H
blackarrow blackarrow skrev:
Flyttat och i nya huset har vi fördubblat vattenförbrukningen. Inga ändrade vanor..
Men har en nyare "smart" Bosch diskmaskin. Whirlpool tvättmaskin, ingen tork/tumlare.
Kvarnen för matavfallet ska ju ha vatten vilket är nytt.

Var den gamla Cylinda disk-&tvättmaskinerna vattansnålare än dagens moderna maskiner?
Ingen läcka någon stanns. Är mätaren stilla, kolla det.

H H-Thomasson skrev:
Ingen läcka någon stanns. Är mätaren stilla, kolla det.
Jo, jag har tittat på mätaren. Den stannar iaf. Dock har jag ej försökt mig på att kontrolla om den mäter rätt volym.

Jag är skeptisk till Ikeas patenterade(?) smarta spar-blandare som ger kallvatten redan i mittenlaget. Den är svår att öppna lite. Det blir mera full fart direkt på vattenflödet alltså.

Hur är det med diskmaskiner? Kan de använda extra vatten för att torka(kondensera vatten)?

Lite off (my) topic kanske, men dottern fick läsa av deras vattentätare pga föreningen noterat onormal hög vattenförbrukning. Jag misstänker deras nya Samsung tvätt/tork (kombimaskin). Finns det inte torktumlare som drar mer vatten än tvättmaskiner?

Snittar 13,4m3 per månad just nu. Har legat på 150-160m3 per år de senaste åren med 2+3 i familjen. Trädgårdsvatten har vi i egen brunn så förbrukningen är ganska konstant över året.

Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.