rörligt är alltid billigast i längden om man inte lyckas pricka in toppar/bottnar.
att binda är som att köpa en försäkring, klarar man en högre ränta så väljer man rörligt, klarar man det inte så binder man

Idag har vi en total utgift på ca 5500 inkl avgift efter ränteavdrag iof (Som jag inte jämkar) så klart det finns ju en rejäl buffert för ränteökning. Skulle nog inte ha problem att lägga 20k i månaden om det behövdes

då rekommenderar jag absolut rörligt.

kolla med flera banker vad de erbjuder.

det fina med rörligt är att man i princip närsomhelst kan byta bank om räntan är bättre nån annan stans

Självklart rörligt Anders. Du verkar ha en ekonomi som tål räntegången. Se till att inte splitta lånestrukturen oavsett vad du väljer

Kan jag slå ihop de tre lånen? Det rörliga går inte ut samtidigt som de två fasta

AndersMalmgren skrev:
Kan jag slå ihop de tre lånen? Det rörliga går inte ut samtidigt som de två fasta
Prata med din bank, de går kanske att konsolidera genom att du tar ett nytt lån som löser ut de tre. Vi har tre separata (av olika skäl) som löper obundna men med två olika 3mån-tider. Det gör ju inget.

AndersMalmgren skrev:
Din befintliga bank kommer förmodligen inte vilja att du slår ihop dina tre lån till ett. Det ville i alla fall inte SEB vi försökte göra det.

Men om du byter bank så är det du som bestämmer hur lånen ska läggas upp och då rekommenderar jag dig att bara ha ett lån eftersom du då bara behöver ha koll på ett förnyelsedatum.

Ska göra det, ska även byta företagsbank till samma där jag har lånet (SEB) då kanske de mjuknar lite både på ränta och att föra samman lånen

Det spelar ingen som helst roll att lånet är uppdelat i flera delar. Det som är viktigt är att alla delar har samma låneperioder, dvs att rabatten gäller till samma datum. Så häng inte upp dig på det, utan fokusera på låg ränta och så lång giltighetstid som möjligt för rabatten.

AndersMalmgren skrev:
Varför skulle du slå ihop lånen?
Har svårt att se att det skulle löna sig på något sätt (om du inte betalar hög aviavgift :) )

Tre rörliga lån är väl det enda rätta?
Du har ju dubbla räntekostnaden nu på 2-årslånen.
Och den dagen du är översolvent så är det ju bara att säga upp det ena miljonlånet.

I teorin spelar det ingen roll om lånet är uppdelat i flera delar. Men i praktiken så spelar det roll eftersom ett rörligt lån har en rabattgiltighet på mellan sex månader och två år från det att just det lånet lades upp. Om du har delat upp lånet i flera olika delar och har tagit lånen vid flera olika tidpunkter så får du så gott som garanterat också olika rabatter på dina lån. Olika rabatter gör det svårare för dig att jämföra med andra och med andra bankers erbjudanden. Av den anledningen tycker jag att man inte ska dela upp sina bolån i flera olika lån.

Att dela upp lånen i flera delar gynnar bara bankerna, inte dig.

Redigerat:
KnockOnWood skrev:
Och den dagen du är översolvent så är det ju bara att säga upp det ena miljonlånet.
De flesta människor löser inte in ett miljonlån vid ett tillfälle. De amorterar strävsamt varje månad och löser in så mycket de orkar vid utvalda tillfällen.

Verkar dumt att frambringa likvida medel när räntan är så låg, bättre behålla de tillgångarna i tex aktier, fonder eller annat sparande

Jo, det kan vara bra naturligtvis.
Men det kan gå åt pipsvängen också, eller hur?
Aktuellt exempel, Electrolux, ett av svensk industirs "flaggskepp":
Electrolux.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det här med att muta med bolagsengagemang hjälpte ju inte på SEB iaf, kommer få sämre rabatt vid justering än vad jag har idag även fast de kunde dra av 5 punkter pga bolagsengagemang.

Får ringa SHB

• Gilla
Per Eskilsson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.