastställas vid hustillträdet om två veckor.

Lån på 2,7 milj med belåning på 67 %.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.