MRK skrev:
Ingenting är gratis. När vi fortfarande diskuterade med Handelsbanken så menade de att deras bolåneskydd var värt ca 20 punkter.
Undrar hur de räknar då. Jag har en livförsäkring på drygt en miljon som kostar en 1500 kr/år. 20 punkter på lånet är för oss drygt 6000 kr/år.
 
Nyfniken skrev:
Undrar hur de räknar då. Jag har en livförsäkring på drygt en miljon som kostar en 1500 kr/år. 20 punkter på lånet är för oss drygt 6000 kr/år.
Att den är "värd" 20 punkter är nog en generell siffra baserad på genomsnittskunden med dennes lånestorlek, ålder och årsinkomst. Men å andra sidan kan man ju alltid förhandla om saken och en konventionell livförsäkring är ju också ett alternativ.
 
Jag förstår inte varför Handelsbanken envisas med att baka in tilläggstjänster som överlevnadsskydd i bolåneräntan. Det är i alla fall inte det som jag efterfrågar när jag jämför bolåneräntor.
 
Dessutom är det ibland fördelaktigt med flexibiliteten i ett vanligt livskydd.

Om något hände mig ser jag inte att det viktigaste för min familj vore att lösa bort huslånet (eller halva detta). I många fall ser jag hellre att de får en slant som extra buffert plus pengar som kan gå till att ta in lite extra hjälp med vad som nu kan behövas (hantverksjobb, städhjälp etc). Just valfriheten är viktigare än att ha det inbakat i något paket med lånen.
 
3år
1) 2,45% 2) 2015-10-30 3) SEB 4) 2,8 mkr 5) mattetvilling

När min 1-åring gick ut i månadsskiftet väntade jag nu 2 veckor att binda för att se om det var som ni har förutspått i denna tråden att räntan är lägre i mitten på månaden och (smyg)höjs i sluten av månanden när de flesta binder om lånen. Nu lönade det sig med 13 punkter men det finns ju lite andra orsaker till det kanske ;)
 
Redigerat:
MRK skrev:
Framför allt detta: "Du måste ha alla lån och övriga krediter samlade hos Handelsbanken och Stadshypotek"

Vad jag förstått så innebär detta att du ej kan ha kredit hos t ex bensinbolag, bilhandlare etc.

Därtill gäller det bara fullt ut (40 basprisbelopp) upp till 55 år, därefter är det max 10% av lånebeloppet eller 4 basprisbelopp.
Senast jag kollade med handelsbanken fick man ha kvar de kreditkort man hade typ Ica/bensinbolag om man sade till vid tecknandet av lånen men man fick inte ta nya utan att kolla med banken. Detta kanske varierar mellan de olika kontoren.
 
MRK skrev:
Framför allt detta: "Du måste ha alla lån och övriga krediter samlade hos Handelsbanken och Stadshypotek"

Vad jag förstått så innebär detta att du ej kan ha kredit hos t ex bensinbolag, bilhandlare etc.

Därtill gäller det bara fullt ut (40 basprisbelopp) upp till 55 år, därefter är det max 10% av lånebeloppet eller 4 basprisbelopp.
Låter ju som man blir livegen...
 
MRK skrev:
Framför allt detta: "Du måste ha alla lån och övriga krediter samlade hos Handelsbanken och Stadshypotek"
Fast tolkar man detta bokstavligt blir ju villkoret helt befängt. Ska handelsbanken ta över mina studielån hos CSN? Får jag inte längre har ett vanligt telefonabonnemang där samtalen betalas i efterskott mot en faktura? Får jag överhuvudtaget inte längre betala något i efterskott mot en faktura? Den dag en bank börjar lägga sig i vad jag har för bensinkort och liknande, den dagen tappar den banken en kund...
 
Kave skrev:
Omförhandlade igår, fick alla lån på totalt 1.6M till 2.47 på ett år bundet hos SEB.
Nu har jag lagt till din ränta Kave. Jag har skrivit så här men jag är osäker på exakt när ditt 1-åriga bolån löper ut.

1 år:
1) 2,47% 2) 2013-10-12 3) SEB 4) 1,6 mkr 5) Kave
 
tompaah7503 skrev:
Som många andra har jag inte ens märkt att SEB ändrat.
Från 3.54 till 2.95, justeringen gjordes 2012-09-19
För att ha ett såpass litet lånebelopp tycker jag att det är en bra ränta.

1) 2,95% 2) 2012-09-19 3) SEB 4) 500tkr 5) tompaah7503 6) 0,85% 7) 2013-09-28
Visst är det en tremånadersränta som du har tompaah7503?
 
Alfredo skrev:
Fast tolkar man detta bokstavligt blir ju villkoret helt befängt.
Självklart ska man tolka villkoren bokstavligt. Allt annat är ju befängt.

Menar man något annat så får man skriva det.
 
Nyfniken skrev:
Självklart ska man tolka villkoren bokstavligt. Allt annat är ju befängt.
Jahapp, då är det alltså slut med att låna pengar till en fika av jobbarkompisen när man glömt plånboken på kontoret... :(
 
Bellasmamma skrev:
Anar en trend... många har fått riktigt bra räntor hos SEB. Vi fick ny ränta hos Handelsbanken, 3 månaders, 2012-10-01, 3,05%. För oss är det mycket värt med SHB:s bolåneskydd (att halva lånet stryks om den ene av oss dör) men kanske skulle vi ha råd med en livförsäkring istället om vi hade SEB:s räntor...
Nu har jag lagt till dig Bellasmamma. Så här ser det ut i listan i början av tråden.
1) 3,05% 2) 2013-01-01 3) Handelsbanken 4) ? mkr 5) Bellasmamma
Om du vill får du gärna berätta hur stort bolånet är.
 
Alfredo skrev:
Jahapp, då är det alltså slut med att låna pengar till en fika av jobbarkompisen när man glömt plånboken på kontoret... :(
Jo, det är naturligtvis en logisk slutsats...
 
Alfredo skrev:
Fast tolkar man detta bokstavligt blir ju villkoret helt befängt.
Du kan vara 100% säker på att banken tolkar detta bokstavligen den dag du har anledning att utnyttja bolåneskyddet. Då kommer de, precis som alla försäkringsbolag, att leta efter en anledning till att inte betala ut. Då kan Statoil kortet eller den kortfristiga krediten för TV köpet att kosta dig många miljoner...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.