StevieGee skrev:
Då sänktes styrräntan idag igen. -0,5 nu.. intressant att se om bankerna följer efter. Knappast va!?
Det var redan inprisat och ....

Dock är det ju märkligt att räntorna inte rört sig sedan senaste sänkningen, men ändå inprisat..?

FredrikR skrev:

Dock är det ju märkligt att räntorna inte rört sig sedan senaste sänkningen, men ändå inprisat..?
De får ju hela tiden konstiga ökade kostnader att ta hänsyn till, som alltid är följden av statens "nya" bankregler.

Per Eskilsson skrev:
Idag har bankerna redovisat in sina genomsnittliga boräntor för januari (de har ju 5 arbetsdagar på sig som bekant).

Jag har nu sammanställt genomsnittsräntor på den här sidan: [länk]

Snittränta i januari, 3 månader:

1. Ålandsbanken ej uppdaterat (1,39 % i december)
2. Danske Bank 1,49 %
3. Skandiabanken 1,50 %
4. Swedbank 1,52 %
5. SEB 1,52 %
6. Ica Banken 1,57 %
7. SBAB 1,59 %
8. Handelsbanken 1,62 %
9. Nordea 1,65 %
10. Ikano Bank ej uppdaterat (1,65 % i december)
11. Länsförsäkringar ej uppdaterat (1,70 % i december)

Danske Bank ligger bäst till medan Nordea är sämst.

De allra flesta banker har ökat sina genomsnittliga bolån lite grand (jämfört med månaden innan).
Ålandsbanken har uppdaterat för januari nu, 1,44%.

elpaco skrev:
De får ju hela tiden konstiga ökade kostnader att ta hänsyn till, som alltid är följden av statens "nya" bankregler.
Jag förutsätter att man kan säga till banken framöver när det är lag på amorteringskrav, att man vill ha lägre ränta pga ökade kostnader :)

Same same, eller...?

• Gilla
Noseone och 1 till
  • Laddar…
FredrikR skrev:

kan det betyda att listpriset nått botten? Borde inte bankerna ha mer utrymme för rabatter för de som är attraktiva kunder?

Visst finns det mer utrymma för rabatter för attraktiva kunder. Men bara för de som säger till, prutar och byter bank. Om fler bytte bank oftare hade konkurrensen förbättrats men tyvärr sitter de allra flesta stilla i båten.

Storbankerna, Länsförsäkringar och Ålandsbanken har högst listpris. Sedan kommer nischbankerna SBAB, Ikanobanken och Icabanken. Lägst listpris har Danske Bank (om man väljer deras online lån).

Listpriser:
Handelsbanken 2,02%
SEB och Ålandsbanken 2,00%
Swedbank, Nordea och Länsförsäkringar 1,97%
Skandiabanken 1,96%
Ikanobanken och ICA bank 1,69%
Danske Bank 1,55%

Redigerat:
Lyckades deala 1.35 bunden 3 år av SEB. Ska jag köra?
edit: 1.4 om jag kör rörligt

AndersMalmgren skrev:
Lyckades deala 1.35 bunden 3 år av SEB. Ska jag köra?
edit: 1.4 om jag kör rörligt
Låter vettigt. Hos SEB är numera ett normalt påslag väldigt högt så du har dealat bra.

Du kan väl få 1,32 % på Skandiabanken utan att deala? Jag skulle fortsätta med 3-månadersräntan.

Min polare som är anställd på SEB tyckte jag skulle ta fast, han tror att det kommer vända. Lite nervöst när någon som jobbar på bank säger så...

Men han jobbar ju med att få folk att stanna fast hos sin bank. Det är ju hans jobb.

• Gilla
Excel och 1 till
  • Laddar…
Per Eskilsson skrev:
Men han jobbar ju med att få folk att stanna fast hos sin bank. Det är ju hans jobb.
Fast han är barndomsvän, han skulle ju inte säga så om han inte menade det
edit: 1.37 kan jag få på Skandia om jag även kör dem som privatbank, känns sådär och köra bankärenden på ett försäkringsbolag :D

Har du pratat med de övriga bankerna? Föreslår att du kollar med Ålandsbanken och Danske Bank.

Danskebank ville inte ha nystartade egenföretagare, brydde sig inte om att det alltid är full beläggning = noll risk i min branch

AndersMalmgren skrev:
Fast han är barndomsvän, han skulle ju inte säga så om han inte menade det
edit: 1.37 kan jag få på Skandia om jag även kör dem som privatbank, känns sådär och köra bankärenden på ett försäkringsbolag :D
Skandiabanken och Forex Bank är de enda banker jag känner till som inte tar ut någon avgift för kreditkort och internetbank. Sådant bör uppmuntras!

Fördelen med Forex är att de har kontor och hanterar kontanter. Fördelen med Skandiabanken är att de har bolån och Swish. Använd båda bankerna, det är gratis!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.