Att motivera slösande med att det är nödvändigt för vattenkvaliteten är förstås nonsens.

Om en sparkapanj får så stor effekt att det blir ett problem för lokala vattenverk med låg genomströmning så kan vi utgå ifrån att personalen som sköter grejerna är kapabla att släppa igenom tillräckligt för att upprätthålla kvaliteten. Därmed är det alltid rätt för enskillda brukare att vara så sparsamma med vattenresurserna som det går.

Till frågan i TS.
Som boende på båt lever jag i en helt annan verklighet. Jag tvättar mig själv och mina kläder på annat håll. Snål tvättmaskin en gång i veckan och ca 5-7 duschar á 5 min (snål ca 10 liter/min) blir ca 350liter per vecka = 18 m3/år. Vatten till matlagning och toa ombord snittar under 20 liter per dygn. Dricks och kaffevatten är ca 10 liter i veckan (tas från säkert tappställe i dunkar. Därför vet jag.). Sammantaget gör jag av med 25 m3 per år för personligt bruk.

Med enkla omställningar går det att minska det till hälften relativt enkelt om behovet uppstår. Den nuvarande användningen ger mig den komfort som jag anser mig behöva.

Tidigare när jag bodde i villa med fru och två barn låg vi på 125m3 per år utan påtagligt snålande. Höll ner storleken på vvb i uppfostrande syfte. 80 liter ger var och en i ett 4 personers hushåll 5 minuter. Det går att få även tonåringar att fatta det när varmvattenbrist är en fysisk realitet.

Mvh Findus

• Gilla
Kallebo och 3 till
  • Laddar…
S slurppe99 skrev:
Du har inte läst alla inlägg. Det räcker till att börja med att vi blir bättre i Sverige och inte är storkonsumenter på dricksvatten. Varför köper du då inte vatten i affären när du ska göra dina behov på toaletten. Det är ju nästan samma dricksvatten. Båda kommer ju från kretsloppet.
Vad menar du? Det är ingen vattenbrist i Sverige i egentlig mening och definitivt inte på jorden som helhet. Att svenskar använder mindre vatten påverkar boenden i vattenfattiga regioner absolut noll.

Alltså, jag FÖRESPRÅKAR inte att man ska använda mer vatten, det fyller ju inget syfte, utan jag bara menar att det är missvisande att likställa vatten och sparandet av detta med t.ex. att äta mindre kött eller bränna mindre fossila bränslen eller liknande.

Sötvattnet vi använder kommer tillbaka, inget vatten förstörs. Visserligen förbrukar renings- och pumpverk lite mer energi när vi använder mer vatten, men (utan närmare insikt) gissar jag att denna är marginell i sammanhanget.

Hmmmm.....men lokalt har man problem med antingen vattenreningskapacitet eller att grundvattnet sjunker även i Sverige, det är ju lite svårt att blunda för. Att det finns jättemycket vatten i havet är ju då en klen tröst.

• Gilla
Kallebo och 1 till
  • Laddar…
Hade avläsning av vattenmätaren för ca en månad sedan, så har nu fått fakturan med uppdaterad årsförbrukning.
72 kbm för två vuxna. Efter att ha läst inläggen här känns det som att vi förbrukar lite.

Dusch (jag duschar snabbt, gubben kan stå längre i duschen), diskmaskin som går när den är full, tvättmaskin helst bara när den är full, inte så mycket vattnande på sommaren.

Bodde i lägenhet innan med badkar, men när man är husägare blir man snålare då man får betala själv. :crysmile:

L Lilojo skrev:
Hade avläsning av vattenmätaren för ca en månad sedan, så har nu fått fakturan med uppdaterad årsförbrukning.
72 kbm för två vuxna. Efter att ha läst inläggen här känns det som att vi förbrukar lite.

Dusch (jag duschar snabbt, gubben kan stå längre i duschen), diskmaskin som går när den är full, tvättmaskin helst bara när den är full, inte så mycket vattnande på sommaren.

Bodde i lägenhet innan med badkar, men när man är husägare blir man snålare då man får betala själv. :crysmile:
Två vuxna med en beräknad årsförbrukning på 51 kbm. Tycker inte vi lever speciellt snålt. Frun duschar varannan dag. Likaså med mig men jag duschar på jobbet också några dagar i veckan. Däremot har vi dragit ner på duschtiden utan att vara överdrivet snåla. Jag och sönerna kunde tidigare duscha runt 15-20 minuter var.

Vattna med slang några dagar i somras innan det blev vattningsförbud. Har ganska mycket växter ute och inne som behöver vatten. Badkaret har vi slängt ut i samband med renovering då ingen använde det. Diskar en del i rinnande vatten. Tvättar i snitt ca 2 två gånger veckan i stor maskin. Beräknad förbrukning under augusti till Oktober 13 kbm. Vi var då borta 14 dagar under den tiden.

Under en månad i somras bodde vi i en kommun som fick lov att köpa vatten från en annan kommun. Samtidigt var det badförbud för otjänligt vatten och grillförbud.

H Hullefar skrev:
Vad menar du? Det är ingen vattenbrist i Sverige i egentlig mening och definitivt inte på jorden som helhet. Att svenskar använder mindre vatten påverkar boenden i vattenfattiga regioner absolut noll.

Alltså, jag FÖRESPRÅKAR inte att man ska använda mer vatten, det fyller ju inget syfte, utan jag bara menar att det är missvisande att likställa vatten och sparandet av detta med t.ex. att äta mindre kött eller bränna mindre fossila bränslen eller liknande.

Sötvattnet vi använder kommer tillbaka, inget vatten förstörs. Visserligen förbrukar renings- och pumpverk lite mer energi när vi använder mer vatten, men (utan närmare insikt) gissar jag att denna är marginell i sammanhanget.
Jag försökte hitta SGU:s karta över grundvatten i Sverige. Men hittade den inte. Men för att du ska förstå detta så tycker jag du ska läsa nedanstående artikel om grundvatten i världen. Samt sidoartikeln -Det tog oss på sängen. Om kommun på Öland som bara hade vatten som skulle räcka 8-14 dagar under en januari månad. Samt att de bedömde att de behövde 340 vattentransporter med lastbil för att rädda vattenförsörjningen. Där står det också att det är svårt för folk att förstå problemen. Obs detta är bara en av flera kommuner som numera har fått problem i Sverige. Då det har kommit för lite vatten och snö för att öka grundvattnet de sista 3 åren.
http://www.ja.se/artikel/52674/brist-pa-grundvatten-kan-leda-till-global-matkris-om-30-ar.html.

Redigerat:
H Hullefar skrev:

Vatten är ingen bristvara, dock är sötvatten en bristvara på många ställen, även i vissa delar av Sverige, framförallt Gotland och öland har varit hårt drabbade de sista åren. I stort sett alla kommuner i Blekinge har under sommaren haft problem med dricksvattenförsörjningen.

Jag tror man säger att 4% av världens vatttenreserver är sötvatten och en stor del av det är bundet i polarisarna.

Att hävda att vi inte har vattenbrist i Sverige är helt fel. Däremotpåverkar inte vår förbrukning de i ex. Afrika.

Här finns sgus kartvisare: https://apps.sgu.se/kartvisare/kartvisare-grundvattenniva.html och just nu visar den på låga nivåer i små grundvattenmagasin i hela Sverige.

• Kartvisare från SGU som visar låga grundvattennivåer med blåa prickar över Sverige.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
slurppe99
  • Laddar…
Maria T Maria T skrev:
diskmaskin 2-3 ggr/vecka.
Vi kör diskmaskinen minst en gång om dagen om vi är hemma på "normalt" sätt. Hur klarar ni som bara kör några gånger i veckan egentligen? Diskar ni kastruller och andra stora prylar för hand? Varför i så fall?

• Gilla
CIW och 1 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Vi kör diskmaskinen minst en gång om dagen om vi är hemma på "normalt" sätt. Hur klarar ni som bara kör några gånger i veckan egentligen? Diskar ni kastruller och andra stora prylar för hand? Varför i så fall?
Vi diskar också normalt ca 2-3 gånger i veckan. Kastruller och andra stora prylar diskar vi för hand. De tar för stor plats och kastruller som inte är så smutsiga är lätta att rengöra. Formar brukar inte bli tillräckligt rena i diskmaskin oavsett vad reklamen säger.

• Gilla
jocke31
  • Laddar…
S slurppe99 skrev:
Kastruller och andra stora prylar diskar vi för hand.
Frågan är vad som tar mest resurser. Handdisk av stora prylar eller några omgångar extra i diskmaskinen. :thinking: Jag vet vad jag väljer. ;)

S slurppe99 skrev:
Formar brukar inte bli tillräckligt rena i diskmaskin oavsett vad reklamen säger.
Jag tycker det nästan alltid brukar fungera bra. Beror naturligtvis på diskmaskin, diskmedel och vad man lagat. Har dock avverkat ett antal diskmaskiner med varierande diskmedel och är överlag nöjd även med inbrända formar. Men visst, någon enstaka får väl gå ett extravarv

• Gilla
MagHam
  • Laddar…
Maria T
Alfredo Alfredo skrev:
Vi gör som @slurppe99 beskriver nedan, någon kastrull eller gryta för hand. Dock brukar jag göra en del storkok och slänga in i frysen som vi äter till middag under vardagar, så måndag - fredag blir det max en kastrull potatis och en ris/pasta. Två vuxna som äter lunch borta alla vardagar, och som inte slabbar med gröt eller fil till frukost = relativt lite att diska.

Alfredo Alfredo skrev:
Frågan är vad som tar mest resurser. Handdisk av stora prylar eller några omgångar extra i diskmaskinen. :thinking: Jag vet vad jag väljer. ;)

Jag tycker det nästan alltid brukar fungera bra. Beror naturligtvis på diskmaskin, diskmedel och vad man lagat. Har dock avverkat ett antal diskmaskiner med varierande diskmedel och är överlag nöjd även med inbrända formar. Men visst, någon enstaka får väl gå ett extravarv
Ska jag vara ärlig så vill frugan nästan alltid ställa in dem i diskmaskinen. Men hon låter mig få handdiska formarna då hon vet att de inte brukar blir rena.

N NoOne2k skrev:
Vatten är ingen bristvara, dock är sötvatten en bristvara på många ställen, även i vissa delar av Sverige, framförallt Gotland och öland har varit hårt drabbade de sista åren. I stort sett alla kommuner i Blekinge har under sommaren haft problem med dricksvattenförsörjningen.

Jag tror man säger att 4% av världens vatttenreserver är sötvatten och en stor del av det är bundet i polarisarna.

Att hävda att vi inte har vattenbrist i Sverige är helt fel. Däremotpåverkar inte vår förbrukning de i ex. Afrika.

Här finns sgus kartvisare: [länk] och just nu visar den på låga nivåer i små grundvattenmagasin i hela Sverige.
Bara för att grundvattnet sjunker har vi inte någon egentlig vattenbrist. Jag bor i en kommun mitt inne i ett rött område på den kartan och vi hade inte någon som helst vattenbrist i sommar eftersom vi tar vatten från sjöar istället. Vi har enorma sötvattenreserver i Sverige med alla våra sjöar.

I vattenfattiga delar av världen kan man lösa vattenbrist med desalinering (som används i stor skala i mellanöstern t.ex.), det är relativt okomplicerat men kräver energi som man helst bör ta via solenergi.

S slurppe99 skrev:
Ska jag vara ärlig så vill frugan nästan alltid ställa in dem i diskmaskinen. Men hon låter mig få handdiska formarna då hon vet att de inte brukar blir rena.
Vi kör alltid grytor och ugnsformar osv i diskmaskinen, blir alltid superrent. Men man får ju antingen ställa formen i vatten om man inte tänker köra maskinen direkt eller köra ett hårdare program.

Aug-okt 1,67 kbm varmvatten à 36,62 kr, 7,28 kbm kallvatten à 14,60 kr. Dvs totalt 2,98 kbm vatten / månad för 55:80 kr.
Hyreslägenhet. 1 vuxen och ett barn varannan vecka. Kör diskmaskin 5-6 ggr/vecka och tvättm 3-4 ggr.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.