Fulkemisten
S Strumpberg skrev:
Sen tvättar jag penslar under rinnande vatten. Jag har räknat ut att det är billigare än att köpa nya. Jag målar ganska mycket.
Ja. Då är det nog bättre att få ordentligt med dåligt samvete över vad man spolar bort förutom vatten och det man gör ifrån sig. I Sverige är inte problemet vattenbrist utan tyvärr vad vi faktiskt för tillbaka ut. Sen går det såklart att dra ned ordentligt på förbrukningen också.

N
Här klagar kommunen på att kommuninvånarna gör av med för lite vatten så att de hela tiden måste höja de fasta avgifterna. Men sedan har vi ju Vättern som vattentäkt så vattnet lär inte ta slut men ändå. De rörliga avgifterna har inte höjts (de har t.o.m sänkts ganska mycket) på många år samtidigt som de fasta höjs årligen. Målet är att 80 % av kommunens intäkter från VA skall komma från de fasta avgifterna och resterande från förbrukningsavgifterna.

Kan konstatera att vi skärpt oss över åren. För tio år sedan låg vi på ca 120 kubikmeter per år, nu är vi nere på 90. 2 vuxna och 1 barn. Ingen trädgårdsvattning eller pool.

• Gilla
karlsson928
  • Laddar…
Kommer hamna på ca 30kubik, på en person. Kostar 20:- per kubik och ingen fast kostnad. Bor i lägenhet.

Redigerat:
B b8q skrev:
Kan konstatera att vi skärpt oss över åren. För tio år sedan låg vi på ca 120 kubikmeter per år, nu är vi nere på 90. 2 vuxna och 1 barn. Ingen trädgårdsvattning eller pool.
Låter ändå mycket, med våra mått mätt..

Vi ligger på 4kbm/månad, 2 vuxna/2barn..1kbm/pers,
133liter/dygn..

Ingenting mot våra 210kbm!

Runt 15 kubik per månad / 180 per år ligger vi tydligen på.

400 per år på två vuxna å hästar...å pool.

harry73
250 per år 6 i familjen

70 kubik. 2 vuxna, 2 barn på 6/9 år. Byter vatten i spabadet ca 2ggr/år. Vattnar gräsmattan nån enstaka gång, även häcken får en skvätt ibland. Hur fasen lyckas ni andra göra åt så mycket vatten? :p

Har egen brunn så jag har ingen som helst aning hur mycket vatten vi förbrukar.
Men skulle tro att vi ligger inom normalintervallet.
Fyller en liten badtunna ibland, vattnar gräsmattan o rabatterna.

A
Vi ligger på ca 60kbm, 2 vuxna och en liten nu. Tyckte inte vi sparar heller.
Fast när man ser att vissa tvättar och diskar 2 gånger om dagen så gör vi ju av med minimalt.
Då behöver jag inte känna dåligt samvete för ena toastolen som är som ett niagarafall :p

• Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
N
Rkarlsson skrev:
Vi ligger på ca 60kbm, 2 vuxna och en liten nu. Tyckte inte vi sparar heller.
Fast när man ser att vissa tvättar och diskar 2 gånger om dagen så gör vi ju av med minimalt.
Då behöver jag inte känna dåligt samvete för ena toastolen som är som ett niagarafall :p
Min toastol är från 1962 och spolar 10 liter (minst) per spolning och jag har inte det minsta dåligt samvete. Bra när man har gamla rör med rejäla spolningar istället för snålspolande och stopp i rören..
Årsförbrukning med en person i hushållet runt 45 m3. Vattnar ytterst sparsamt i trädgården och tvättar aldrig bilen hemma längre. Om man räknar in sommarvatten till grannhuset ligger förbrukningen på 55-60 m3

A
N Nalleman64 skrev:
Min toastol är från 1962 och spolar 10 liter (minst) per spolning och jag har inte det minsta dåligt samvete. Bra när man har gamla rör med rejäla spolningar istället för snålspolande och stopp i rören..
Årsförbrukning med en person i hushållet runt 45 m3. Vattnar ytterst sparsamt i trädgården och tvättar aldrig bilen hemma längre. Om man räknar in sommarvatten till grannhuset ligger förbrukningen på 55-60 m3
Min är någonstans från den tiden med. Dock åker den inom något år då den toan skall renoveras.

Jag har i år hittills bara vattnat med ett par kannor då vi haft mycket regn. Tvättar bilen då och då med. Köpt på mig en IBC tank som skall samla regnvatten som skall gå till att vattna kommande rabatter.

I början när vi bodde i huset fick jag ju skicka in avstämning till vattenbolaget vid varje räkning för de beräknade ju skyhögt. Så jag fick faktiskt tillgodo på andra året =)

55 kubikmeter på ett år.
Och då tar inlånade kor och kalvar, som går på bete hos oss, kanske 10 kbm.

PS
Glömde skriva att vi bara är två gamlingar i hushållet.
Och duschar bara när det behövs, plus vid jul, påsk och midsommar förstås :)

Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.