N Nalleman64 skrev:
Jag bor hemma och är hemma hela dagarna (arbetar hemifrån). En person som vattnar lite i trädgården på sommaren i övrigt matlagning, tvätt, disk och en gammal toastol som inte är snål på vatten (c:a 10 liter per spolning - bra när man har gamla rör). Snålar i övrigt inte på vattnet heller. Total förbrukning c:a 50-53 m3/år.
70kbm/person?? Det är ju sjukt! Dessa personer skulle haft en hink på huvet och en brun några km bort och hämta det själv...

Fulkemisten
H Husqvarna220Ac skrev:
70kbm/person?? Det är ju sjukt! Dessa personer skulle haft en hink på huvet och en brun några km bort och hämta det själv...
Det är verkligen sjukt. Men ganska enkelt att komma upp i den förbrukningen tyvärr. Det motsvarar bara normalflöde i duschen (7 liter/min) i en halvtimme varje dag. Lägg sedan på toalettspolningar, disk, tvätt osv... Dessa parametrar är väl dock rätt snarlika för alla.

N
H Husqvarna220Ac skrev:
50-53 m3 skrev jag när det gäller mitt hushåll och då ingår en del bevattning. Inga onormala siffror.

Fulkemisten
N Nalleman64 skrev:
50-53 m3 skrev jag när det gäller mitt hushåll och då ingår en del bevattning. Inga onormala siffror.
Nä, tror Husqvarna220Ac menade 70 kbm/person. 50 kbm verkar rimligt ja. Hur många är ni i hushållet? Vi har det dubbla på 4 personer.

N
Fulkemisten Fulkemisten skrev:
Nä, tror Husqvarna220Ac menade 70 kbm/person. 50 kbm verkar rimligt ja. Hur många är ni i hushållet? Vi har det dubbla på 4 personer.
En person och tre katter i hushållet!
Billigt vatten (enskilt avlopp) dessutom (4,20/m3).

Vi har en (uppskattad) årsförbrukning på 120 kbm/år på 2 vuxna + 2 barn i en villa utan badkar men med nya moderna vitvaror. Visst, vi kunde säkert snåla in lite men att nå under 100 kbm är nog en utopi. Jag tror dessutom det är ganska normala nivåer, om man inte bor i ett hus utan rinnande vatten som vissa här verkar bo i... :cool:

• Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
Ja menade att spola bort 70kbm/pers är sjukt...

Men jobbar man på lokala badhuset och tar med familjen till jobbet samt äter uteslutande hämtmat med engångsbestick så kan det ju inte bli mycket till förbrukning. Tar man fyra vändningar på kallingarna (fram, bak, ut o in & baklänges) så håller kan man ju hålla in på tvättningen också :thinking::rofl:

• Haha
Nalleman64
  • Laddar…
Fulkemisten
Enligt branschorganisationen Svenskt vatten så är en genomsnittlig årsförbrukning 50 kbm/person (140 liter/dygn). Av detta går tydligen 60 liter/dygn till dusch/bad/hygien, 30 liter/dygn går till toalettspolning, 15 liter/dygn vardera till disk och tvätt osv...

Så ja, de flesta här har nog rätt normala förbrukningsnivåer. Dock är det inte så underligt om man ligger lägre än dessa, 60 liter blir 10 min i duschen med rinnande vatten varje dag. Åtgången är nog någonstans runt en fjärdedel av detta här hemma i alla fall. Det blir ändå en uppskattning på 35 kubik per person och år, den verkliga fakturerade förbrukningen ligger på knappt 30 kubik.

Spännande.

• Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
H Husqvarna220Ac skrev:
Då är medelsvensson sjuk?

K
Fulkemisten Fulkemisten skrev:
Enligt branschorganisationen Svenskt vatten så är en genomsnittlig årsförbrukning 50 kbm/person (140 liter/dygn). Av detta går tydligen 60 liter/dygn till dusch/bad/hygien, 30 liter/dygn går till toalettspolning, 15 liter/dygn vardera till disk och tvätt osv...
Intressant, så medelsvensson med snålspolande toalett går på dass i genomsnitt 7 gånger. Duschar i 10 minuer per person och dag..

Jag tycker att jag springer mycket på toaletten med 4-5 besök per dag, men ligger tydligen under snittet. Ska bli spännande att se vad vi får för årsförbrukning. Har en uppskattad förbrukning på 70 kbm, två vuxna, två småbarn, badar i badkar minst två gånger i veckan. Tar snabba duschar varje morgon.

D datpsu skrev:
Då är medelsvensson sjuk?
Håll med om att 70kbm/person är hutlöst? Då skulle vi spola bort 280kbm om vi skulle hålla ”normen”, förstår inte, då skulle låta en kran rinna hela tiden..
Givetvis slösar vi inte, diskar en maskin varannan dag, tvättar 1-2ggr/veckan, tar snabbduschar.

Ser man de som bär hem vatten på huvet så får man gå med några hinkar om man ska hälla bort 70kbm/person/år..

H Husqvarna220Ac skrev:
Håll med om att 70kbm/person är hutlöst? Då skulle vi spola bort 280kbm om vi skulle hålla ”normen”, förstår inte, då skulle låta en kran rinna hela tiden..
Givetvis slösar vi inte, diskar en maskin varannan dag, tvättar 1-2ggr/veckan, tar snabbduschar.

Ser man de som bär hem vatten på huvet så får man gå med några hinkar om man ska hälla bort 70kbm/person/år..
Det är bara att gratulera om ni klarar att hålla den låga förbrukningen.

76 m3 per år på två personer de senast fem åren = 208 liter/dygn.
Men hela sommarhalvåret går det ca ett badkar med vatten varannan dag till kor och kalvar som vi håller med bete.

Redigerat:
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
S Strumpberg skrev:
Jag har haft dåligt samvete i två dagar efter varje toalettbesök.
Om din toa spolar mycket, åtta liter, och du betalar 50 kr per kubikmeter kostar det fyrtio öre var gång du skiter.

Den där ölen du tog med kompisarna efter jobbet, den var över hundra besök i hemlighuset.

Bor själv på båt, två vuxna och två barn. Omkring 30 liter per dygn när vi sparar, blir ännu lite lägre när vi spolar & diskar med havsvatten. Har ännu inte haft sådan brist att jag behövt beordra ransonering, då blir det 5-10 liter per dygn, överlevnadsransonering ännu lägre. Släng det där dåliga samvetet i sjön. (Din frågeställning är mycket god, det är ditt samvetskval du bör överge omgående)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.