S
Vilken respons!:D

Jag tycker det är jätteintressant att höra hur ni alla lever.
Många av er verkar ha väldigt låg förbrukning utan att snåla medan andra har ganska hög även om ni inte direkt slösar. :thinking:

Jag återkommer med vår kvartslsförbrukning när jag läst av mätaren 1/1.

Och ja, jag läser alla inlägg. :D

• Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
Småbarnsfamilj med 2 vuxna och 3 barn; 7, 7 och 11 år gamla.Fristående villa utanför Halmstad på 127 m2, nybyggd 2004.
Daglig tvätt och disk för alla fem och daglig dusch för kanske 2,33 personer. Samt en pool på 21 kubik som fylldes innan bevattningsförbudet slog till i början av sommaren.
2017-12-01 - 2018-12-13 159,909 m3, säger Laholmsbuktens VA. Eller 450 liter (90 liter per person) per dygn.

Min kommun upphävde bevattningsförbudet i mitten av november.

Det är mer än brist på vattentäkter/vattenverk än på råvatten.

A Aahusen skrev:
Föreslår att du stänger alla kranar o kollar om inte vattenmätaren rör sig ändå. Förbrukningsmängden tyder på att det står och droppar/läcker någonstans. Det räcker t ex med att flottören på toa-stolen inte stänger ventilen riktigt, så har du vips 20-30 m3 "extra" i årsförbrukning.
Bor ensam ibland två och ett barn under helgerna har odling och SPA om året ca 35-40 kvm per år

Ca 10 kubik i månaden med 2 vuxna. Vattnar växthuset på sommaren 2 ggr om dagen med dripfeed.

Alfredo Alfredo skrev:
Enligt Sydvatten är det snittet per person i Sverige så det måste väl anses ganska normalt.

[länk]
Ca 150-200 liter / person dela era tal med 30 dagar och personer så kan man se

Vi ligger på 48kbm, 2 barn och 2 vuxna, Stort Spabad som byts vatten i 3ggr/säsong.

H Husqvarna220Ac skrev:
Vi ligger på 48kbm, 2 barn och 2 vuxna, Stort Spabad som byts vatten i 3ggr/säsong.
Hur kan ni göra åt så lite?
Normalt är 70 kbm per person/år.
Bor ni inte hemma?

• Haha
Patrik440
  • Laddar…
D datpsu skrev:
Bor ni inte hemma?
Precis. Snabbt räknat blir det under 30 liter/pers&dag....

D datpsu skrev:
Bor ni inte hemma?
Tjuvkopplat sig på grannens vattenytkastare kanske? :cool:

N
D datpsu skrev:
Bor ni inte hemma?
Jag bor hemma och är hemma hela dagarna (arbetar hemifrån). En person som vattnar lite i trädgården på sommaren i övrigt matlagning, tvätt, disk och en gammal toastol som inte är snål på vatten (c:a 10 liter per spolning - bra när man har gamla rör). Snålar i övrigt inte på vattnet heller. Total förbrukning c:a 50-53 m3/år.

Förbrukning på ca 91 kbm/år.
3 personer i hushållet och vi snålar inte.

Fulkemisten
D datpsu skrev:
Bor ni inte hemma?
Ja, det diffar rätt mycket kan man konstatera. Såklart påverkas förbrukningen av många parametrar. De enskilt viktigaste är helt enkelt hur många man är i hushållet samt hur länge man duschar och hur ofta. Jag tror att ett bättre namn på tråden skulle vara: "Hur länge duschar ni sammanlagt i hushållet på ett år?" Det är starkt kopplat till vattenförbrukning.
"
Fulkemisten Fulkemisten skrev:
En ytterligare mätning gör gällande att det jag tycker är lagom sprutt i duschen är 6 till 8 liter per minut. Troligen har de med mer hår än mig mer sprutt? Här blir skillnaden mellan att duscha 5 minuter och 15 minuter 60 liter. Om en tvåbarnsfamilj duschar 10 minuter var varannan dag eller 20 minuter varannan dag så blir det på ett år mellan 45 och 60 kbm...

Det här blir till skillnad från innehållet i de kalla varmvattenrören INTE försumbart. Jag är övertygad om att skillnaden i vattenförbrukning ligger i skillnaden i hur man definierar "en styck dusch".

Står ni med kranarna öppna dygnet runt? Snålspolande toaletter, och står inte och spolar bort massa vatten vid disk, snabbduschar, absolut inga problem...

• Gilla
Fulkemisten
  • Laddar…
Fulkemisten
Tror att en annan viktig faktor är vad vattnet kostar. Där kan man nog också se samband med förbrukning, men kanske inte lika starkt.

• Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.