544 042 läst · 2 310 svar
544k läst
2,3k svar
Vad har ni för bolåneränta?
Administrator
· Skåne
· 6 536 inlägg
Tidigare trodde jag man skulle kunna få bättre ränta om man lånade mer (t ex två miljoner istället för en) men det tror jag inte längre. Du är ett levande bevis på att det går att få bra villkor utan att låna mycket (med stockholmsmått mätt).ullberg skrev:
Medlem
· Västra Götaland
· 55 inlägg
Här kommer en uppdatering av våra räntor till tabellen. Har inte gjort någon ny förhandling utan det är i med den allmänna räntesänkningen.
Uppdatera gärna våra 3-mån lån med följande uppgifter
1) 2,84% 2) 2012-11-28 3) Swedbank 4) 787 tkr 5) Pingvinpalatset*
1) 3,1% 2) 2012-11-30 3) Sparbanken Alingsås 4) 210 tkr 5) Pingvinpalatset*
Sen har ju vi även ett lån bundet på två år med i tabellen, men där är det ingen ändring.
Sen har ju vi även ett lån bundet på två år med i tabellen, men där är det ingen ändring.
Vi har en helt rörlig ränta (ingen 3-månaders bindningstid) hos HB som just nu ligger på 2,85%. Tycker den legat högt alldeles för länge, men inte orkat ta tag i den. Men nu är det dags. Såvitt jag förstår så borde SEB vara den bank man vänder sig till. (Vi har inget topplån,goda inkomsster och förhållandevis låg belåning).
Då borde ni prova SEB. Förmodligen ingår låneskydd på ert lån hos HB. Vad det är värt får ni räkna på.Hemmakatten skrev:Vi har en helt rörlig ränta (ingen 3-månaders bindningstid) hos HB som just nu ligger på 2,85%. Tycker den legat högt alldeles för länge, men inte orkat ta tag i den. Men nu är det dags. Såvitt jag förstår så borde SEB vara den bank man vänder sig till. (Vi har inget topplån,goda inkomsster och förhållandevis låg belåning).
Läs http://www.byggahus.se/forum/priser...73-vad-har-ni-bolaneranta-36.html#post1632195 innan du räknar på det.fredl skrev:
Medlemmar är "garanterade" ett påslag på 0,9 på upplåningsräntan för alla bindningstider från och med april nästa år. SEB kräver dock att man har banken som huvudbank (insättning av lön och dylikt, räkningsbetalning och något av bankens kort). För egen del skulle det innebära snudd på dubblerad marginal mot idag (har 0,48), men vi får se när det drar ihop sig i slutet av januari.
Källa: http://tco.se/templates/Data____13192.aspx
Källa: http://tco.se/templates/Data____13192.aspx
Administrator
· Skåne
· 6 536 inlägg
Har nu uppdaterat dina siffror i tabellen men jag skrev 2013-02-28 som nästkommande räntejusteringsdag (istället för 2012-11-28).Pingvinpalatset skrev:Här kommer en uppdatering av våra räntor till tabellen. Har inte gjort någon ny förhandling utan det är i med den allmänna räntesänkningen.
Generellt tror jag att TCO:s avtal med SEB gynnar medelsvensson. Många jag känner har aldrig någonsin förhandlat sin ränta utan bara tackat och bockat för att de får låna till den räntan som visas i tidningarna.
SEB:s upplåningsränta + 90 punkters påslag är helt ok för gemene man. Jag har själv haft bra villkor hos SEB men det är svårare och svårare att behålla nivån. Har lite olika lån och har haft följande påslag i punkter i tur och ordning 42, 45, 48, 55, 70 och nu senast 78.
SEB:s upplåningsränta + 90 punkters påslag är helt ok för gemene man. Jag har själv haft bra villkor hos SEB men det är svårare och svårare att behålla nivån. Har lite olika lån och har haft följande påslag i punkter i tur och ordning 42, 45, 48, 55, 70 och nu senast 78.
Administrator
· Skåne
· 6 536 inlägg
Hej!
Verkar finnas många insatta här, därför kollar jag med er.
Har byggt ett hus som värderats till 4,4 plus/minus 0,2 MSEK. Banken har då gett detta erbjudande:
Bottenlån 3150000 kr, bundet på 5 år till 3,05% (Dvs de använder en värdering på 4,4-0,2 = 4,2 MSEK)
Topplån 375000 kr rörlig på fn 4,0%
Min fasta lön är 46000 men tjänar totalt sett ca 0,8-1MSEK brutto per år. Sambon är mammaledig, ca 10000 per månad brutto. Två barn.
Hur verkar deras låneförslag? Bra, medel eller dålig?
Har byggt ett hus som värderats till 4,4 plus/minus 0,2 MSEK. Banken har då gett detta erbjudande:
Bottenlån 3150000 kr, bundet på 5 år till 3,05% (Dvs de använder en värdering på 4,4-0,2 = 4,2 MSEK)
Min fasta lön är 46000 men tjänar totalt sett ca 0,8-1MSEK brutto per år. Sambon är mammaledig, ca 10000 per månad brutto. Två barn.
Administrator
· Skåne
· 6 536 inlägg
Dåligt. På SEB är bottenlånet 85%. Om vi räknar försiktigt (att fastigheten "bara" är värd 4,2 mkr) så borde du kunna låna 4,2 * 0,85 = 3,57 mkr, dvs allt som bottenlån (3,15 + 0,375 blir ju 3,525).
Sedan är ränteerbjudandet på bottenlånet inget vidare. 5-årsräntan är visserligen den näst dyraste bindningsperioden just nu (efter 10-årsräntan) men tror jag du kan komma ner till 2,04 (upplåningsräntan) +0,70 påslag, dvs 2,74 på den utan större problem. Vilka banker har du kollat med?
Sedan är ränteerbjudandet på bottenlånet inget vidare. 5-årsräntan är visserligen den näst dyraste bindningsperioden just nu (efter 10-årsräntan) men tror jag du kan komma ner till 2,04 (upplåningsräntan) +0,70 påslag, dvs 2,74 på den utan större problem. Vilka banker har du kollat med?
Administrator
· Skåne
· 6 536 inlägg
SEBs femåriga upplåningsräntan var nere i 1,93 i mitten av november, se http://www.byggahus.se/upplaningsranta.
Om jag vore du och om jag kände att jag hade marginal i kalkylen så skulle jag satsa på en tremånadersränta istället. Då kommer du ner ytterligare lite grand (åtminstone den närmsta tiden).
Om jag vore du och om jag kände att jag hade marginal i kalkylen så skulle jag satsa på en tremånadersränta istället. Då kommer du ner ytterligare lite grand (åtminstone den närmsta tiden).
Det är rikigt dåligt förslag(precis som Per sa). Kolla med SEB och se vad de säger.jonitz skrev:Hej!
Enda problemet som jag kan se är att SEB har som riktmärke att man inte får låna mer än 5 x årsbruttolönen för dig och din sambo. Så du måste nog, på något sätt, kunna styrka att du tjänar upp åt en 1mkr/år.