Den marginal som varje enskilt bolån åsätts gäller under lånets första
villkorsbindningsperiod. Villkorsbindningsperioden kan vara mellan 1-10 år, för lån med en räntebindningsperiod om 3 månader är villkorsbindningsperioden 2 år.
 
Nybergskan skrev:
Tycker personligen att amorteringskrav är sunt och amorterar 5000:-/månad, varför skulle man inte vilja är min stora fråga, pengarna i bankens eller egen ficka?
En anledning till att inte amortera är att man investerar de pengarna i sin villa eller lägenhet genom att renovera eller bygga ut. Det är en väg som vi har valt. Man kan säga att vi har "amorterat" ca 100 tkr på vårt hus i år. VIlket i sin tur har resulterat i en värdeökning på ungefär 200tkr. Det är något som hade varit omöjligt om vi varit tvungna att amortera 7000kr i månaden.

Det är en mycket bättre avkastning på kapitalet än om vi amorterat av de på lånet..
 
Vi renoverar också hemma och lägger 5000-10000 i månaden för tillfället utöver amorteringen, nu är vi äntligen snart klara. Visst har det inneburit värdeökning men även om vi renoverar hur mycket som helst så kan aldrig huset realistiskt sett vara värt några extremsummor, jag antar att det finns en gräns för vad folk faktiskt vill betala och all övervärdering som man tror sig ska få ut vid en försäljning skapar bostadsbubblan?

Nä som sagt, jag är för amortering och stödjer därför SEB's amorteringskrav. Särskilt när räntorna är låga på sparkontona då det kommer att gynna mig i slutänden när jag blir gammal att ha så låga lån = låga bostadskostnader som möjligt.
 
Självklart finns det en gräns för hur mycket huset kan öka i värde, allt beror ju på vad du har startat med och det är inte så att jag förespråkar att man inte ska amorterar någonting. Vi amorterar dagsläget ca 2000kr i månaden. Min poäng är bara att det finns perioder i ens liv då man vill lägga pengarna på annat än amorteringar. Det kan vara precis när man blivit föräldrar och där även den som tjänar mest i familjen vill vara föräldraledig eller om man precis har köpt hus/lägenhet med ganska omfattande renoveringsbehov. Det är perioder då ens ekonomi är ansträngd och det är oftast då man är som högst belånad eftersom man inte har hunnit amortera ner lånen någonting. Kommer det då krav på rätt kraftiga amorteringar innan man har kommit in i ett normal tillstånd i sitt liv och i sin ekonomiska situation så ställer det till det för många familjer.
 
Vad jag förstått så kommer det inte gälla befintliga låntagare heller..

Det blir ju lite orättvist..
 
Vi har just nu ca 5300 i räntor och inga amorteringskrav (SEB, omlagt i september). Dock så stoppar vi varje månad in 15000 på ett 'bostadskonto', varifrån lånen dras. Dvs, summan på kontot stiger med nästan 10000 varje månad. De pengarna använder vi med jämna mellanrum till två saker: Amortera eller Renovera, beroende på vad behovet är för stunden.

På så sätt vet vi vad boendet kostar oavsett räntor, och vi har alltid pengar till att göra saker utan att behöva låna mer.

jkarlberg: Vadå "orättvist"? På vilket sätt är det rättvist att vi som ingått avtal utan amortering får dem upprivna?
 
jkarlberg skrev:
Vad jag förstått så kommer det inte gälla befintliga låntagare heller..

Det blir ju lite orättvist..
Tycker mer att det är ojämlikt, men så är det väl med mycket i världen. Annars är jag positiv till den här utvecklingen även om den kommer i senaste laget. Bostadspriser behöver ligga mer i fas med inkomsterna och ingen tjänar i längden på ständigt skenande priser.
 
Ja, det kanske är fler som behöver amortera på sina hus än dem som tar lån i januari och senare..
 
jkarlberg skrev:
Ja, det kanske är fler som behöver amortera på sina hus än dem som tar lån i januari och senare..
Säkerligen. Men precis som med bolånetaket är det svårt för att inte säga omöjligt att riva upp alla gamla avtal.
 
fredl skrev:
Säkerligen. Men precis som med bolånetaket är det svårt för att inte säga omöjligt att riva upp alla gamla avtal.
Tvärtom är det väl relativt lätt för banken att tvinga till sig amortering? Det är ju bara att vänta tills bindningstiden gått ut och sedan: Ingen amortering = Ingen ränterabatt.
 
Det står nog garanterat att villkoren kan ändras i alla avtal..
 
jkarlberg skrev:
Det står nog garanterat att villkoren kan ändras i alla avtal..
För oss löper avtalet på två år trots att vi har 3-månadersränta. Amorteringsfrihet kunde man (sist det var aktuellt) avtala om upp till fem år åt gången. Dessutom är det väl problematiskt att kraftigt ändra förutsättningarna för de som redan har köpt hus med de gamla förutsättningarna.
 
fredl skrev:
Dessutom är det väl problematiskt att kraftigt ändra förutsättningarna för de som redan har köpt hus med de gamla förutsättningarna.
Om alla banker gör likadant så är det knappast problematiskt. Vad ska kunderna göra? Rösta med fötterna går ju inte.
 
Men alla kommer inte att göra det. Det kommer alltid att vara någon bank som inte gör så för att vinna marknadsandelar.
 
Bankdate med Nordea idag, ska bli kul att se om de kryper under SEBs marginal på +1.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.