Vi har 0, 9 idag och har blivit erbjudna 1,36. Så lyckas du få 1, 10 får du gärna berätta hur du gjorde :)
 
bYkICr skrev:
Dags för oss att omförhandla lånet hos SEB om 3 månader. Har 0.7% påslag idag, siktar på 1.10%. Möjligt?
Det är omöjligt att svara på din fråga. Ha en kontakt med SEB och återkom med hur det gick. Det verkar vara svårt över lag, men om du har en bankperson som råkar vara på rätt humör kanske det går. Men gå inte in med inställningen att du vill ha 1.10, gå in med inställningen att du vill ha kvar 0,7. Och kanske låtsas oförstående till ev villkorsförändringar, för du har väl snarare blivit ett bättre än sämre kund de här två åren (dvs högre lön, värdeökat hus, större besparingar etc)...?!
 
SEB kommer ju dock sluta med sin upplåningsränta + marginal i slutet av mars och övergå till listränta och rabbat istället så som övriga banker har.. Så vi får se vad som händer
 
Jag är lite irriterad på SEB också, fick enbart 1.44 trots god ekonomi. Så jag funderar på att byta till Danske Bank, som SACO-medlem får jag 1.29 där via deras standarderbjudande för SACO-medlemmar.
 
  • Gilla
Peter2400
  • Laddar…
Allebaggen skrev:
SEB kommer ju dock sluta med sin upplåningsränta + marginal i slutet av mars och övergå till listränta och rabbat istället så som övriga banker har.. Så vi får se vad som händer
För ett år sedan sa SEB att de skulle sluta med upplåningsränta + påslag förra sommaren.
https://www.byggahus.se/forum/prise...n-upplaningsranta.html?perpage=15#post2201275

Var har du hört att SEB slutar med detta nu i mars?
 
Per Eskilsson skrev:
För ett år sedan sa SEB att de skulle sluta med upplåningsränta + påslag förra sommaren.
[länk]

Var har du hört att SEB slutar med detta nu i mars?
Jo jag vet, men nu har dom gått ut med det både i bankmötet syrran va på och såg det även på deras hemsida.
http://seb.se/privat/lana/bolan-och-rantor/bolan/ny-bolanemodell

"Den 29 mars ändrar vi beräkningsmodellen för bolåneräntan. Från och med då kommer alla nya bolån hos oss att använda samma beräkningsmodell som övriga banker. För dig som redan har bolån innebär det att din ränta kommer att ändras till den nya modellen nästa gång lånet förlängs eller omförhandlas."
 
Mycket intressant information från SEB. Stort tack för länken Allebaggen. Återstår att se hur detta slår på min ränta. Är lite luttrad efter många år i SEB och har inga större förhoppningar att förändringen ska komma mig till gagn... :)
 
Mitt avtal på rörlig ränta löper ut nu och förnärvarande har jag 0,96 vilket känns bra. Väntar på bankens offert nu . Deras system föreslog 1,65 på mitt engagemang... Har 2 företagskonto med mkt god ekonomi samt privat engagemang med även där god ekonomi.
Bankmannen förstod att det inte skulle falla mig i smaken så bad att återkomma. Vad jag siktar på skriver jag inte här för vem vet vem som läser men han får anstränga sig rejält från 1,65 för att jag inte skall fundera på att byta bank helt. Har möjlighet att amortera ett på hundratusen men vem fasen vill amortera med dessa räntor.
 
MultiMan
Mr9 skrev:
...Har möjlighet att amortera ett på hundratusen men vem fasen vill amortera med dessa räntor.
Hur ska fundamenta i en ekonomi kunna fungera normalt när inte ens de med mycket pengar (enligt egen utsago) dels är de som lånar mycket och sedan inte ens vill betala tillbaka? Vem ska stå för pengarna som lånas ut?

Edit: Jag får betala 1,89% eftersom jag inte har tillräckligt stor inkomst för att få lägre. Amorterar 2% (för att hålla sig 100% on topic).
 
Redigerat:
  • Gilla
Anders Holmstrom
  • Laddar…
MultiManOriginal skrev:
Hur ska fundamenta i en ekonomi kunna fungera normalt när inte ens de med mycket pengar (enligt egen utsago) dels är de som lånar mycket och sedan inte ens vill betala tillbaka? Vem ska stå för pengarna som lånas ut?
Så länge det är låg ränta är det bättre att placera pengarna på annat sätt
 
  • Gilla
Mr9
  • Laddar…
Fick "omförhandlat" nu i veckan. Egentligen var det ingen förhandling utan jag mailade min bankman om att våra rabatter gått ut. Han mailade tillbaka att han nu förlängt rabatterna, fram till dec 2018 denna gång! Tidigare har det bara varit ett år eller srygt det! Skönt så man slipper jaga dem (han är dålig att svara på mail och telefon tyvärr). 65 punkters rabatt vilket ger 1,32% just nu. Ingen superränta men ändå helt OK.
 
AndersMalmgren skrev:
Så länge det är låg ränta är det bättre att placera pengarna på annat sätt
Det där är roligt, på internet har alla bättre möjlighet till avkastning och "väljer" att inte amortera. I verkligheten är svenskarna ett av världens mest skuldsatta folk samtidigt som vi har typ 60k i snitt i sparande.
Min poäng är att folk snackar bara skit (kanske inte du Malmgren, men gemene man), och måste tvingas till amortering. Amortering måste komma in i folks beräkningar vid husköp, annars kommer det bli ännu värre än vad det redan är.
 
  • Gilla
jonko
  • Laddar…
Nej jag menade inte att det var normen, för jag förklarade bara varför mr9 här ovan inte väljer att amortera flera 100k på ett bräde.

Sedan nämner mr9 eget bolag, det betyder att han kan behålla pengarna skattefritt i bolaget (minus bolagsskatt om han inte lägger det på en periodiseringsfond), ska han amortera måste han göra det på skattade pengar
 
Redigerat:
Det kanske redan har nämnts, men Danske Bank erbjuder alla SACO-anställda 1,29% med vissa begränsningar. Tex skall man ha mer än 2" i lån. Detta borde vara ett riktmärke för alla förhandlingar.
 
MultiManOriginal skrev:
Hur ska fundamenta i en ekonomi kunna fungera normalt när inte ens de med mycket pengar (enligt egen utsago) dels är de som lånar mycket och sedan inte ens vill betala tillbaka? Vem ska stå för pengarna som lånas ut?

Edit: Jag får betala 1,89% eftersom jag inte har tillräckligt stor inkomst för att få lägre. Amorterar 2% (för att hålla sig 100% on topic)d
Har inte angett att jag inte vill betala tillbaka, vet inte var du får det ifrån. Men lån är inte mer än ett affärsupplägg och just nu är det inte speciellt gynnsamt att amortera. Huset som ligger i Sthlms området stiger i värde mer än normal amorteringstakt. Egentligen skulle jag vilja äga huset själv (inte banken) men pengar är ju nästan gratis idag så investeringar på annat eller konsumtion är valet idag.
Bolån är de enda lånet jag har idag och har inget annat inbakat. Finns nog många som är fast i lånefällan och konsumerar får lånade pengar, skall se bra ut med ny bil etc. men allt är bankens.
Själv har jag en 7 år gammal bil trots jag skulle kunna köpa en ny Volvo kontant men jag anser att det är en dålig affär och kasta pengarna i sjön.
 
  • Gilla
Truebigswede och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.