Relativt nöjd efter att ha fått ner räntorna på en del av bottenlånen trots att dem var bundna (utan att behöva betala ränteskillnadsersättning), inte till dem nivåer listpriset ligger på, å andra sidan var dem redan bundna och vi skulle inte kunnat få bättre räntor innan bindningstidens slut annars så för att vara min första förhandling måste jag säga att jag är rätt så nöjd :) Nya räntor blir:

3,48% på vårt 1 årslån på 116250 (förut 4,14%),
3,66% på 3-årslånet på 187500 (3,81%)
I övrigt fick vi ner topplånet så att det ligger 0,6 över stathypoteks listpris på 3-månadersränta, sparar iallafall några hundralappar varje månad så nu vet vi att det lönar sig att surna till, trots bundna lån ;)
 
Kul att höra att det går att få bättre ränta även på bundna bolån utan att betala ränteskillnadsersättning. Nu har jag uppdaterat dina bottenlån i tabellen. :)
 
Jag har idag varit på SEB för att prata bankbyte! Fick erbjudande på 3 mån rörlig ränta 2.58% (jmf SHB:s 3,05 på samma lån; 2,8 mkr). Nu återstår att pressa SHB alternativt reda ut räntekompensation om vi byter bank nu (och inte om 2,5 mån).
Vad gäller låneskyddet som jag gillat med SHB så skulle motsvarande försäkring (för att täcka halva bolånet) kosta 167 kr/mån/person för oss hos SEB. Även om man räknar in det, så gör vi en vinst på nästan 10.000/år om vi byter bank! Tack för att denna tråd finns!!
 
Bellasmamma skrev:
Jag har idag varit på SEB för att prata bankbyte! Fick erbjudande på 3 mån rörlig ränta 2.58% (jmf SHB:s 3,05 på samma lån; 2,8 mkr). Nu återstår att pressa SHB alternativt reda ut räntekompensation om vi byter bank nu (och inte om 2,5 mån).
Vad gäller låneskyddet som jag gillat med SHB så skulle motsvarande försäkring (för att täcka halva bolånet) kosta 167 kr/mån/person för oss hos SEB. Även om man räknar in det, så gör vi en vinst på nästan 10.000/år om vi byter bank! Tack för att denna tråd finns!!
Kan vara värt att kolla vad en vanlig livförsäkring på 1,4 msek skulle kosta er. För oss fick vi bättre pris hos Skandia Liv, runt halva premien jämfört med SEB. Efter att ha varit med om en nära anhörigs förtida och plötsliga bortgång så vet jag att en livförsäkring som går direkt till familjen kan vara mycket mera värt än att halva bolånet löses när livet vänds upp och ner. För att inte tala om pensionssparandet.
 
Vi har både försäkring som kapar halva bolånet (gratis) samt livförsäkring på 1 miljon var för 80:-/månad vilket jag tycker kan vara värt att lägga om olyckan är framme..
 
Nybergskan skrev:
Relativt nöjd efter att ha fått ner räntorna på en del av bottenlånen trots att dem var bundna (utan att behöva betala ränteskillnadsersättning), inte till dem nivåer listpriset ligger på, å andra sidan var dem redan bundna och vi skulle inte kunnat få bättre räntor innan bindningstidens slut annars så för att vara min första förhandling måste jag säga att jag är rätt så nöjd :) Nya räntor blir...
Hur gjorde du för att sänka räntan på bundna lån?
 
loffes skrev:
Hur gjorde du för att sänka räntan på bundna lån?
Bakgrunden finns en sida bakåt i tråden:
Nybergskan skrev:
Nu behöver jag lite tips, råd och tankar från er som är visare än jag ;)

Surnade till mot banken då vi inte fick någon rabatt på deras listräntor när vi höjde vårt bottenlån i våras och har sedan dess samlat en del bevis för att ha mer på fötterna innan en konfrontation. Gick så till attack förra veckan med en rad starka argument. Då hela vårt bottenlån har bundna räntor samt ett ganska stort topp+blancolån utöver blev jag lite paff när jag faktiskt fick svaret att hon förstod vår frustration och skulle se över våra räntor och återkomma i början på denna vecka, nu är jag så sjukt spänd på vad det är hon syftar på egentligen. Topplånen/blancon är ju alltid något högre räntor och brukar väl normalt sett ligga där p.g.a. oftast högre risk medans våra bottenlån är bundna på lite olika tider.

Så mina funderingar är följande:
Hur stor chans är det att få bättre ränta på sina lån utöver bottenlån (topp + blanco)?
Har det någonsin hänt att banken löst bundna lån och gett kunden bättre villkor på dessa isåfall alt. ändrat räntesatsen på dessa men haft kvar resterande bindningstider?
Hur mycket påslag ska man egentligen förvänta sig eller hävda att man har "rätt" till?

Vårt hus är värderat till 1 200 000 vilket gör att botten och topp utgör dryga miljonen i lån, utöver har vi ca 400 000 i blanco/privatlån men med borgensman (heter det så? större delen av blancot har vi lagt en säkerhet bakom iallafall). 2 helt okej inkomster och trots att jag bara jobbar 50% i nuläget så har vi åtminstonde 10 000:- kvar efter räkningar+mat är betalt samt relativt stort månads sparande. Med bl.a. detta tryckte jag då på att vi inte kan utgöra någon större risk för banken vilket vår bankkvinna tydligen köpte direkt men nu är jag alltså väldigt, väldigt nyfiken på vad det är hon kommer att göra med våra räntor och vad vi kan "kräva" i nuläget? Trodde att det var helt kört med tanke på att bottenlånet är bundet så det här var ju bara ett vilt försök!
 
Hej och tack för alla tips m.m.!

Jag håller precis på och förhandlar med banker, ska låna drygt 4 miljoner (75% belåning).
Fick erbjudande från SHB på 0,46 i rabatt på 2-år, SEB har nu gett + 0.85 på upplåningsränta i moterbjudande.

Känns som jag hellre tar SEB och tecknar separat livförsäkring än SHB med inbyggt låneskydd.
Dock, jag borde kunna få ned SEB erbjudandet till +0,65-0,7.

Vad tycker ni, tänker jag rätt?
 
Vi har liknande förutsättningar( lite bättre belåningsgrad) och vi fick 0,7 i påslag av seb när vi vart kund där och har även fått det efter omförhandlingarna
Det initiala erbjudandet, när vi vart kund, var 0,9 i påslag
Så att få ner påslaget till 0,7 är nog ingen omöjlighet.
Ska ni flyttat resten av era bankaffärer till seb isf?
 
Vi fick 0,8 hos SEB utan större ansträngning. En bekant hade en riktig långkörare med dom och fick ner det till 0,6 påslag.

Men det är ju mycket runt i kring som styr...

/Marti
 
MartinS skrev:
Vi fick 0,8 hos SEB utan större ansträngning. En bekant hade en riktig långkörare med dom och fick ner det till 0,6 påslag.
Påslag på samma grund?
 
-MH- skrev:
Påslag på samma grund?
Ja, på SEB's officiella inlåningsränta, eller missförstår jag?

/Martin
 
Swedbank, -0,5%enheter på deras listränta. 3månaders.
Fråga till er som får påslag på bankernas inlåningsränta.
Hur kontrollerar ni vilken inlåningsränta bakerna har?
Är väl bara SEB som redovisar sin?
 
Du menar upplåningsränta som bara SEB redovisar.
Tror inte dom andra redovisar sin.
 
Jag måste bara fråga, varför pratas det om dels ränterabatt, men också påslag på officiella inlåningsräntan/upplåningsränta? Är inte det enda som är intressant vilken ränta man faktiskt får betala? För mig är det väldigt förvirrande. Jag kan heller inte hitta dessa upplåningsräntor annat än hos SEB, vilket gör det svårare att jämföra. Jag tycker en sån här tråd är till för att enkelt kunna se vilka räntor medlemmar får på lån med olika bindningstider.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.