Nej, du behöver inte styrka att du tjänar upp åt 1 mkr/år, det borde räcka med att du kan styrka att du och din sambo tjänar 705 tkr tillsammans.

Så här har jag räknat:

Fem gånger årsbruttolönen. Om vi räknar försiktigt med att du "bara" får grundlön så kan du då låna 3,36 mkr.
5 x 56 tkr (46+10) x 12 = 672 tkr. 5 x 672 = 3360 tkr

Om du kan övertala banken att du har en lite högre intjäning än så så borde det gå hem. Jag får det till att det saknas 2 750 kr per månad.
3,525 mkr / (12 månader x 5 år) = 58,75 tkr per månad
 
Ja de har du givetvis rätt i... Lite slarvigt skrivet av mig.
Dock borde det ge ett bättre förhandlingsläge om man kan påvisa att man har rätt så ordentliga marginaler.
 
noone70 skrev:
Det är rikigt dåligt förslag(precis som Per sa). Kolla med SEB och se vad de säger.
Enda problemet som jag kan se är att SEB har som riktmärke att man inte får låna mer än 5 x årsbruttolönen för dig och din sambo. Så du måste nog, på något sätt, kunna styrka att du tjänar upp åt en 1mkr/år.
Med risk för att låta som en BLT här ;) så vill jag bara flika in att vi lånar mer än 5X årsbrutto av SEB.

Jag tror för övrigt att Swedbank självmant har beslutat om att tillåta max 75% i bottenlån på nya lån, vilket bör förklara topplånet i deras förslag.
 
Jag har Sebs 3 månaders med en marginal på 0,85%.
Vill binda mitt lån på 3 år men funderar på att vänta tills riksbanken sänker igen denna månad. Tror ni 3 år kommer gå ner ytterligare? Eller ska man binda 3 år redan idag?
 
Otroligt svår fråga... Sitter själv och avvaktar lite för att se hur det går med konjukturen. 3 åringen kommer nog inte att påverkas så mycket av en eventuell sänkning. Den påverkas mer av andra faktorer. Personligen tror jag att vi bara sett början av en rejäl svacka i konjunkturen och räknar därför med att de långa räntorna kommer gå ner lite till men inte så mycket eftersom vi redan ligger på rätt låga nivåer. Att vänta tills efter riksbankens möte tror inte jag är en så dum ide, med förvänta dig inte att treåringen ska gå ner speciellt mkt om de sänker styrräntan.

Men det är bara vad jag tror... Mina spekulationen, du måste bilda dig en egen uppfattning.
 
timmelstad skrev:
Jag tror för övrigt att Swedbank självmant har beslutat om att tillåta max 75% i bottenlån på nya lån, vilket bör förklara topplånet i deras förslag.
De har ju också räknat på en värdering där man dragit av en summa pga osäkerheten i bestämningen (-200k).

Vad finns det för någonting man kan förhandla om? Exempelvis har jag ett kreditkort genom jobbet, blir ca 200-300k på den varje år. Hur mycket skulle banken tjäna på att jag använde ett kreditkort från dem istället? Dvs, hur mycket drar ge in genom kreditkortsavgifter på ca 200-300k?
 
jonitz skrev:
De har ju också räknat på en värdering där man dragit av en summa pga osäkerheten i bestämningen (-200k).

Vad finns det för någonting man kan förhandla om? Exempelvis har jag ett kreditkort genom jobbet, blir ca 200-300k på den varje år. Hur mycket skulle banken tjäna på att jag använde ett kreditkort från dem istället? Dvs, hur mycket drar ge in genom kreditkortsavgifter på ca 200-300k?
1-3% beroende på inlösenavtal.
 
jonitz skrev:
De har ju också räknat på en värdering där man dragit av en summa pga osäkerheten i bestämningen (-200k).
Swedbank har aktivt valt att inte alls konkurrera på bolånemarknaden åtminstone sen ett år tillbaka.

Vill man ha bra vilkor på sitt bolån ska man således prata med någon annan.
 
timmelstad skrev:
Swedbank har aktivt valt att inte alls konkurrera på bolånemarknaden åtminstone sen ett år tillbaka.

Vill man ha bra vilkor på sitt bolån ska man således prata med någon annan.
Kan någon här svarar på varför de väljer att bli (eller vara kvar som) kund hos Swedbank om de har bolån? De har ju sämre vilkor än de flesta andra och otroligt drygt bemötande av blivande kunder.
 
timmelstad skrev:
Swedbank har aktivt valt att inte alls konkurrera på bolånemarknaden åtminstone sen ett år tillbaka.

Vill man ha bra vilkor på sitt bolån ska man således prata med någon annan.
Nej jag har fått samma känsla, vilkoren har försämrats för varje omläggning av lånen.
Har idag fristående Sparbank och ska träffa Swedbank för att se vad de kan erbjuda.
SEB väntar på onsdag, ser fram emot det mötet.
 
Det ska bli väldigt intressant att se vad öviga banker hittar på för att möta SEB och TCO's avtal som träder i kraft i Mars nästa år. Detta avtal kommer att medföra att TCO's medlemmar kan med dagens räntor få 3-månaders till 2,72% (oförhandlat) och 5-års räntan 2,96% (oförhandlat). Om riksbanken följer prognoserna och sänker i både december och februari blir det troligen ännu billigare.....Känns som om SEB kommer att få en rejäl tillströmning av nya kunder om några månader.....
 
Mötet med Swedbank gav tyvärr ingenting.. SEB på onsdag.
 
Snart dags för villkorsändring på SHB, ca 1mkr = 1/3 av lånet. Vi får i dagsläget 2.69 på 1års bindingstid samt 2.93 om vi ligger kvar på rörligt. De säger att de inte kan konkurrera med SEB....
 
Jag läste avtalsvillkoren för Seb:s avtal med tco, det är bara giltigt den första avtalsperioden vilket innebär att ifall jag vill ha ett rörligt lån är erbjudandet endast värt något i 3 månader...

Sent from my HTC Desire S using Byggahus
 
Sondell skrev:
Jag läste avtalsvillkoren för Seb:s avtal med tco, det är bara giltigt den första avtalsperioden vilket innebär att ifall jag vill ha ett rörligt lån är erbjudandet endast värt något i 3 månader...

Sent from my HTC Desire S using Byggahus
Vet inte om tco har nått special, men för övriga är det 2 år som rabatten gäller för 3 månaders räntan. Övriga räntor är det bindningstiden som rabatten gäller. Är du säker på att du inte har blandat ihop avtalsperiod och bindningstid?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.