Lite intressant att Handelsbanken igår höjde 10 års räntan med 0.88%
De andra bankerna sänkte istället 10 års räntan något..

Vad vet handelsbanken som de andra inte vet ? :)

F
jkarlberg skrev:
Lite intressant att Handelsbanken igår höjde 10 års räntan med 0.88%
De andra bankerna sänkte istället 10 års räntan något..

Vad vet handelsbanken som de andra inte vet ? :)
Hmmm, vet inte vad du dricker men jag vill ha samma... Är det inte så att dom ungefär som alla andra sänkte med 0,12%?

Vi står i startgroparna för att bygga nytt hus och funderar lite på vart vi ska lägga våra lån.

Jag läser här i tråden att seb verkar ge bra rabatt eller påslag på inlåningsräntan. Men gäller det bara för rörliga lån? Hur fungerar det om vi skulle vilja binda lånen. Är det då som för andra banker att man förhandlar till sig en rabatt på listräntan?

Är det möjligt att förhandla till sig lägre ränta under byggkredittiden? Och vad baserar sig den räntan på?

Sedan ser jag att ni diskuterar ang livförsäkringar och att det för handelsbanken "ingår". Vart är bäst att teckna en livförsäkring till vettigt pris?

Vi har fört diskussioner med handelsbanken och de ger 0,5 i rabatt på deras listpriser. Bra/dåligt? Fortsätter med swedbank till veckan (vår nuvarande bank) och funderar som sagt på att även gå till seb.

Som rapporterats om tidigare så gör SEB tvärtom vad många andra gör.

För egen del har alltid SEB erbjudit bäst ränta för oss. Vi har i dagsläget 0,7% påslag på SEB upplåningsränta. Deras utgångsbud var 0,75% och när vi sa att vi ville ha lite till för en treåring, så fick vi 0,7% påslag på just den.

SEB listar sina räntor här:
http://www.seb.se/pow/wcp/index.asp...04C57%26xsl%3Dse%26sitekey%3Dseb.se&t=welcome

Beroende på förutsättningar så borde du utan större svårigheter kunna få åtminstone 0.8% påslag på deras upplåningsräntor, vilket i dagsläget skulle ge 2,65% på ett bolån på rörligt. Handelsbanken med 0,5% rabatt skulle samtidigt ge 2,78% på rörligt. Inga ENORMA skillnader men ändå betydande belopp om det rör sig om ett större lån.

Byggkreditiv och deras räntor brukar snarare ligga närmare räntorna på blanco-lån oavsett vilka du pratar med.

ullberg
Omförhandlade just lånen (för en timme sedan), då kontraktstiden gått ut. Hade ju befarat att jag inte skulle få behålla min låga marginal på SEB, men jag är tydligen en lågriskkund (knappa 50% belåningsgrad om jag gissar värdet på vår fastighet), så jag fick behålla samma marginal, mycket skönt!

Jag återkommer med uppdaterad information när jag sett att så verkligen blir fallet (nästa räntejustering)

Februaribruden skrev:
Sedan ser jag att ni diskuterar ang livförsäkringar och att det för handelsbanken "ingår". Vart är bäst att teckna en livförsäkring till vettigt pris?
Observera att det (tydligen) står i SHB's villkor för låneskyddet att man bland annat inte får ha några andra krediter. Vilket i praktiken gör skyddet värdelöst eftersom det i princip är "omöjligt" att klara sig utan bensinkort, ICA-kort etc.

Det är i alla fall ditt motargument när SHB argumenterar för att de har en konkurrensfördel i och med låneskyddet.

Oj det lät ju inget vidare att man inte kan ha krediter hos andra än Handelsbanken. Får läsa igenom villkoren och ta mig en funderare!

Jo just det om vi skulle välja att ha våra bolån hos SEB måste vi flytta över alla våra bankärenden dit? Tex lönekonto, sparkonto, fonder osv?

Februaribruden skrev:
Jo just det om vi skulle välja att ha våra bolån hos SEB måste vi flytta över alla våra bankärenden dit? Tex lönekonto, sparkonto, fonder osv?
Inte per automatik. Du får nog en bättre ränta om du gör det.

Februaribruden skrev:
Det är en förhandlingsfråga och beror på din situation. Har du normalinkomst och relativt hög belåning så är det nog ett måste att din lön hamnar hos SEB i alla fall. Och låter du dem ta hand om dina fonder, sparande, livförsäkring så kan du nog pressa räntan något. Men det rör sig inte om några riktigt stora 'rabatter', kanske 5-15 punkter.

ullberg skrev:
Omförhandlade just lånen (för en timme sedan), då kontraktstiden gått ut. Hade ju befarat att jag inte skulle få behålla min låga marginal på SEB, men jag är tydligen en lågriskkund (knappa 50% belåningsgrad om jag gissar värdet på vår fastighet), så jag fick behålla samma marginal, mycket skönt!

Jag återkommer med uppdaterad information när jag sett att så verkligen blir fallet (nästa räntejustering)
Bra att du får behålla påslaget på 0,50. Om lånet räntesjusterades idag skulle det innebära att du fick en bolåneränta på 2,34% de 3 närmsta månaderna.

Det ska bli intressant att följa vad SEBs upplåningsränta står i den 19 december då alla deras 3 månaderslån läggs om härnäst. Förra året vid den tidpunkten höjde de plötsligt upplåningsräntan typ dagen före räntejusteringen för att sedan sänka den igen strax efter. Hoppas verkligen de inte gör samma fuling i år.

Med upplåningsräntesidan kan vi i alla fall hålla koll på hur deras upplåningsränta ändrats historiskt, något de själva inte vill redovisa.

noone70 skrev:
Nu har vi gått över på 3 månaders ränta. Vår nya ränta är: 1) 2,58% 2) 2012-12-19 3) SEB 4) ca 4 mkr 5) noone70 6) 0,7% 7) 2014-09-28
noone70, nu har jag uppdaterat dina siffror i listan (sorry, för att jag tagit så lång tid på mig). Jag tycker det var bra av dig att fixa en och samma bindningstid på hela ditt bolån. Det gör att du lättare kan byta bank om det dyker upp ett bättre alternativ.

FOS skrev:
SEB stod vid sitt löfte, fick nu
1) 2,62 2) 2012-10-05 3) SEB 4) 4,5 MSEK 5) FOS 6) 0,6 7) 2012-12-19
/FOS
FOS, jag har nu också uppdaterat dina siffor i listan. Det är väl ingen tävling direkt men nu ligger du i alla fall på plats nr 6 (om man inte räknar med de som har räntan kopplat direkt till Stibor). :)

Förlängning av lån hos SEB. Lånet går ut i slutet av december och jag ringde till telefonbanken i förra veckan och fick 78 punkters påslag på upplåningsräntan. Hade tidigare 48 punkter så det blev en rejäl försämring för min del. (SEB höjde sitt påslag med 62,5%.) Jag avstår från att vara med i trådens sammanställning men den här infon kan jag bjussa på.

Hoppas det är ok att jag ställer frågor i denna tråd. Jag skulle gärna vilja ha råd med hur vi bör lägga upp ett bolån på ca 3 miljoner. Har i dagsläget ett lån på 1,5 och allt rörligt. Men med det större lånet vill jag känna mig lite trygg och veta på ett ungefär månadskostnaderna de kommande åren. Hur länge är lämpligt att binda samt i hur många olika delar?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.