545 803 läst · 2 310 svar
546k läst
2,3k svar
Vad har ni för bolåneränta?
Vi har också 1.18% hos Seb nu, men som tack för att vi varit kunder där så länge så erbjöd dom oss att få höja till 1.46%.klaskarlsson skrev:Håller med. Även om dom fixar med konton osv så skall du, om du tar hela paketet, ställa om sparande, kort (ev med nya koder) osv osv.
Och även om jag skulle vara "van" så gör det inte saken roligare
Dessutom måste jag skriva på massa papper om jag vill flytta pension etc, och skall jag flytta fonder/aktier så tillkommer det. Sen måste jag lära mig ett nytt gränssnitt för internetbank/mobilbank osv
1,18% har jag f.ö. hos SEB (2mkr lån) ca 60% lånegrad...
Jag kan tänka mig att byta, men då måste jag tjäna lite mer på det än ngn tusenlapp per år
Byter man endast bolån är det en annan sak - men frågan är hur mkt man kan pressa räntan då ?
/K
Hur länge har du kvar din rabatt?
Man kan ju flytta bolånet till SBAB och behålla kontot hos SEB, det är ju negativ ränta idag vilket innebär en kostnad för SEB. Ju mer pengar du har på kontot destå olönsammare för SEB.
Visakort går att fixa gratis, typ volvokort
Visakort går att fixa gratis, typ volvokort
Vissa banker i Danmark har ju infört negativ sparränta. Stibor och riksbankränta är ju negativ. SEB har ju krav på 15% ROE.ojohano skrev:
Jag skulle ändå vilja påstå att pengar på bankkontot hos SEB är sämre eftersom de lånar till negativ ränta = få betalt för att låna.
Att andra banker ger som du säger lite ränta, detta kan ju ha göra med att man vill locka över kunder för att sälja andra produkter, tex bolån. Dvs den lönsamhet som rör kunders konto kan ju fortfarande vara negativ men balanseras av andra produker som är betydligt mer lönsamma.
Medlem
· Stockholm
· 7 363 inlägg
Ja det är ju en bra fråga, är ett år sen jag tecknade så den ryker troligen snart ? :/Peter2400 skrev:
Skall nog kontakta min bankman på SEB och höra efter, kan ju aldrig skada
(Edit: Om jag hittar hen, dom byts ju ut snabbare än man hinner kontakta dom ibland även om dom oftast är duktiga på att lämna över)
/K
Redigerat:
Medlem
· Stockholm
· 7 363 inlägg
Men om du lägger in pengar hos SEB så får du ju inga pengar för det (0% ränta), och dom behöver ju en viss mängd för att få belåna upp sig mer (enligt stabilitetsreglerna) så dom måste ju tillskansa sig en viss mängd ändå, och att betala 0 för det för att sedan dra in en ränta, även om den är låg, från konsumenter när dom lånar är ju en bra affär...Excel skrev:Vissa banker i Danmark har ju infört negativ sparränta. Stibor och riksbankränta är ju negativ. SEB har ju krav på 15% ROE.
Jag skulle ändå vilja påstå att pengar på bankkontot hos SEB är sämre eftersom de lånar till negativ ränta = få betalt för att låna.
Att andra banker ger som du säger lite ränta, detta kan ju ha göra med att man vill locka över kunder för att sälja andra produkter, tex bolån. Dvs den lönsamhet som rör kunders konto kan ju fortfarande vara negativ men balanseras av andra produker som är betydligt mer lönsamma.
/K
Administrator
· Skåne
· 6 547 inlägg
Standardlängden för rabatt på bolån hos SEB är två år. Tror att du kan se vilket datum rabatten löper ut på SEBs internetbank (Lån > Mina lån > Klicka på lånet).klaskarlsson skrev:
Detta kan man tyvärr inte göra i Swedbanks internetbank. Där måste man hålla reda på detta själv och där är längden på rabatten bara ett år.
På Nordea är rabatten bara giltig i sex månader (om de inte ändrat detta nu).
Du blandar ihop begreppen inlåning och eget kapital.klaskarlsson skrev:Men om du lägger in pengar hos SEB så får du ju inga pengar för det (0% ränta), och dom behöver ju en viss mängd för att få belåna upp sig mer (enligt stabilitetsreglerna) så dom måste ju tillskansa sig en viss mängd ändå, och att betala 0 för det för att sedan dra in en ränta, även om den är låg, från konsumenter när dom lånar är ju en bra affär...
/K
28 dec 2016 går vårt nuvarande avtal med +1% ut med SEB. Har haft ett bra år med firman (som jag flyttade från SEB till LF) så inkomsterna åker upp rejält och frun har fått nytt jobb med högre lön. Kanske läge att boka möte med några banker. Mycket lägre risk än oss kan man nog inte hitta, vore kul om det uppskattades av ens bank.
Mitt lån går också ut 2015-12-28. Jag har haft 3 mån rörligt. 1,10 från juni till september och sedan den 16/9 1,18.
Nu erbjöd de 1,39 på det 3mån rörliga. Kvinnan jag pratade med påstod att avgifter för dem höjts osv och att detta motiverade höjningen.
Någon som har ett tips på vem jag kan ringa och ev få ett lägre förslag. Om inte annat att använda i förhandling med SEB. Slipper helst flytta lånet (lat att skriva på papper osv), men känns samtidigt sådär att de höjer när styrräntan ändå ligger på minus.
Kan tillägga att lånet bara är på 150.000 så det blir inga jättepengar ändå åt nåt håll. Inte så det kommer motivera flytt tänker jag. Däremot är jag generellt sett en sån som inte bara tackar och tar emot och låter bankerna göra som de vill (jobbar som ekonom)
Nu erbjöd de 1,39 på det 3mån rörliga. Kvinnan jag pratade med påstod att avgifter för dem höjts osv och att detta motiverade höjningen.
Någon som har ett tips på vem jag kan ringa och ev få ett lägre förslag. Om inte annat att använda i förhandling med SEB. Slipper helst flytta lånet (lat att skriva på papper osv), men känns samtidigt sådär att de höjer när styrräntan ändå ligger på minus.
Kan tillägga att lånet bara är på 150.000 så det blir inga jättepengar ändå åt nåt håll. Inte så det kommer motivera flytt tänker jag. Däremot är jag generellt sett en sån som inte bara tackar och tar emot och låter bankerna göra som de vill (jobbar som ekonom)
Redigerat:
Från 1.18% till 1.39%? Du måste ligga bra till hos SEB!
Vi har ett 3 månaders hos dem på 1.03% samt ett 3 års som löper ut nu i slutet av November. Vi blev erbjudna 1.65% på 3 månaders fortsättning. Det var det "absolut bästa" de kunde göra.
Så vi tackade för oss hos SEB!
Vi har ett 3 månaders hos dem på 1.03% samt ett 3 års som löper ut nu i slutet av November. Vi blev erbjudna 1.65% på 3 månaders fortsättning. Det var det "absolut bästa" de kunde göra.
Så vi tackade för oss hos SEB!
Håller med om att helt byta bank är ingen dans på rosor även fast flera påstod det. Vi bytte från Swedbank till Shb i samband med att vi tecknade om lånet. Två längre besök hos banken. Två besök där jag skulle skriva på några ytterligare papper. En gång hemsänt papper för ifyllnad och 6-8 telefonsamtal för att få ordning på allt. Handläggaren hade lämnat Seb till Shb som gjorde att hon gjorde en del fel vilket drabbade oss. Fonderna på ipskonto löses in och skulle tecknas hos Shb istället. Sedan kom sonen och sa att han hade fått högre säkerhetsklassning så jag fick inte ha aktier och fonder som han firma jobbade med.
Varit Swedbank trogen i flera år men tyckte inte man fick något för det. De var alltid krångliga enligt min uppfattning så jag ville inte ha deras erbjudanden. När min ena son tog sitt första bostadlån lurade de honom att amortera bottenlånet och lämna topplånet orört. Erbjöd mig att flytta lånen till Swedbank men de lämnade ett sämre avtal som slutligen gjorde att jag bestämde mig. Upplever att Shb har större säkerhet på kort etc där jag kan öppna och stänga för internet och utlandsköp. Sms med kod som skickas för godkännande av internetköp som exempel.
Varit Swedbank trogen i flera år men tyckte inte man fick något för det. De var alltid krångliga enligt min uppfattning så jag ville inte ha deras erbjudanden. När min ena son tog sitt första bostadlån lurade de honom att amortera bottenlånet och lämna topplånet orört. Erbjöd mig att flytta lånen till Swedbank men de lämnade ett sämre avtal som slutligen gjorde att jag bestämde mig. Upplever att Shb har större säkerhet på kort etc där jag kan öppna och stänga för internet och utlandsköp. Sms med kod som skickas för godkännande av internetköp som exempel.
Funktionen att stänga av/på för internet och utland har även Coop för sina kort. Generellt upplever jag att "icke-bankerna" har de bästa korten, t ex just Coop och OKQ8, så att välja bank utifrån kort är ingen bra idé. Smidigare att ta det vid sidan om och välja det kort som har bäst villkor och "features" för dina behov.slurppe99 skrev:
Bytte från Icabanken till SHB. Handelsbanken tog hand om 95% av jobbet, vi fick skriva på lite papper om avslutande av konton, vilket kom med posten. Extremt lätt. Då hade vi även aktiedepå som togs över, visakort mm.slurppe99 skrev:Håller med om att helt byta bank är ingen dans på rosor även fast flera påstod det. Vi bytte från Swedbank till Shb i samband med att vi tecknade om lånet. Två längre besök hos banken. Två besök där jag skulle skriva på några ytterligare papper. En gång hemsänt papper för ifyllnad och 6-8 telefonsamtal [..]