Har bankernas snitträntor för november sammanställts än? Min känsla är att den prispress man hoppades utsätta bankerna för har uteblivit och istället samlas bankerna på en högre nivå än tidigare. Ska bli intressant att se novembers siffror.

Svenska dagbladet (papperstidningen) skrev idag om att bolånetagarna flyr SEB vilket inte är så konstigt då de höjt sina marginaler rejält på flera olika sätt.

daddydj skrev:
Har bankernas snitträntor för november sammanställts än? Min känsla är att den prispress man hoppades utsätta bankerna för har uteblivit och istället samlas bankerna på en högre nivå än tidigare. Ska bli intressant att se novembers siffror.
Nej, bankerna har inte redovisat sina snitträntor för november än (i alla fall inte SEB och Handelsbanken). Bankerna måste inte göra det förrän 5 arbetsdagar in i varje månad.

Det verkar som de väntar in i det sista innan de redovisar sin snittränta. I alla fall så har det varit så tidigare månader och det verkar stämma även denna månad. Tidigast på måndag skulle jag tro att vi har en sammanställning för november.

Mitt lån löper strax ut hos SEB och jag har nyligen förhandlat med min banktjänsten.

Jag hade 1.03% ränta fram till nu. Deras erbjudande denna gång skulle innebära 1.51% rörligt tre månader, dvs 0.03% under snitträntan. Det kändes som ett slag i ansiktet. Sedan vi blev kund har vår ekonomi blivit ännu säkrare.

Deras motivering var att de inte längre skulle vara den billigaste banken utan den bästa. Vad är det som gör en bank bättre än andra? Enligt mig är det låga kostnader och inte 3 ton reklam i brevlådan med erbjudanden till olika partners som bara vill sälja strunttjänster till mig.

Vi har 1,8 miljoner i lån (50% belåningsgrad). Jag och min sambo har trygga tillsvidareanställningar (71tkr/mån brutto tillsammans). I sparande och fonder har vi cirka 250tkr. Vi är helkunder och har tjänstepension och sparande hos SEB.

Jag ansåg att vi borde vara en lågriskkund och därmed ha ett bättre förhandlingsläge, men nope, gick inte att förhandla.

Har nu hört mig för hos andra banker och jag måste säga att jag är lite förvånad över hur svårt det är att förhandla med dem. Följande erbjudanden har jag fått hittills där jag erbjudit mig att bli helkund:

Skandia: 1,42%
Handelsbanken: 1,51%
Danske bank: 1,55
SBAB: 1,42%

När jag läser på Byggahus räntebarometer undrar man ju hur andra gör för att få så extremt bra räntor...

Som det ser ut just nu lutar det åt SBAB för bolån och sparkonto. Aktier/fonder och tjänstepension flyttar jag över till Avanza. Hos SEB behåller jag enbart lönekonton.

Men vad tror ni, är det kört för mig att hitta bättre erbjudanden än dessa?

Svenskt kvalitetsindex (SKI) har för sjätte året i rad jämfört hur nöjda bankkunderna är. Alarmerande vad som skrivs om SEB i denna artikel:

"SKI:s slutsatser kring vad som skapar kundnöjdhet är knappast revolutionerande men när man ser hur SEB behandlar sina bolånekunder verkar som att man utgått från SKI:s kommentarer och sedan gjort tvärtom."

http://www.svd.se/bankerna-pratar-nonsens-om-nojda-kunder

FreddaAsp skrev:
Mitt lån löper strax ut hos SEB och jag har nyligen förhandlat med min banktjänsten.

Jag hade 1.03% ränta fram till nu. Deras erbjudande denna gång skulle innebära 1.51% rörligt tre månader, dvs 0.03% under snitträntan. Det kändes som ett slag i ansiktet. Sedan vi blev kund har vår ekonomi blivit ännu säkrare.

Deras motivering var att de inte längre skulle vara den billigaste banken utan den bästa. Vad är det som gör en bank bättre än andra? Enligt mig är det låga kostnader och inte 3 ton reklam i brevlådan med erbjudanden till olika partners som bara vill sälja strunttjänster till mig.

Vi har 1,8 miljoner i lån (50% belåningsgrad). Jag och min sambo har trygga tillsvidareanställningar (71tkr/mån brutto tillsammans). I sparande och fonder har vi cirka 250tkr. Vi är helkunder och har tjänstepension och sparande hos SEB.

Jag ansåg att vi borde vara en lågriskkund och därmed ha ett bättre förhandlingsläge, men nope, gick inte att förhandla.

Har nu hört mig för hos andra banker och jag måste säga att jag är lite förvånad över hur svårt det är att förhandla med dem. Följande erbjudanden har jag fått hittills där jag erbjudit mig att bli helkund:

Skandia: 1,42%
Handelsbanken: 1,51%
Danske bank: 1,55
SBAB: 1,42%

När jag läser på Byggahus räntebarometer undrar man ju hur andra gör för att få så extremt bra räntor...

Som det ser ut just nu lutar det åt SBAB för bolån och sparkonto. Aktier/fonder och tjänstepension flyttar jag över till Avanza. Hos SEB behåller jag enbart lönekonton.

Men vad tror ni, är det kört för mig att hitta bättre erbjudanden än dessa?
Enligt SBAB på nätet får du 1,52 sedan får man ju rabatt upp till 0,2%-enheter första året. Vi fick 0,2 utan att fråga.
Fråga dem varför inte ni får 0,2!
Vi har iofs 56% belåning och 2,6 i lån men det kanske är det som gör det.. för oss landade räntan hos SBAB första året på 1,26 i dagsläget.

SBAB kör helt öppet med lägre ränta ju större lån man har. 1,8 mille i lån är för lite för att få maxrabatt.

Fråga: På den finfina sidan https://www.byggahus.se/upplaningsranta finns en kolumn med "Likviditetskostnad 3 mån".
Vad innebär denna?

Rörliga räntan på SEB sätts ju som 3 månadersräntan + personligt påslag.

"Likviditetskostnaden 3 månader" är skillnaden mellan Stibor 3M och upplåningsräntan. Längre ner i tabellen kan du se att den har varit nere i 0,290 men nu är den uppe i 0,558. SEB ändrade sitt beräkningssätt i mitten av 2014 om jag minns rätt så jag vet inte längre hur stor betydelse den har.

Aaah sant, tack.

Den är ju mycket intressant just för att den visar att SEB ändrar sitt beräkningssätt. Det skedde även en gång 2015. Det finns ett steg i tabellen mellan 2015-09-01 och 2015-09-02 (uppåt såklart) där SEB ändrade i beräkningarna för att dra in mer pengar.

henq skrev:
Aaah sant, tack.

Den är ju mycket intressant just för att den visar att SEB ändrar sitt beräkningssätt. Det skedde även en gång 2015. Det finns ett steg i tabellen mellan 2015-09-01 och 2015-09-02 (uppåt såklart) där SEB ändrade i beräkningarna för att dra in mer pengar.
Då har de korigerat upplåningsräntan.

Det är klart och tydligt att SEB höjer sin bolånemarginal.

Jag hade 0,75% påslag, igår fick jag erbjudande 1,4% i påslag. Resultat: från 0,92% denna månad till 1,67% nästa månad.

Under två år som jag har varit kund har jag amorterat 2% och mitt hus har stigit i värde markant, vilket har resulterat i mindre belåningsgrad.

Min förhoppning är att få bättre erbjudande hos en annan bank.

K
Skrev på skuldebrev för nya huset idag.. 2,1 MSEK i bottenlån, 48% belåningsgrad.
SEB's räntemarginal 1,35%. Fick 1,65% i ränta.

Enda anledningen att jag valde SEB var att dom beviljade brygglån utan säkerhet för min del.

På lägenheten har jag idag 711 TKR i bottenlån, 25% belåningsgrad och SEB's räntemarginal på 1,0% samt 1,17% i ränta.

Jag har inga övriga affärer med banken, ingen ISK, inga försäkringar, inget sprande etc hos dom.

Min förhoppning är att SEB tar sitt förnuft till fånga, alternativt att en annan bank ger mig bättre villkor. Att ligga över snitträntan är en käftsmäll och att ligga och nosa på andra aktörerns listräntor är också lite av en käftsmäll.

Har varit kund hos SEB i 10 år, amorterat enligt egen ambition etc.

EDIT: Kollade på skoj, Skandiabanken direkt på skärmen fick jag 1,51% = 3000ish per år.
Ska bli kul att jämföra lite andra alternativ ikväll, för en sak är säker.. Jag tänker inte ge bort mina pengar för ingenting!

EDIT 2: Väljer jag att spara 1000kr per månad hos Skandia, får jag 1,46 = 4000ish per år.

Redigerat:
Vårt 3 åriga lån går ut sista mars,hur hade ni gjort? Flytta allt till rörligt etc?

VI har 3 lån,

1st 3 månaders på 1m SEK på 1,23% ränta
2st 3 års på 900k SEK per styck på 2.61%

AndersMalmgren skrev:
Vårt 3 åriga lån går ut sista mars,hur hade ni gjort? Flytta allt till rörligt etc?

VI har 3 lån,

1st 3 månaders på 1m SEK på 1,23% ränta
2st 3 års på 900k SEK per styck på 2.61%
amorterat av rubbet ;)

Har inte dom pengarna i likvida medel just nu :/

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.