L
Jag förhandlade med banken i höstas. Då ville de minska min rabatt med argumentet att det är allt fler som har hög skuldsättning. Jag bad honom helt rakt att skippa skitsnacket. Vi har knappt 50% belåning och bra inkomster. Att andra inte kan betala bryr jag mig absolut inte om. Gick ur mötet med något bättre rabatt än när jag kom in (har nu 0.75 rabatt på rörlig).

Kan tillägga att när jag får ork skall jag lägga lite tid på att få ner räntan ytterligare. Bankerna lånar billigare för varje dag, men har våra räntor gått ner? Nej
Bankerna skyller på att kostar att ge sparräntor på konton (vilka som nu har ränta på sina sparpengar). Detta argument köper jag inte därför skall räntan ner ytterligare!!! Bankerna passar på att lägga på marginaler nu när vi ändå tycker att det är billigt.
 
  • Gilla
Excel
  • Laddar…
  • Gilla
Excel och 1 till
  • Laddar…
Jag försökte förhandla till mig SACO-rabatten hos Danske Bank utan att vara medlem men det gick inte, 1,39% kunde jag få utan att ta några försäkringar.
Har 2,57M i lån och en uppskattad värdering på huset på ca 3,7M
Jag har haft 0.99% nu hos SEB (TCO-avtalet) och trodde jag kunde förhandla till mig något bra hos någon annan bank men det gick jag bet på, SEB var ju som beräknat inte ett dugg intresserade av att behålla mig som kund och erbjöd 1,68 som lägst. Danske och Ålandsbanken kom jag längst med men inte under 1,39, hade kanske kunnat pressa ner det några punkter till men jag tog det lätta och valde SBAB och 1,30% rörligt i ett år (nykundserbjudande) så får jag ta nya tag till hösten.
Bara för skojs skull förslog jag att jag skulle ta ett lägre lån än dom dryga 2,5M jag har idag men precis som jag misstänkte har flera banken en magisk gräns runt det som inte skall gås under om räntan skall bli låg.
Jag tycker ändå det är värt att ringa runt till lite olika banker, det tar inte så lång tid och jag är ändå hyfsat nöjd med det jag blev erbjuden kontra vad SEB & Swedbank kunde ge.
Men surt att gå från 0,99% ändå, som sagt nya tag till hösten
 
Excel
Ligger på 0,86% hos SEB, ska byta fackförbund till SACO och endast flytta lånet till Danske Bank med en ränta på 1,29%
ISK och sparande går till Nordnet och övrigt till Länsförsäkringar.

Får man inte bra villkor får man helt enkelt plocka russinen ur kakan. :D
 
Excel skrev:
Ligger på 0,86% hos SEB, ska byta fackförbund till SACO och endast flytta lånet till Danske Bank med en ränta på 1,29%
ISK och sparande går till Nordnet och övrigt till Länsförsäkringar.

Får man inte bra villkor får man helt enkelt plocka russinen ur kakan. :D
Vårt nuvarande TCO-avtal med SEB går ut vid årsskiftet. Tyvärr/turligt nog är vårt lån för litet för att kvala in i Danske Banks erbjudande. Flyttar vi in visst sparkapital så löser det sig nog ändå men jag är nöjd med den lösning via har idag Hoist/Marginalen/Avanza.

Får helt enkelt se tiden an tills det börjar närma sig och se var landet ligger då.
 
Någon som förhandlat med SEB sedan de gjorde om sin bolånemodell? De kör ju sedan någon månad precis som alla andra med en officiell ränta på drygt 2 % och sedan en individuell rabatt. Vad ligger ni andra på för SEB-rabatter?
 
Jag har tre lån på 700 000 styck, alla hos SEB och tremånadersränta. Ett ligger på 0,99% och går ut i höst; de andra två på 1,51% resp 1,88% som löpte till nästa höst. Kollade med Danske Bank som skulle ge mig 1,29% utan villkor (SACO-rabatten), samt med ett par till som möjligen eventuellt skulle kunna matcha det, men då under förutsättning att jag blev helkund.

Ringde sedan SEB och frågade vad som gällde med bindningstid om jag skulle byta bolån, och vips så fick jag erbjudande på de två högre lånen om 1,44. Räknar man genomsnittet på alla tre lånen så blev det 1,290004%.

Räknar väl med att behöva göra samma manöver igen i höst då första lånet går ut.
 
daddydj skrev:
Någon som förhandlat med SEB sedan de gjorde om sin bolånemodell? De kör ju sedan någon månad precis som alla andra med en officiell ränta på drygt 2 % och sedan en individuell rabatt. Vad ligger ni andra på för SEB-rabatter?
Blev erbjuden 1,46 på 3.mån på ett nytt lån, ligger sen tidigare på 1,14% på 3-mån med fack-rabatt... Skaplig försämring.

Valde i stället 1,6% på 3 år bundet. Kunde fått bättre än 1,46% om vi flyttat sparande men vi väljer att ligga kvar med det hos Avanza.
 
Efter en direkt förolämpande förhandling med SEB ringde jag runt till Danske bank och Ålandsbanken.

Den senare var man tvungen att tjäna minst 50000/mån för att få bli kund (enligt deras kundtjänst, som till en början var lite dryg... Tills hon hörde hur mycket vi ville låna :) )
Det är första gången jag hört talas om att de har en inkomstgräns. Är det någon annan som hört nått liknande
 
Ja, Ålandsbanken säger ju själva att de är en "Premium" bank så de har högre krav. Dock trodde jag att det var 50' per månad i nettoinkomst för hushållet...
 
Excel
Rinde precis ålandsbanken och de erbjuder endast bolån i stockholmsområdet.
 
noone70 skrev:
Efter en direkt förolämpande förhandling med SEB ringde jag runt till Danske bank och Ålandsbanken.

Den senare var man tvungen att tjäna minst 50000/mån för att få bli kund (enligt deras kundtjänst, som till en början var lite dryg... Tills hon hörde hur mycket vi ville låna :) )
Det är första gången jag hört talas om att de har en inkomstgräns. Är det någon annan som hört nått liknande
Jag fick nej direkt när jag angav att jag var egen företagare, dock kanske det var dumt för jag gissar såhär i efterhand att de menar enskild firma. Då jag har aktiebolag är jag ju per definition anställd. Oh well, de tappade en tät kund helt enkelt :p
 
  • Gilla
noone70
  • Laddar…
anders07 skrev:
Ja, Ålandsbanken säger ju själva att de är en "Premium" bank så de har högre krav. Dock trodde jag att det var 50' per månad i nettoinkomst för hushållet...
Jag frågade om det var hela hushållet och då sa hon nej.
Att det är brutto utgår jag i från, det är ju som man brukar använda sig av i sådana här tillfällen
 
AndersMalmgren skrev:
Jag fick nej direkt när jag angav att jag var egen företagare, dock kanske det var dumt för jag gissar såhär i efterhand att de menar enskild firma. Då jag har aktiebolag är jag ju per definition anställd. Oh well, de tappade en tät kund helt enkelt :p
De kanske har lärt sig av misstaget med dig :)
Jag har en lön som baseras på hur mycket jag debiterar + att jag av olika skäl har haft en rätt måttlig inkomst de senaste åren, men att det mycket bättre nu. Det samma gäller min fru.

Det var inga problem, jag skulle bara skicka med ett personligt brev där jag förklarar min situation.
 
När jag förhandlade med Ålandsbanken ville dom antingen att man placerar 500.000 hos dom eller att man har en hög månadsinkonst, och så vill dom att man ser på ett långsiktigt samarbete.
Det sista känner jag inte att jag vill, det lönar sig ju sällan att vara trogen kund när det kommer till rabatter. Att vara ny kund brukar ge bättre avtal är min erfarenhet av bank, el, bredband osv.
Den finns det ju andra fördelar med att vara stamkund ibland men när det kommer till bolån är jag mest ute efter lägsta räntan och det får jag när jag byter bank.
 
  • Gilla
noone70
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.