K
SEB har gått ner sig rejält sen i somras..
Tror det är många som kommer byte vartefter lånen löper ut..

Synd, för jag har under mina 10 år med SEB varit kanonnöjd..Men med den senaste Kalle Anka rabatten så lär dom förlora mig som kund.

Redigerat:
  • Gilla
noone70 och 1 till
  • Laddar…
7800 per år i försämring, är det värt att leta ny bank för det är frågan

AndersMalmgren skrev:
Det är klart det är. Ge inte upp så lätt. Tänk på att det ofta är enbart genom att byta bank som du får en bättre deal. Och enbart genom att fler byter bank som vi får en mer fungerande marknad.

Lagom till månadsskiftet har vi förbättrat vår boräntetabell. https://www.byggahus.se/ekonomi/borantor/alla

Vi har gjort sidan snabbare och lagt till ett filter där man t ex kan söka fram alla 3-månadersräntor som är uppdaterade senaste 30 dagarna. Där ser man att snitträntan för anonyma rapportörer är 1,41 % medan snitträntan för medlemmar ligger på 1,26 %.

Så här ser filtret ut:

filter.gif
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

https://www.byggahus.se/ekonomi/bor...last30Days&bank=0&belaningsgrad=alla&lan=alla

AndersMalmgren skrev:
Jag kommer att byta till Swedbank för 3500kr per år, återkommer

Vilket påslag fick du?

KjellTimell skrev:
SEB har gått ner sig rejält sen i somras..
Tror det är många som kommer byte vartefter lånen löper ut..

Synd, för jag har under mina 10 år med SEB varit kanonnöjd..Men med den senaste Kalle Anka rabatten så lär dom förlora mig som kund.
Får man fråga vad du har i ränta? När fick du på slaget justerat? edit: 1.65 ser jag ju :D

Per Eskilsson skrev:
Det är klart det är. Ge inte upp så lätt. Tänk på att det ofta är enbart genom att byta bank som du får en bättre deal. Och enbart genom att fler byter bank som vi får en mer fungerande marknad.
Jo, du har ju rätt, speciellt nu när jag inte har speciellt stort engagemang i banken

Gambino skrev:
Jag kommer att byta till Swedbank för 3500kr per år, återkommer

Vilket påslag fick du?
Jag har 0,9 idag kommer få 1.2 när mina fasta lån justeras sista mars

edit: 1.24% var det tom :/

Redigerat:
L
FreddaAsp skrev:
Mitt lån löper strax ut hos SEB och jag har nyligen förhandlat med min banktjänsten.

Jag hade 1.03% ränta fram till nu. Deras erbjudande denna gång skulle innebära 1.51% rörligt tre månader, dvs 0.03% under snitträntan. Det kändes som ett slag i ansiktet. Sedan vi blev kund har vår ekonomi blivit ännu säkrare.

Deras motivering var att de inte längre skulle vara den billigaste banken utan den bästa. Vad är det som gör en bank bättre än andra? Enligt mig är det låga kostnader och inte 3 ton reklam i brevlådan med erbjudanden till olika partners som bara vill sälja strunttjänster till mig.

Vi har 1,8 miljoner i lån (50% belåningsgrad). Jag och min sambo har trygga tillsvidareanställningar (71tkr/mån brutto tillsammans). I sparande och fonder har vi cirka 250tkr. Vi är helkunder och har tjänstepension och sparande hos SEB.

Jag ansåg att vi borde vara en lågriskkund och därmed ha ett bättre förhandlingsläge, men nope, gick inte att förhandla.

Har nu hört mig för hos andra banker och jag måste säga att jag är lite förvånad över hur svårt det är att förhandla med dem. Följande erbjudanden har jag fått hittills där jag erbjudit mig att bli helkund:

Skandia: 1,42%
Handelsbanken: 1,51%
Danske bank: 1,55
SBAB: 1,42%

När jag läser på Byggahus räntebarometer undrar man ju hur andra gör för att få så extremt bra räntor...

Som det ser ut just nu lutar det åt SBAB för bolån och sparkonto. Aktier/fonder och tjänstepension flyttar jag över till Avanza. Hos SEB behåller jag enbart lönekonton.

Men vad tror ni, är det kört för mig att hitta bättre erbjudanden än dessa?
Jag har också fått mina slag i ansikten genom åren. Bankerna har skyllt på ökade kostnader, att bankerna har fått flera högrisk kunder och därför måste ta igen förlusten osv. Alla idiotsvar som jag inte orkar höra.

Min rekommendation är att ha stenkoll på sina siffror och att framhäva sina fördelar. Sedan har jag ljugit lite, jag har sagt att jag fått erbjudande från annan bank på x ränta. Vill de ha mig kvar får de matcha, detta har de gjort varje gång. Jag viker mig aldrig en tum. , idag sitter jag på 1,22 rörlig och har inte riktigt lika bra förutsättningar som dig.

Lycka till

Ett tips är att kolla med din ens arbetsgivare om de har en bra relation med sin bank. Genom att göra det har jag hela vårt lån bundet på 5 år på 1.46%.

Idag har bankerna redovisat in sina genomsnittliga boräntor för januari (de har ju 5 arbetsdagar på sig som bekant).

Jag har nu sammanställt genomsnittsräntor på den här sidan: https://www.byggahus.se/ekonomi/borantor/snittrantan

Snittränta i januari, 3 månader:

1. Ålandsbanken ej uppdaterat (1,39 % i december)
2. Danske Bank 1,49 %
3. Skandiabanken 1,50 %
4. Swedbank 1,52 %
5. SEB 1,52 %
6. Ica Banken 1,57 %
7. SBAB 1,59 %
8. Handelsbanken 1,62 %
9. Nordea 1,65 %
10. Ikano Bank ej uppdaterat (1,65 % i december)
11. Länsförsäkringar ej uppdaterat (1,70 % i december)

Danske Bank ligger bäst till medan Nordea är sämst.

De allra flesta banker har ökat sina genomsnittliga bolån lite grand (jämfört med månaden innan).

Redigerat:
  • Gilla
FredrikR och 1 till
  • Laddar…
Så var sötebrödsdagarna förbi, från 1/2 har jag 0,99% bundet till stibor 3m.

En gång i tiden, många år sedan nu, belånade jag kåken extra, och köpte statsobligationer för pengarna.

Det var inte mycket, men några hundralappar i månaden tjänade vi i alla fall.

(Fast vårt första huslån med Stadshypotek fick vi 15,75% ränta på.
Det var på den tiden man fick stå i kö och vänta något år på att få lånet utbetalt efter det var beviljat)

-MH- skrev:
Så var sötebrödsdagarna förbi, från 1/2 har jag 0,99% bundet till stibor 3m.
Vilket betyder vad i procent med två decimaler?

Förstår inte frågan!

Stibor 3 månader ligger idag på -0,35 % så det innebär att -MH-s boränta hamnar på 0,64 %. Inte lika bra ränta som -MH- har haft tidigare men det är fortfarande en mycket bra bolåneränta. Bättre än Avanzas superbolånet som ligger på 0,99 %. Betyder det att bankerna tjänar mer på oss än vad vi tror?

Bankerna tjänar ju inte bara mer än vi tror, de tjänar mer än man vågar tänka på ju.....

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.