AndersMalmgren skrev:
Min polare som är anställd på SEB tyckte jag skulle ta fast, han tror att det kommer vända. Lite nervöst när någon som jobbar på bank säger så...
Om de riktiga experterna trodde att det skulle vända hade inte de bundna lånet haft en lägre ränta än de rörliga...

Edit: med de riktiga experterna menar jag de som sätter räntorna hos bankerna, det vore märkligt om inte storbankerna anställde de största experterna på att just förutse framtidens räntor.
 
  • Gilla
Per Eskilsson
  • Laddar…
Tycker det är märkligt att SEB inte kan ge mig bättre ränta. Försökte muta med 20 000 i tjänstepension i månaden, hjälpte inte.
 
Har du kontaktat Ålandsbanken och Swedbank?
 
Min deal med SEB är numer att jag får ett år förlängd rabatt på mitt nuvarande rörliga lån mao 2 år totalt till från första mars, med en marginalränta på 0,9. Och 3 år för 1.35 procent.

För att jag ska få detta måste jag via mitt fåmansbolag, insaxat från mail

-pension, premie 10 000kr/mån

-sjukförsäkring, på nivå som kollektivavtalad försäkring (se separat bifogat blad med staplar)

-premiebefrielse

-vårdförsäkring (bifogar infoblad)

-olycksfall

Total premie för dessa: 11 069kr/mån

De 10 000 går ju direkt till min pension så det är ju inte en kostnad, men 1 069 är ju det. Hur ser ni på detta?
 
teckna aldrig massa extra som pension osv med banken...
pension på 10000/ månad innehåller säkert 1-3% avgift varje år... be bankmannen om en beräkning av bankens avgifter till din pension, och jag är övertygad att du blir mörkrädd!
 
Tänkte köra Indexfonder, varför skulle jag inte teckna pension? Den allmänna räcker ju inte långt. Är man egenföretagare är det ju dessutom bra då skatten bara är på 24,26% kontra 32,31% på lön
 
indexfonder med avgifter på 0% är bra!

tar inte seb nån förvaltningsavgift för själva pensionskontot?

det beror på ditt resultat i din enskilda firma... (vill minnas du har ef) du bör ha rätt högt resultat för att tillgodogöra dig 120000 i pensionsavsättningar (skattemässigt) 12000+ 35% av överskottet.

ja löneskatten är 24.26%, men sen skattar du väl när du plockar ut pensionspengarna?

skatten i din enskilda firma blir väl snarare 50% än 32,31% ?

din redovisningskonsult bör kunna hjälpa dig med ett bra upplägg skattemässigt...
 
Nej ett AB.

edit: Självklart är det skatt när man tar ut pengarna, vi lever ju i Sverige :D

Du får ju mer pengar kvar i bolaget dock som du kan använda för annat, tex vinstdelning
 
Redigerat:
jaaaha AB... var det inte du som körde på din pappas enskilda firma? (nån tråd om att räta ut dörrar) men jag minns troligen helt fel :D

aktieutdelning till 20% skatt ä ju inte heller så tokigt...
 
Just nu kör jag på pappas AB :D Mest för att jag inte hunnit ta tag i att starta bolag. Det är det jag håller på med nu och vill samtidigt fixa bra deal med banken :D

22% bolagsskatt + kapitalinkomstskatt är inte helt fel nej... Då är man nästan nere på vettig skattenivå :p
 
men då äre ju din pappa som samlar utdelningsutrymme? fast han kanske tar det och ger dig nettopengarna :)
 
Det eller att jag tar ut allt i lön den dagen jag startar eget, vilket borde vara denna månad. har en rejäl buffert där så skatten blir inte nådig. Men nu börjar det bli OT. :D

Så vad tycker ni är det en bra deal?
Marginal ränta på 0,9 i två år till samt marginalränta på 1,01 för fast lån på 3 år
 
Jag gillar inte upplägget att du binder dig i tre år.
 
Men det är ingen bank som vill ge mig vettigt lån på 3 månader :/
 
Men du har ju inte kontaktat alla banker. ;)

Med det förslagna upplägget finns en ganska stor risk att du får en ganska bra ränta i två år och sedan det tredje året får du en betydligt sämre ränta, utan att du kan påverka den. Du kan t ex inte byta bank under år nr tre även om SEB skulle lägga på en jättehög marginal eftersom du är bunden med din treårsränta (har för mig att du har två lån, ett rörligt och ett bundet, uppdelat typ 50/50).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.