Hade helt missat att det var ränteändring förra veckan; vår nya ränta är nu 2.70%..

2012-09-193,292,70
 
Anar en trend... många har fått riktigt bra räntor hos SEB. Vi fick ny ränta hos Handelsbanken, 3 månaders, 2012-10-01, 3,05%. För oss är det mycket värt med SHB:s bolåneskydd (att halva lånet stryks om den ene av oss dör) men kanske skulle vi ha råd med en livförsäkring istället om vi hade SEB:s räntor...
 
Tror de flesta banker har en liknade produkt. Sedan räknade jag lite på det där för två år sedan när vi köpte huset och en vanlig livförsäkring var, för oss i alla fall, bättre än det bolåneskydd som banken erbjöd.
 
Många banker tar dock betalt för bolåneskydd, vilket inte SHB gör. Sist vi jämförde (vilket iofs är ett par år sedan) fick vi bäst ränta inkl bolåneskydd hos SHB. Swedbank kunde ge oss samma ränta men utan bolåneskydd. De ville istället bjuda på ett bankfack (för oss fullständigt ointressant). Men som sagt, vi borde kanske räkna på saken igen.
 
Vi har SEB Bolåneskydd, liknar det som Handelsbanken har. Det kostar pengar, lite olika pga lön och vilka delar man väljer. Tror vi betalar ca 350kr/mån för mig och min sambo.

Går inte att länka till sidan, klistrar in det som står där nu..

----
Om Bolåneskydd

Bolåneskydd är en försäkring som ger dig med bolån i SEB möjlighet att trygga din privatekonomi om du blir sjuk eller arbetslös. Den ger också dina efterlevande möjlighet att lösa hela eller delar av lånet om du skulle avlida.
Bolåneskyddet består av två valbara delar:

Skydd vid arbetsoförmåga och arbetslöshet: Försäkringen ersätter den månadskostnad för räntor och amorteringar som du valt att försäkra om du blir sjuk (arbetsoförmögen), ofrivilligt arbetslös (för dig som är tillsvidareanställd) eller hamnar på sjukhus (för dig som är egenföretagare).
Livskydd: Om du avlider löser försäkringen hela eller delar av ditt lån.
Du bestämmer själv om du vill teckna båda delarna eller bara en av dem.

Bolåneskyddet täcker

din försäkrade månadskostnad om du är tillsvidareanställd och blir ofrivillig arbetslös, upp till 15 000 kronor per månad i max ett år.
din försäkrade månadskostnad om du inte kan arbeta på grund av sjukdom eller olycksfall, upp till 15 000 kronor per månad i max ett år.
sjukhusvistelse för egenföretagare i mer än 8 dagar, upp till 15 000 kronor per månad i max ett år.
Livskyddet löser hela eller delar av ditt lån som du valt att försäkra (upp till 40 prisbasbelopp, vilket motsvarar 1 760 000 kronor 2012).
---
 
Hej
Ny bankm nya räntor
1) 2,72 2) 2012-10-05 3) SEB 4) 4,5 MSEK 5) FOS 6) 0,7 7) 2012-11-28

Har fått ett halvt löfte om lägre påslag när hela bankbytet går igenom men får se hur mycket det löftet är värt om några veckor....

MVH FOS
 
Hej,

Har fått brev om ny förhandling hos SEB, lånen går ut 28/11 ser att andra har samma datum. Jag ringde upp och förhandlade såklart. Började med att fråga vad min nya räntemarginal skulle bli (på 3 mån) och då svarade dom 78 punkter (hade 51 innan) mitt lån är på ca 2.9 milj, huset har bra belåningsgrad, amorterar, och jag var klassad som låg risk. Jag drog på med upplåningsräntan och dess marginal till stibor 90 skriverier i tidningar om räntemarginaler osv och lyckades då (efter att hon försvann ett tag för "konsultation") få ner marginalen till 74 punkter, sedan tog det stopp. Jag fick också löfte om att 74 punkter skulle gälla både 3 mån, 1 och 2 år. Jag har ännu inte pratat med annan bank, men ärligt talat vet jag inte om det skulle hjälpa, även vid 74 punkter + SEBs upplåning (idag 1.98% för 3 mån -> dvs skulle bli 2.76% idag) så har jag nog en rätt ok ränta.
 
Vi har ett par olika låns hos seb, totalt 1.6M i lån, de går från 2.6% till 2.8%, samtliga på tre månaders löptid. Jag ska förhandla imorgon och se om jag kan få samtliga till 2.6%.
 
Som många andra har jag inte ens märkt att SEB ändrat.
Från 3.54 till 2.95, justeringen gjordes 2012-09-19
För att ha ett såpass litet lånebelopp tycker jag att det är en bra ränta.

1) 2,95% 2) 2012-09-19 3) SEB 4) 500tkr 5) tompaah7503 6) 0,85% 7) 2013-09-28
 
Notera dock att SHB's bolånesskydd är förknippat med vissa tuffa villkor som kanske inte tilltalar alla.
 
MRK skrev:
Notera dock att SHB's bolånesskydd är förknippat med vissa tuffa villkor som kanske inte tilltalar alla.
Som vad då?
 
Omförhandlade igår, fick alla lån på totalt 1.6M till 2.47 på ett år bundet hos SEB.
 
Bellasmamma skrev:
Många banker tar dock betalt för bolåneskydd, vilket inte SHB gör. Sist vi jämförde (vilket iofs är ett par år sedan) fick vi bäst ränta inkl bolåneskydd hos SHB. Swedbank kunde ge oss samma ränta men utan bolåneskydd. De ville istället bjuda på ett bankfack (för oss fullständigt ointressant). Men som sagt, vi borde kanske räkna på saken igen.
Handelsbanken verkar visst ta betalt för bolåneskyddet. Det var i alla fall den uppgiften jag fick från dem när jag förhandlade med dem i slutet av februari. Då fick jag ett erbjudande från dem exklusive låneskydd. Min känsla var att låneskyddet skulle kosta mig 10 punkter. Något som jag inte var villig att betala.
 
noone70 skrev:
Som vad då?
Framför allt detta: "Du måste ha alla lån och övriga krediter samlade hos Handelsbanken och Stadshypotek"

Vad jag förstått så innebär detta att du ej kan ha kredit hos t ex bensinbolag, bilhandlare etc.

Därtill gäller det bara fullt ut (40 basprisbelopp) upp till 55 år, därefter är det max 10% av lånebeloppet eller 4 basprisbelopp.
 
Redigerat:
Per Eskilsson skrev:
Handelsbanken verkar visst ta betalt för bolåneskyddet. Det var i alla fall den uppgiften jag fick från dem när jag förhandlade med dem i slutet av februari. Då fick jag ett erbjudande från dem exklusive låneskydd. Min känsla var att låneskyddet skulle kosta mig 10 punkter. Något som jag inte var villig att betala.
Ingenting är gratis. När vi fortfarande diskuterade med Handelsbanken så menade de att deras bolåneskydd var värt ca 20 punkter. Dock fick jag inte uppfattningen att det var möjligt att avstå från bolåneskyddet och istället få 20 punkter lägre ränta.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.