Jag hade 0.9 i påslag på SEB upplåningsränta.. Låg länge på 1.10-1.18 5 ränta..

Men när jag sålde, löste lån och omförhandlade nytt lån höjde de mig till 1.66.. fick ner det till 1.56 % vilket är värdelöst med tanke på den ränta jag haft tidigare.. Så jag kommer förmodligen att byta bank rätt omgående. TRIST!

• Gilla
noone70
  • Laddar…
ginnfilt skrev:
Funktionen att stänga av/på för internet och utland har även Coop för sina kort. Generellt upplever jag att "icke-bankerna" har de bästa korten, t ex just Coop och OKQ8, så att välja bank utifrån kort är ingen bra idé. Smidigare att ta det vid sidan om och välja det kort som har bäst villkor och "features" för dina behov.
Det finns säkert flera som har den funktionen. Jag har också andra kort så nu är det bäst att bestämma sig vilka som passar ens behov och fördelar.

Hur fan får man 0.8% ränta på SEB, ligger man med bankmannen? Vi har låg belåningsgrad under 50%. Bra ekonomi etc. Vad krävs det för att få sådana räntor?

AndersMalmgren

Hur fan får man 0.8% ränta på SEB, ligger man med bankmannen? Vi har låg belåningsgrad under 50%. Bra ekonomi etc. Vad krävs det för att få sådana räntor?
måste vara enligt de gamla SEB villkorren. Villkoren gäller 2 år? .De verkar ovilligt lämna under 1,5 % idag.

1,48% fick jag på shb idag. 75% belåningsgrad. Vissa banker så ingår livförsäkringar, att banken amorterar halva lånen vid dödsfall/ arbetsoförmögenhet. SHB går det dej att få nedsatt ränta om man väljer bort. Men hos SEB så kostar det extra att välja till. Jag värderar skyddet tíll 10-20 punkter, beroende på lånetsstorlek.

M
Revisorn_144 skrev:
måste vara enligt de gamla SEB villkorren. Villkoren gäller 2 år? .De verkar ovilligt lämna under 1,5 % idag.

1,48% fick jag på shb idag. 75% belåningsgrad. Vissa banker så ingår livförsäkringar, att banken amorterar halva lånen vid dödsfall/ arbetsoförmögenhet. SHB går det dej att få nedsatt ränta om man väljer bort. Men hos SEB så kostar det extra att välja till. Jag värderar skyddet tíll 10-20 punkter, beroende på lånetsstorlek.
Jag föredrar en fristående livförsäkring. Risken finns annars att du senare drabbas av ngn sjukdom och inte beviljas livförsäkring och då kan du inte byta bank.

• Gilla
MRK och 4 till
  • Laddar…
Funderar på att byta bort SHB pga av dåliga villkor och dålig service. Har 1,57% på 3-månadersräntan idag.

Skandiabanken är lockande. På hemsidan ligger ju rabatten helt transparent. Ligger rabatten kvar där så länge man har kvar alla sina engagemang?

Mina nuvarande lån har olika löptid vilket gör att jag måste deala med banken två gånger per år, vilket är tröttsamt.

Excel
miksil skrev:
Jag föredrar en fristående livförsäkring. Risken finns annars att du senare drabbas av ngn sjukdom och inte beviljas livförsäkring och då kan du inte byta bank.
Väldigt bra tänkt, ska genast teckna en fristående försäkring.

Just nu har både jag och min fru låneförsäkringen hos SEB. Kostar 209kr/pers/månad.

Misstänker att det finns både bättre och billigare fristående livförsäkringar.
Vad rekommenderar ni?

Excel
henq skrev:
Just nu har både jag och min fru låneförsäkringen hos SEB. Kostar 209kr/pers/månad.

Vad rekommenderar ni?
Betalar liknande hos SEB, jobbet har gruppavtal hos Skandia för 49kr per månad. 20pbb

Hej då låneskydd SEB

Band mig på 2 år förra veckan hos SEB. 1,38%, lån på 1.6 milj (70%)

Excel skrev:
Betalar liknande hos SEB, jobbet har gruppavtal hos Skandia för 49kr per månad. 20pbb

Hej då låneskydd SEB
OK, har 40pbb på SEB vilket nog tyvärr behövs. Tror inte jag petar i detta innan det är dax att lägga om lånen nästa höst.
I och med att SEB har försämrat sina villkor såpass rejält så är risken stor att vi flyttar våra lån då.

Excel
henq skrev:
OK, har 40pbb på SEB vilket nog tyvärr behövs. Tror inte jag petar i detta innan det är dax att lägga om lånen nästa höst.
I och med att SEB har försämrat sina villkor såpass rejält så är risken stor att vi flyttar våra lån då.
30pbb kostar 79kr/mån vilket är max. Man kan ju teckna ytterligare 10pbb via sitt fackförbund eller hos sin partners gruppförsäkring. Då får du ihop det.

Fick erbjudande om 1.29% från Swedbank . Lutar åt att acceptera detta. Blir intressant att se vilken rabatt de erbjuder efter 1 år.

3.500 / 58%

henq skrev:

Vad rekommenderar ni?
Som sagt tidigare. En fristående livförsäkring är att rekommendera.
Vi har varsin på 2,5 miljoner hos If. Kostar 1500 för mig och 1300 för frugan per år.

AndersMalmgren skrev:
Det är väldigt olika, t.o.m. inom samma bank, hur de "räknar"...

Jag har 1,21% hos Danske bank medan en bekant har 1,14%. Vi har väldigt liknande förutsättningar, ganska lika inkomster i hushållen, ungefär lika mycket lån och vi bor i samma kommun men ändå är det stört omöjligt för mig att få 1,14% enligt min bankman på Danske bank.
Bankmannen kan heller inte svara på varför det skiljer mellan oss eftersom det är någon matris som räknar fram villkoren.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.