Nej det är tyvärr 30/70 där fast är den stora delen

Nej, men jag börjar se ett mönster :D De vill att man ska lägga minst 1 miljon i cash på banken för att få bra ränta. Lägger hellre de pengarna på andra sparformer än ett sparkonto med 0% ränta
 
SBAB har givit mig 1,36 i ränta på 3 månaders så skulle kunna flytta fasta delen dit och behålla det rörliga på SEB tills vidare. Men känns lite bök
 
Vad innebär marginalränta?
 
30% av lånet: SEB, +0,9% på SEBs upplåningsränta (sist SEBs tremånadersräntor justerades var den 16 december och då låg deras upplåningsränta på 0,17%), dvs 1,07%.
70% av lånet: SBAB, 1,36%

Om både SEB och SBAB går med på att de inte har hela lånet så tycker jag detta låter som det bästa alternativet just nu.
Och dessutom så binder du dig inte på något sätt. Dyker det upp ett bättre alternativ kan du byta till det.
 
-MH- skrev:
Vad innebär marginalränta?
Tror AndersMalmgren menar påslag på deras upplåningsränta.
 
  • Gilla
AndersMalmgren
  • Laddar…
Per Eskilsson skrev:
30% av lånet: SEB, +0,9% på SEBs upplåningsränta (sist SEBs tremånadersräntor justerades var den 16 december och då låg deras upplåningsränta på 0,17%), dvs 1,07%.
70% av lånet: SBAB, 1,36%

Om både SEB och SBAB går med på att de inte har hela lånet så tycker jag detta låter som det bästa alternativet just nu.
Och dessutom så binder du dig inte på något sätt. Dyker det upp ett bättre alternativ kan du byta till det.
SEB kan väl inget göra förrens om ett år när min rörliga går ut?

Frågan är om det är värt (0,014 - 0,0136) * 2 000 000 per år för att byta bank. Det blir ju enbart 67 kronor i månaden :D
 
Redigerat:
Per Eskilsson skrev:
30% av lånet: SEB, +0,9% på SEBs upplåningsränta (sist SEBs tremånadersräntor justerades var den 16 december och då låg deras upplåningsränta på 0,17%), dvs 1,07%.
Jag har 1,23, så de där räntorna får jag aldrig se röken av även fast jag har en bra marginalränta. Mycket märkligt, känns som de justerar min ränta dagen efter de höjer och sedan sänker upplåningsräntan.
 
AndersMalmgren skrev:
SEB kan väl inget göra förrens om ett år när min rörliga går ut?
Nej, det har du rätt i, SEB kan nog inte göra något. Men är det okej med SBAB att "bara" ta över en del av lånet?

AndersMalmgren skrev:
Frågan är om det är värt (0,014 - 0,0136) * 2 000 000 per år för att byta bank. Det blir ju enbart 67 kronor i månaden :D
Det är klart att det är värt besväret. Du kanske inte sparar så mycket pengar på det just nu men har kvar din frihet att kunna byta bank när du vill längre fram.

AndersMalmgren skrev:
Jag har 1,23, så de där räntorna får jag aldrig se röken av även fast jag har en bra marginalränta. Mycket märkligt, känns som de justerar min ränta dagen efter de höjer och sedan sänker upplåningsräntan.
Det där händer gång på gång. SEB är kända för att locka med låga räntor mellan sina fyra bindningstillfällen och sedan justera upp räntorna när det ska "bindas". Jag tror detta är det främsta skälet till att de fortsätter med sin upplåningsränta + påslag. Enligt mig så är det lurendrejeri eller smarta affärsmän som ligger bakom upplägget (kanske samma sak). I vilket fall som helst så gillar jag det inte. Det hade varit lättare för oss konsumenter att jämföra om de gjorde som alla andra banker och körde med en rabatt.
 
Kör jag rörligt på SEB för 1.4% så har jag ju samma rörlighet att byta bank? Då är det ju enbart de där 0,04% som jag tjänar på att byta kan man ju säga. Känns inte värt det. Om jag gör det kör jag hela klabbet samt flyttar Privat och företagsbanken till Handelsbanken, tycker det borde vara morot nog för att ge mig lite bättre ränta, men icke :D
 
Har fått för mig att Handelsbanken ligger bättre till på längre räntor än kortare räntor.

När vi var i kontakt med Handelsbanken för ett år sedan så kändes de som om de var helt mossiga. Behövde fylla i femtielva olika pappersformulär och i princip fylla dem med samma uppgifter namn personnummer etc. Det kändes inte som de hängde med riktigt.
 
Skulle isåfall köra lånen på SBAB och resten av bankärendena på SHB. För mig är det enbart SEB och SHB som är värda namnet när det gäller Corporate Banking
 
AndersMalmgren skrev:
Skulle isåfall köra lånen på SBAB och resten av bankärendena på SHB. För mig är det enbart SEB och SHB som är värda namnet när det gäller Corporate Banking
Jag har fått känslan av att Seb inte är intresserade av privatkunder längre, jag har varit kund där i över 10 år, men dom orkade inte ens rycka på axlarna när jag bytte till Sbab.
 
Peter2400 skrev:
Jag har fått känslan av att Seb inte är intresserade av privatkunder längre, jag har varit kund där i över 10 år, men dom orkade inte ens rycka på axlarna när jag bytte till Sbab.
Fast 133 752 i premier per år plus företagets omsättning på ett företagskonto borde ge lite intresse tycker jag. Men, men..
 
Bankerna är trötta å slöa, väldigt mätta med sina feta resultat numera. Ingen vill ta risk eller orkar ge samma service som förut. Det som har funkat för mig är att bygga en bättre relation med bankkontakten, tex lämna en flaska vin till jul, rek denne för vänner som ger nya affärer. Har man tur får man behålla samma kontaktperson under en längre tid, vilket förenklar mycket. Ett annat tips är att se till att få en person som är i samma ålder eller i närheten som förstår dig och är på samma våglängd. Talar av egen erfarenhet som bankman i 9 år.
 
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
Dags för oss att omförhandla lånet hos SEB om 3 månader. Har 0.7% påslag idag, siktar på 1.10%. Möjligt?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.