127 587 läst · 272 svar
128k läst
272 svar
Vad har ni för årlig vattenförbrukning?
110 m3 / år
2 vuxna 2 barn.
Men då går alla i skolan/jobbar dagtid samt att all bevattning ute sker med egen brunn. Stora moderna fyllda tvätt-diskmaskiner o s v. Annars skulle det säkert ligga bra mycket högre.
2 vuxna 2 barn.
Men då går alla i skolan/jobbar dagtid samt att all bevattning ute sker med egen brunn. Stora moderna fyllda tvätt-diskmaskiner o s v. Annars skulle det säkert ligga bra mycket högre.
230 m3/år. 2 vuxna 2 små barn.
2-3 maskiner tvätt/dag. Typ ”bästa” på marknaden
2-3 diskmaskiner/dag. Typ ”bästa” på marknaden
Ingen bevattning ute
Frun duschar ofta och länge och jag försöker ta snabbduschar.
Minst en av oss har varit föräldraledig senaste året så det bidrar väl en del kanske..
2-3 maskiner tvätt/dag. Typ ”bästa” på marknaden
2-3 diskmaskiner/dag. Typ ”bästa” på marknaden
Ingen bevattning ute
Frun duschar ofta och länge och jag försöker ta snabbduschar.
Minst en av oss har varit föräldraledig senaste året så det bidrar väl en del kanske..
Tillbyggare sägs det
· Onsala
· 1 984 inlägg
Vi har enligt kommunen 27 kbm/år som beräknad förbrukning. Vattenmätan lästes av i samband med köpet i April och byttes i Juli, och på den perioden baserades förbrukningen.
Mellan April och Augusti rev vi ut hela huset och bodde där ej så förbrukningen var minimal. Men under perioden Juli-Nov låg den på 35 kbm så på helåret bör vi ligga runt 100-120 kbm.
När mätaren lästes av i Nov och den låg på 35 tyckte kommunen att förbrukningen var VÄLDIGT hög eftersom den jämfördes med 27...
Två vuxna, två barn i hemmet. Moderna maskiner runt om.
Mellan April och Augusti rev vi ut hela huset och bodde där ej så förbrukningen var minimal. Men under perioden Juli-Nov låg den på 35 kbm så på helåret bör vi ligga runt 100-120 kbm.
När mätaren lästes av i Nov och den låg på 35 tyckte kommunen att förbrukningen var VÄLDIGT hög eftersom den jämfördes med 27...
Två vuxna, två barn i hemmet. Moderna maskiner runt om.
Normen säger 180l / person och dygn dvs. ca 66 kbm/år och person. Men så varierar det stort beroende på hur man lever.
På jobbet gjorde jag en analys av vattenförbrukningen på en mindre ort inför ombyggnaden av ett mindre vattenverk. En fastighet stack ut från mängden, en familj med två vuxna och två barn gjorde av med över 800kbm/år. Vattenmätaren var bytt för något år sedan och den gamla visade samma årsförbrukning. Ringde och pratade med dem, men de tyckte inte att förbrukningen var onormalt hög...
Vi gör av med ca 65kbm/år med två vuxna och en ettåring. Men då är det exklusive det vatten som används utomhus. Vi duschar ett par gånger i veckan men har inget badkar. Jag blev förvånad över att det var så pass lite som det var. Vi har varken någon snålspolande duschmunstycke och spolar alltid med stora spolningen på toan.
På jobbet gjorde jag en analys av vattenförbrukningen på en mindre ort inför ombyggnaden av ett mindre vattenverk. En fastighet stack ut från mängden, en familj med två vuxna och två barn gjorde av med över 800kbm/år. Vattenmätaren var bytt för något år sedan och den gamla visade samma årsförbrukning. Ringde och pratade med dem, men de tyckte inte att förbrukningen var onormalt hög...
Vi gör av med ca 65kbm/år med två vuxna och en ettåring. Men då är det exklusive det vatten som används utomhus. Vi duschar ett par gånger i veckan men har inget badkar. Jag blev förvånad över att det var så pass lite som det var. Vi har varken någon snålspolande duschmunstycke och spolar alltid med stora spolningen på toan.
Det är rätt märkligt att vi som samma storlek på familj ligger 145m3 över er i vattenförbrukning! Att det ens är möjligt....
Installerar kommunerna olika sorters vattenmätare för att tjäna lite extra??
Installerar kommunerna olika sorters vattenmätare för att tjäna lite extra??
Man kan ju börja undra... Vi ligger extremt lågt, men det enklaste svaret är ofta levnadsvanor, vi duschar hemma 2-3 gånger i veckan, ny tvättmaskin och tvättar bara fulla maskiner. Stänger av vattnet vid schamponering i duschen. Låter inte vattnet rinna vid diskning/tandborstning osv. Endast 1 badrum, inget badkar.C crazytok skrev:
Till trädgården/garaget har vi eget vatten för bevattning.
En läckande toalettstol eller säkerhetsventill till VVB gör en hel del, läs av vattenmätare på kvällen innan läggdags och gör detsamma på morgonen innan fösta toalettbesök.
Jag har för mig att jag läste något om det tidigare i tråden, men framförallt vinghjulsmätare som är igensatta kan medföra mätfel. Ultraljudsmätare är inte lika beroende av det. Misstänker man fel kan man ofta få mätaren ivägskickad på kontroll mot en kostnad. Men jag upplever att väldigt få av de mätarna vi skickar iväg mäter fel.
Vi monterar numera fjärravlästa mätare och de larmar vid misstänkt läckage
Tror som sagt att (o)vanan vid kranen kan vara ganska avgörande. En del låter vattnet forsa medans man sköljer grönsaker och disk, eller borstar tänder.
Min svärmor gör det dessutom med varmvatten vilket är extra kostsamt.
Min svärmor gör det dessutom med varmvatten vilket är extra kostsamt.
Två tuxna och ett barn på 13mån, vår årsförbrukning ser ut enligt nedan:
2015: 102
2016: 113
2017: 83
2018: 79
2017 så renoverade vi badrum och toalett, som ni ser på siffrorna så är nya duschen avsevärt snålare än den tidigare, och mer snålspolande toaletter. Levnadsvanorna har inte ändrat sig så värst mycket. Trädgården vattnas med egen brunn(spett).
Rutinerna är att jag duschar varje dag, frugan ett par gånger i veckan.
2015: 102
2016: 113
2017: 83
2018: 79
2017 så renoverade vi badrum och toalett, som ni ser på siffrorna så är nya duschen avsevärt snålare än den tidigare, och mer snålspolande toaletter. Levnadsvanorna har inte ändrat sig så värst mycket. Trädgården vattnas med egen brunn(spett).
Rutinerna är att jag duschar varje dag, frugan ett par gånger i veckan.
Villa. Två vuxna och tre barn. Diskmaskin 1-2 ggr/dag, tvätt 1 gång om dagen.
Årsförbrukning: 233 m3.
Kostar 11,44 kr/m3, så 220 kr/mån är ju inget att knussla om, dock en skittråkig fast avgift på 3 700 kr.
Spolar alltid i toan tills tanken är tom, detta efter råd av kommunen efter att rören satts igen flera gånger.
Trädgård vattnar man ju.
Årsförbrukning: 233 m3.
Kostar 11,44 kr/m3, så 220 kr/mån är ju inget att knussla om, dock en skittråkig fast avgift på 3 700 kr.
Spolar alltid i toan tills tanken är tom, detta efter råd av kommunen efter att rören satts igen flera gånger.
Trädgård vattnar man ju.