544 026 läst · 2 310 svar
544k läst
2,3k svar
Vad har ni för bolåneränta?
Vår 1-månaders ränta på Danske Bank kommer 2012-10-01 ändras till 2,75% med full rabatt (0,8% på 3-månaders)
Intressant att Danske sänker sin 3-månaders med 0,4%, bara tacka och ta emot. Vi skulle nu kunna binda i 2 år på 2,60% vilket är ganska intressant.
Intressant att Danske sänker sin 3-månaders med 0,4%, bara tacka och ta emot. Vi skulle nu kunna binda i 2 år på 2,60% vilket är ganska intressant.
Redigerat:
PatrikJ skrev:
Om du får gissa/tro, vad kommer räntan vara om två år när du ska binda om lånen?
Hur går tankarna ang. rörligt/bundet hos forummedlemmar på byggahus?
Marknaden är ju lite skakig och ingen verkar veta åt vilket håll räntorna kommer röra sig.
Banken förespråkade givetvis att vi skulle binda vårt lån (delar av det) men det känns mer som om de vill binda upp oss som kunder än ett råd fördelaktigt för oss.
Vi har inflyttning i vårt hus 1 oktober och har fått räntor enligt nedan (2012-09-13)
Rörligt 3 månaders 3,43% (0,15% rabatt)
Bundet 3 år 3,20% (0,23% rabatt)
Topplån 3 månaders + 1% (4,58%)
Blanco 5,09%
Vi är helkunder hos Länsförsäkringar så har ju lite andra förmåner med billigare försäkringar e.t.c.
Vi kommer ligga på 3-månaders ett tag till eftersom situationen just nu tillåter det samt för att kunna följa marknaden för att se åt vilket håll det lutar.
Vilka signaler bör man leta efter för att hyfsat säkert kunna säga att den korta räntan är på väg upp?
Marknaden är ju lite skakig och ingen verkar veta åt vilket håll räntorna kommer röra sig.
Banken förespråkade givetvis att vi skulle binda vårt lån (delar av det) men det känns mer som om de vill binda upp oss som kunder än ett råd fördelaktigt för oss.
Vi har inflyttning i vårt hus 1 oktober och har fått räntor enligt nedan (2012-09-13)
Rörligt 3 månaders 3,43% (0,15% rabatt)
Bundet 3 år 3,20% (0,23% rabatt)
Topplån 3 månaders + 1% (4,58%)
Blanco 5,09%
Vi är helkunder hos Länsförsäkringar så har ju lite andra förmåner med billigare försäkringar e.t.c.
Vi kommer ligga på 3-månaders ett tag till eftersom situationen just nu tillåter det samt för att kunna följa marknaden för att se åt vilket håll det lutar.
Vilka signaler bör man leta efter för att hyfsat säkert kunna säga att den korta räntan är på väg upp?
Jag roade mig lite som hastigast med att försöka hitta historiska ränteprognoser för just 2012.jkarlberg skrev:
Hittade en från februari 2011, dvs ca 1,5 år sen, från SBAB. De förutspådde då att den rörliga 3-månadersräntan i december 2012 skulle ligga på 4,9%... Detta troligen pga det faktum att Riksbanken nyss höjt reporäntan under 2011, mot alla förväntningar.
I JUNI, dvs innan sommaren, låg SBAB:s listränta på 3,96%, och då var deras prognos för den rörliga (som nu är 3,56%) 3,9% i dec 2012, 3,8% jun 2013, 3,7% dec 2013 och sen upp till 4% och fortsatt uppåt under 2014.
SEB trodde i oktober 2011 att räntan i december 2012 skulle ligga på 4% för rörligt och 4,1% för 2-årig...
Gemensamt för dessa prognoser vad jag kan utläsa är att man tidigare inte förutspått den kraftiga tillbakagången i konjunkturen redan nu under 2012, tidigare än så förutspådde man inte heller de omfattande problemen för EURO-länderna skulle vara så utdragna som de blivit, och med de högre räntorna så räknar man nu med att konjunkturen börjat tuffa på rejält uppåt igen under slutet av 2013 och 2014.
Har man således rätt i prognosen om konjunkturen och tillväxten så skulle en billig 2-årsränta idag kunna bli ganska trist att omförhandla om två år. Men vad är det som säger att man kommer ha rätt? Man kan knappast förlita sig på historiska resultat och slå sig för bröstet...
Sammanfattningsvis skulle jag vilja säga att den som vågar gissa ränta alls är antingen väldigt modig eller väldigt dum...
Rörligt/bundet: Är verkligen en amatör på detta område men jag funderar i dessa termer:
Traditionellt (dvs ett par år tillbaka, längre än så minns jag inte) har lågkonjunktur betytt låga räntor och glada dagar för den som har jobbet kvar. Nu undrar jag om det fortfarande stämmer. Samtidigt som "euro-krisen" innebär lågkonjunktur så riskerar också långivare att haverera och det blir generellt dyrare att låna pengar pga avsevärt högre risker för alla långivare. Dvs, blir det värre och banker börjar gå i kk så kan lånemarknade haverera och det trots lågkonjunktur blir mycket mycket dyrare att låna pengar.
Vad säger ni som kan?
Traditionellt (dvs ett par år tillbaka, längre än så minns jag inte) har lågkonjunktur betytt låga räntor och glada dagar för den som har jobbet kvar. Nu undrar jag om det fortfarande stämmer. Samtidigt som "euro-krisen" innebär lågkonjunktur så riskerar också långivare att haverera och det blir generellt dyrare att låna pengar pga avsevärt högre risker för alla långivare. Dvs, blir det värre och banker börjar gå i kk så kan lånemarknade haverera och det trots lågkonjunktur blir mycket mycket dyrare att låna pengar.
Vad säger ni som kan?
det är det som är skräckscenariot eller ännu värre att banker inte vågar låna ut till varandra. Skulle det hända skulle bankerna i sin tur inga pengar att låna ut till sina kunder och då slutar de ekonomiska hjulen att snurra. Då riskerar vi hamna en depression ala 30talet eller mycket värre... Det är det som världens politik är så rädda för att de ska hända.MathiasS skrev:Rörligt/bundet: Är verkligen en amatör på detta område men jag funderar i dessa termer:
Vad säger ni som kan?
Lägger till mig:
3-månader:
1 ) 2,75% 2) förfaller 2013-04-28 3) SEB 4) 0,8 mkr 5) kiva
1) 3,0 % 2) förfaller 2014-09-20 3) SEB 4) 0,5 mkr 5) kiva
Nu fattar jag vad Anders Borg menar med bankernas marginaler. Det blev en väldans skillnad på påslaget på delen jag förhandlade i år jämfört med förra året
3-månader:
Nu fattar jag vad Anders Borg menar med bankernas marginaler. Det blev en väldans skillnad på påslaget på delen jag förhandlade i år jämfört med förra året
är påslaget 0,9%? vad hade du innan?kiva skrev:Lägger till mig:
3-månader:
mmm, de verkar som om de flesta har blivit erbjudna just 0,9%, men de verkar som en del har lyckats få ner det till runt 0,7%. Ska själv och träffa vår bankman nästa vecka och förhandla, ska bli "intressant" att se vad han erbjuder oss...
ullberg
Verktygstokig
· Stockholm
· 3 891 inlägg
ullberg
Verktygstokig
- Stockholm
- 3 891 inlägg
Och jag som alla andra 3-mån SEB:are fick ju justerat nyss, ny ränta 2,6%, man kan nog skriva 28:e nov som nästa justeringsdag för då ska marginalen förhandlas om, och om jag tolkat informationen här rätt så kommer jag få en uppjustering...
/U
/U