Mr Steed skrev:
När jag förhandlade med Ålandsbanken ville dom antingen att man placerar 500.000 hos dom eller att man har en hög månadsinkonst, och så vill dom att man ser på ett långsiktigt samarbete.
Det sista känner jag inte att jag vill, det lönar sig ju sällan att vara trogen kund när det kommer till rabatter. Att vara ny kund brukar ge bättre avtal är min erfarenhet av bank, el, bredband osv.
Den finns det ju andra fördelar med att vara stamkund ibland men när det kommer till bolån är jag mest ute efter lägsta räntan och det får jag när jag byter bank.
Ja de vill väl göra det till en statusgrej att vara kund i banken, typ Amex goldcard osv
 
Just kreditkorten är ju viktigt, man vill ju inte ta fram ett Swedbank kort när rundan ska betalas :p
 
  • Gilla
Per Eskilsson
  • Laddar…
AndersMalmgren skrev:
Just kreditkorten är ju viktigt, man vill ju inte ta fram ett Swedbank kort när rundan ska betalas :p
Själv tar jag stolt fram mitt Statoil Guld och är nöjd med att det ger bättre kickback än tex AmEx Gold. Dessutom utan avgift. Plus att handlaren sparar avgift.
 
MultiMan
AndersMalmgren skrev:
Just kreditkorten är ju viktigt, man vill ju inte ta fram ett Swedbank kort när rundan ska betalas :p
Är det ironi? Annars får du gärna beskriva hur du förlorar ansiktet med ett Swedbank-kort, om du inte har extremt lågt självförtroende förstås, men om det vet jag intet.
 
  • Gilla
Excel
  • Laddar…
MultiManOriginal skrev:
Är det ironi? Annars får du gärna beskriva hur du förlorar ansiktet med ett Swedbank-kort, om du inte har extremt lågt självförtroende förstås, men om det vet jag intet.
Jag förstår grejen med ett Amex platina eller dylikt, OM man är en mycket flitig världsresenär. Annars blir det ju mest pinsamt att erkänna öppet vad man pröjsar per år för att få färgen. Men Anders kanske använder consiglierstjänsten och tycker det är värt avgiften?
 
noone70 skrev:
Ja de vill väl göra det till en statusgrej att vara kund i banken, typ Amex goldcard osv
Men jag tycker det är mycket snyggare med ett svart ;)
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
AndersMalmgren skrev:
Just kreditkorten är ju viktigt, man vill ju inte ta fram ett Swedbank kort när rundan ska betalas :p
Det var en rund äldre man i baren en gång som skulle beställa för sällskapet, han drog fram ett svart amex, intressant att se 6 pers i baren helt plötsligt förflytta sig från ena sidan till den andra likt en bisvärm det händer inte så ofta.
 
elpaco skrev:
Jag förstår grejen med ett Amex platina eller dylikt, OM man är en mycket flitig världsresenär. Annars blir det ju mest pinsamt att erkänna öppet vad man pröjsar per år för att få färgen. Men Anders kanske använder consiglierstjänsten och tycker det är värt avgiften?
Som premiumkund hos tidigare nämnda Ålandsbanken ingår också consierge-tjänst....
(Inte provat, kan inte uttala mig).
 
T
Själv kommer jag att byta till Nordea, inte för räntan utan för att kunna dra upp ett Nordea-kreditkort på krogen. Kommer nog att bli en fet reaktion när alla tror jag har miljarder i Panama!
 
  • Gilla
Mr9 och 2 till
  • Laddar…
TreeView skrev:
Själv kommer jag att byta till Nordea, inte för räntan utan för att kunna dra upp ett Nordea-kreditkort på krogen. Kommer nog att bli en fet reaktion när alla tror jag har miljarder i Panama!
Glöm inte att klicka i skattefusk-checkboxen bara
 
daddydj skrev:
Någon som förhandlat med SEB sedan de gjorde om sin bolånemodell? De kör ju sedan någon månad precis som alla andra med en officiell ränta på drygt 2 % och sedan en individuell rabatt. Vad ligger ni andra på för SEB-rabatter?
Vi förhandlade i veckan och kom ner till 1.40% fast 3år och 1.30% rörligt. Detta inkluderar fackrabatt.
 
En mindre del av vårt lån hos SEB löper ut i juni. Hade tidigare 1,04 %, fick nu 1,55 %. Tremånaders. 0,45 i rabatt på listräntan som är 2,00 %.
 
Ska precis lägga om vårt byggnadskreditiv till vanligt bolån. Hade ett erbjudande från SEB från förra våren på 1,29 (tremånaders). Har BK hos HB och blev där erbjuden 1,35 för två veckor sedan. Bollade med SEB igen och sade att de och HB ligger väldigt nära varandra och att jag gärna ville neråt 1,20. Blev erbjuden 1,23.
Förra året ville båda banker gärna att vi skulle ha en del av våra besparingar hos dem, men utöver det, lönekonto och kort inga andra krav som pension, förs. eller dylikt. Nu är det lite oklart om de kräver något av det, men jag sade till SEB att HB inte hade krav på ngt och då sade hon inget heller. Vi får se när det blir dags. Har eg. inte så mkt emot att ha lite sparpengar där, men deras courtage är mkt högre än det jag betalar på Avanza. Ett litet fondsparande kan man väl slänga upp också om det är så. 12 punkter gör ändå skillnad sett över ett par år. Ska se om jag kan få rabatten i två år.
1,23 kommer jag vara nöjd med (lån på 4,8 MKr, äger fstgh för ca 7,5). Det är faktiskt så jag funderar på att binda en del om vi får en bra två-, fem- eller tioårssränta. Jag tror inte räntan ligger på 1,2 % om fem år, och gör den inte det är 1,23 ändå bra i ett historiskt perspektiv.
 
Mycket bra villkor, jag skulle vänta med å binda 1-2 år, verkar vara och bli låga räntor lång tid framöver enl de flesta förståsipåare.
 
Hur har det gått med omförhandlingarna för er som har SEB? Jag ska själv snart köra en runda då min nuvarande räntedeal går ut i augusti.

Jag har f n ett räntepåslag på "upplåningskostnaden" men har hört att även SEB gått över till listräntor - rabatt.
Försöker de kollra bort en vid konverteringen?
Upplåningskostnaden redovisas fortfarande enligt https://www.byggahus.se/upplaningsranta så det borde gå enkelt att jämföra.
Är det någon som inte fått sämre villkor?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.