fsn skrev:
Hmmm, vet inte vad du dricker men jag vill ha samma... Är det inte så att dom ungefär som alla andra sänkte med 0,12%?
Som jag skrev, handelsbanken höjde 10åriga räntan .88% medan de flesta andra sänkte samma ränta

Februaribruden skrev:
Hoppas det är ok att jag ställer frågor i denna tråd. Jag skulle gärna vilja ha råd med hur vi bör lägga upp ett bolån på ca 3 miljoner. Har i dagsläget ett lån på 1,5 och allt rörligt. Men med det större lånet vill jag känna mig lite trygg och veta på ett ungefär månadskostnaderna de kommande åren. Hur länge är lämpligt att binda samt i hur många olika delar?
Att blanda olika bindningstider kan vara riskabelt.
1. Om ni någongång ska sälja så är risken stor att ni kommer få betala ränteskillnadsersättning för något av lånen om ni har flera bindningstider.
2. Det försvårar för er att byta bank om ni skulle vilja byta i framtiden.
3. Det ger er ett sämre förhandlingsläge mot banken när ni ska omförhandla räntan.

Enda undantaget är om ni har en del bundet på 3 månader för de lånen behöver man inte betala någon ränteskillnadsersättning i fall man löser dem i förtid (i alla fall hos Nordea, så kolla med er bank) och väljer att binda resten på X antal år.
Sedan skulle jag personligen vänta lite med att binda lånen tills efter de att RB har haft sitt räntemöte i december (och kanske tom tills efter de i början på nästa år...) Chansen att de då sänkte reporänta är rätt stor och även om bankerna redan har räknat in den sänkningen i dagens ränta så kommer nog räntan gå ner lite till.

Per Eskilsson skrev:
noone70, nu har jag uppdaterat dina siffror i listan (sorry, för att jag tagit så lång tid på mig). Jag tycker det var bra av dig att fixa en och samma bindningstid på hela ditt bolån. Det gör att du lättare kan byta bank om det dyker upp ett bättre alternativ.
Tack, det var det som var tanken :)

Det blir ingen ränteskillnadsersättning om du köper och säljer bostad samtidigt med samma bank, inte hos Nordea i alla fall.

Stringfellow Hawke skrev:
Det blir ingen ränteskillnadsersättning om du köper och säljer bostad samtidigt med samma bank, inte hos Nordea i alla fall.
ok, det är ju bra men även om så är fallet så är det inte säkert att du köper och vid samma tillfälle. Allt fler banker kräver ju att man ska sälja innan man köper något. Hur gör man då, får du ett tillgodokvitt av Nordea? Eller om du köper ett objekt som är billigare än det du säljer? Slipper du ränteskillnadsers då oxå?

F
jkarlberg skrev:
Som jag skrev, handelsbanken höjde 10åriga räntan .88% medan de flesta andra sänkte samma ränta
Jaha. Källa på det?

För enligt Handelsbanken se det ut så här:

121010. 4,10%
121018. 4,09%
121110. 4,09%
121114. 3,97%
121122. 3,97%

10 års räntan har sänkts med ungefär 0,88% sen årsskiftet, ungefär som alla andra banker.

Hur fan får du ihop det?

Fsn, var fick du historiken ifrån?

F
Nyfniken skrev:
Fsn, var fick du historiken ifrån?
Handelsbanken

Enligt min personlige banksäljare så får du i det fallet förbinda dig att ta upp det nya bolånet i Nordea, bryter du mot det avtalet får du betala ränteskillnadsersättning.

Men det vanliga är väl att man har dubbla boenden ett tag, inte att man är utan boende?

Har nu hunnit varit på min bank (Swedbank). De erbjuder -0,5 på rörlig ränt och -0,6 på fast ränta. Ska träffa SEB till veckan.
Att binda allt på samma tid känns lite riskabelt för mig :)

Stringfellow Hawke skrev:
Men det vanliga är väl att man har dubbla boenden ett tag, inte att man är utan boende?
Tidigare var det nog så, men nu mera kräver en del banker att man ska ha ekonomi för att ha två boenden för att få lån till ett nytt boende innan man har sålt de gamla. Det medför att de många måste sälja innan de köper. Iaf i storstadsområdena.

ullberg
ullberg skrev:
Omförhandlade just lånen (för en timme sedan), då kontraktstiden gått ut. Hade ju befarat att jag inte skulle få behålla min låga marginal på SEB, men jag är tydligen en lågriskkund (knappa 50% belåningsgrad om jag gissar värdet på vår fastighet), så jag fick behålla samma marginal, mycket skönt!

Jag återkommer med uppdaterad information när jag sett att så verkligen blir fallet (nästa räntejustering)
Ja då kan jag bekräfta att jag fick behålla +0,5, eftersom lånet skulle läggas om per igår fick jag också räntan justerad:

DatumRänta % frånRänta % till
2012-11-292,602,35
2012-09-193,192,60

Dock kommer denna ränta bara gälla i tre veckor, tills SEB har sin allmänna justeringsdag. Så för mig ser det alltså ut såhär:

3 mån:
1) 2,35% 2) 2012-12-19 3) SEB 4) <1 mkr 5) ullberg 6) +0,50 7) 2014-12-28

Måste säga att jag är riktigt nöjd med SEB, jag är nog en "bra" kund i bemärkelsen att jag inte tar så mycket energi från dem, men samtidigt är jag knappast speciellt lönsam med mina (med stockholmsmått mätt) låga lån.

Kul att man ändå kan få hyggliga villkor, kanske speciellt relativt de många andra som verkar fått försämrat på sistone (sorry för skadeglädjen), fortsätter ni så här SEB kommer ni få behålla mig som kund!

/U

ullberg skrev:
Ja då kan jag bekräfta att jag fick behålla +0,5, eftersom lånet skulle läggas om per igår fick jag också räntan justerad:

Datum
Ränta % från
Ränta % till
2012-11-29
2,60
2,35
2012-09-19
3,19
2,60

Dock kommer denna ränta bara gälla i tre veckor, tills SEB har sin allmänna justeringsdag. Så för mig ser det alltså ut såhär:

3 mån:
1) 2,35% 2) 2012-12-19 3) SEB 4) <1 mkr 5) ullberg 6) +0,50 7) 2014-12-28

Måste säga att jag är riktigt nöjd med SEB, jag är nog en "bra" kund i bemärkelsen att jag inte tar så mycket energi från dem, men samtidigt är jag knappast speciellt lönsam med mina (med stockholmsmått mätt) låga lån.

Kul att man ändå kan få hyggliga villkor, kanske speciellt relativt de många andra som verkar fått försämrat på sistone (sorry för skadeglädjen), fortsätter ni så här SEB kommer ni få behålla mig som kund!

/U
Grattis!

• Gilla
ullberg
  • Laddar…
Nu har min 3-mån ränta justerats, ny ränta för mig är 2,39%!

1) 2,39% 2) 2013-02-28 3) Swedbank 4) 1,232 mkr 5) vectrex

ullberg och vectrex, vilka bra bolåneräntor ni fått. :) Nu har jag uppdaterat era siffror i listan.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.