B byggarnbob skrev:
Så du tycker att 140 liter vatten varje dag för 1 person är normalt ? Eller är det snittet i Sverige ?
Enligt Sydvatten är det snittet per person i Sverige så det måste väl anses ganska normalt.

http://sydvatten.se/vattenforbrukning/

B byggarnbob skrev:
Så du tycker att 140 liter vatten varje dag för 1 person är normalt ? Eller är det snittet i Sverige ?
Från Vattenfall.se "45 liter för en vattensnål dusch på fem minuter. Duschar du 20 minuter går det åt 180 liter vatten."

Så ja, duschar gör de flesta varje dag. Jag duschar kanske 10 minuter så då är det 90 l. Sedan är ju dessa 140l/dag även t.ex. bevattning av trädgård/diskmaskin/tvättmaskin osv utslaget över året.

H Hullefar skrev:
Från Vattenfall.se "45 liter för en vattensnål dusch på fem minuter. Duschar du 20 minuter går det åt 180 liter vatten."

Så ja, duschar gör de flesta varje dag. Jag duschar kanske 10 minuter så då är det 90 l. Sedan är ju dessa 140l/dag även t.ex. bevattning av trädgård/diskmaskin/tvättmaskin osv utslaget över året.
Aha okej. Låter rimligt då. Lät väldigt mycket bara :p

hordak
Ca 75 kbm, två vuxna och två barn (4+6 år). Ofattbart lite med tanke på hur ofta disk-/tvättmaskin körs och därtill badas det 1-2 ggr i veckan och allt (fruns...hrmhrm) duschande! :)

C crazytok skrev:
Vilka är "vi" ? :)

Kan man begära att få byta mot en ultraljudsmätare med fjärravläsning? Låter ju onekligen mer 2018 än "vinghjulsmätare"...
Vi som i Karlskrona kommun. Vi monterar mätare från Kamstrup. De kommunicerar med mbus, så det finns möjlighet att man själv som fastighetsägare kan koppla upp sig mot mätaren för att se om den felindikerar (läckage/torr) och logga förbrukningen.

På sikt så kommer vi att debitera verklig förbrukning istället för debiterad.

Vi byter våra mätare med 10 års intervall, men i och med övergången till uppkopplade mätare byter vi nu oftare.

K
JustDoIt JustDoIt skrev:
Sparsamt är bra - men blir det inte trångt?
Hehe. Det är ju bara mysigt. Barnen som är 6 och 3 får bada själva en stund först innan vi vuxna klämmer ner oss. Det räcker med att fylla badkaret till hälften :)

Frun duschar bara 2-3 gånger i veckan och jag duschar i kallvatten 100 sekunder varje morgon.

• Gilla
JustDoIt
  • Laddar…
K Kallebo skrev:
Hehe. Det är ju bara mysigt. Barnen som är 6 och 3 får bada själva en stund först innan vi vuxna klämmer ner oss. Det räcker med att fylla badkaret till hälften :)

Frun duschar bara 2-3 gånger i veckan och jag duschar i kallvatten 100 sekunder varje morgon.
Just ja - tänkte inte ens på att ju fler man är desto mindre vatten behöver man! Lite som att koka potatis :D

• Gilla
Kallebo
  • Laddar…
Fotografen Fotografen skrev:
Vi pratar om ett vattenverk med vattentorn och tillhörande rörsystem i en hel stad. Vattenverket måste gå kontirnuerligt, vattnet i vattentornet måste omsättas likväl som vattnet i rören, annars försämras kvaliten. Skulle omsättningen bli för låg skulle man bli tvungen att spola ut vatten längst bort, i sjön.
Så då får vi väl tacka storkonsumenter på 250-300 m3 per år. För att de ser till att hålla en hög kvalité på vattnet. Och inte att deras förbrukning av vatten som räcker till 1 miljon människor skulle räcka till två miljoner och ändå ha en relativt hög konsumtion.

S slurppe99 skrev:
Så då får vi väl tacka storkonsumenter på 250-300 m3 per år. För att de ser till att hålla en hög kvalité på vattnet. Och inte att deras förbrukning av vatten som räcker till 1 miljon människor skulle räcka till två miljoner och ändå ha en relativt hög konsumtion.
Vilken miljon människor är det du pratar om? Ska du bussa vattnet till vattenfattiga delar av världen? Låter miljövänligt.

Vatten är inte en resurs i den mening att det förbrukas. Allt vatten du använder renas och putsas ut i kretsloppet igen. Det tar inte slut.

K
H Hullefar skrev:
Vatten är inte en resurs i den mening att det förbrukas. Allt vatten du använder renas och putsas ut i kretsloppet igen. Det tar inte slut.
Nja, här i södra Sverige går det ut i havet efter reningen. Men det är klart att det sen kommer tillbaka genom regn.

Den senaste sommaren visar dock att det nog skulle vara bättre om det kunde pumpas tillbaka till sjön man tog det ifrån..

K Kallebo skrev:
Nja, här i södra Sverige går det ut i havet efter reningen. Men det är klart att det sen kommer tillbaka genom regn.

Den senaste sommaren visar dock att det nog skulle vara bättre om det kunde pumpas tillbaka till sjön man tog det ifrån..
Ja det håller jag verkligen med om.

hsd
K Kallebo skrev:

Som de gjorde i Östersund :sweat:

Maria T
Lång tråd detta och kanske inte många läser ända hit, men jag var nyfiken på om vår förbrukning är normal, och det verkar den vara. Två vuxna i stort hus, dusch ca 5 ggr/vecka x pp x 5minuter, tvättmaskin 4-6 ggr/vecka beroende på säsong, diskmaskin 2-3 ggr/vecka. Utomhusbevattning maj - oktober med "sommarvatten" från närliggande sjö, kostnad 550 kr per säsong, otroligt förmånligt. Vår årliga förbrukning varierar mellan 94 m3 och 101 m3 per år. Har ett stort jacuzzibad men använder det i princip aldrig.

• Gilla
Kallebo
  • Laddar…
Den här tråden har fått mig att inse att jag ehentligen inte är så duktig som jag inbillade mig ...

• Gilla
slurppe99
  • Laddar…
H Hullefar skrev:
Vilken miljon människor är det du pratar om? Ska du bussa vattnet till vattenfattiga delar av världen? Låter miljövänligt.

Du har inte läst alla inlägg. Det räcker till att börja med att vi blir bättre i Sverige och inte är storkonsumenter på dricksvatten. Varför köper du då inte vatten i affären när du ska göra dina behov på toaletten. Det är ju nästan samma dricksvatten. Båda kommer ju från kretsloppet.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.