126 971 läst · 272 svar
127k läst
272 svar
Vad har ni för årlig vattenförbrukning?
Jag bryr mig inte så mycket om kostnaden så att byta kranar kommer inte hända. Dom som sitter där idag kostade ändå 4.500kr styck tror jag.....J Jezzie skrev:
Det är inte så många kronor det handlar om ändå. Jag bara stör mig på att vi har så hög förbrukning när jag inte tycker vi använder vattnet onormalt mycket....
N Noseone skrev:
Vilket stämmer med min uppfattning. Om en sak kostar för lite slösar man. Om varan kostar så titta man mera på det och anpassar förbrukning till en rimlig förbrukning. Det är dricksvatten som är en brist i världen som rinner iväg. Så vattnet är för billigt för vissa bryr sig inte om de förbrukar för mycket.C crazytok skrev:Jag bryr mig inte så mycket om kostnaden så att byta kranar kommer inte hända. Dom som sitter där idag kostade ändå 4.500kr styck tror jag.....
Det är inte så många kronor det handlar om ändå. Jag bara stör mig på att vi har så hög förbrukning när jag inte tycker vi använder vattnet onormalt mycket....
Medlem
· Västerbotten
· 3 278 inlägg
Vi är 2vuxna och 2barn, vi ligger på 4kbm/månaden( 48-50kbm/år) snålspolande duschmunstycken, ingen onödigt bortspolande av vatten vid disk, fulla diskmaskiner/tvättmaskiner, jag och sonen snabbduschar, men dotter/sambo betydligt längre/varmare.
Samlar regnvatten för att vattna med på sommaren, Spabad som är igång på vår/sommar/höst, vattnar aldrig gräsmattan.
Samlar regnvatten för att vattna med på sommaren, Spabad som är igång på vår/sommar/höst, vattnar aldrig gräsmattan.
Medlem
· Västerbotten
· 3 278 inlägg
Vad menar du Hsd? Du menar alltså att det bra att spola bort massa vatten i onödan?
Det där tror jag är en doldis. Jag har mindre än 5 meter rör till 4/5 av mina varmvattentappställen. Det sista är en diskbänk i groventrén som används nån gång i veckan. Duschen ligger närmst med bara ungefär tre meter rör till beredaren. Har en rätt ok förbrukning på typ 110 kbm/år (se mitt inlägg i början). Kan det spela roll jämfört med om man har kanske 20 meter rör till duschen?PNO skrev:
ja hos mig har jag mätt och det tar 6 liter vatten innan jag får varmt vatten i badrummet. känns väldigt onödigt...Fulkemisten skrev:Det där tror jag är en doldis. Jag har mindre än 5 meter rör till 4/5 av mina varmvattentappställen. Det sista är en diskbänk i groventrén som används nån gång i veckan. Duschen ligger närmst med bara ungefär tre meter rör till beredaren. Har en rätt ok förbrukning på typ 110 kbm/år (se mitt inlägg i början). Kan det spela roll jämfört med om man har kanske 20 meter rör till duschen?
kommit fram till att det är en kombination av att rören är lite väl tilltagna i dimensionerna, plus så går de inte rakaste vägen.
Jag hade sådär 15m 22 mm rör från beredaren till de mest frekvent använda tappställena. Om ett 22mm rör är 20mm i innerdiameter så landar det på omkring 4,5L per gång någon ville ha fram varmvatten. Kapade i alla fall 60m3 om året i förbrukning på att sluta vattna och koppla in VVC. Förmodligen var vattningen den större delen, men jag vill inte underskatta nyttan med varmt vatten direkt.
Var tvungen att kolla och jag har ungefär 1,2 liter tills det blir varmt i duschen. I extremfallet då 4 pers duschar varje dag och på olika tider (så att vattnet hinner kallna i duschen) blir skillnaden från 1,2 liter upp till 4,5 eller 6 liter i rören mellan 5 och 7 kbm/år. Normalfallet är nog snarast hälften till en fjärdedel av detta enligt folks beskrivningar här. Det är väl inte försumbart men inte heller hela förklaringen till vissas högre förbrukningar.
En ytterligare mätning gör gällande att det jag tycker är lagom sprutt i duschen är 6 till 8 liter per minut. Troligen har de med mer hår än mig mer sprutt? Här blir skillnaden mellan att duscha 5 minuter och 15 minuter 60 liter. Om en tvåbarnsfamilj duschar 10 minuter var varannan dag eller 20 minuter varannan dag så blir det på ett år mellan 45 och 60 kbm...
Det här blir till skillnad från innehållet i de kalla varmvattenrören INTE försumbart. Jag är övertygad om att skillnaden i vattenförbrukning ligger i skillnaden i hur man definierar "en styck dusch".
Det här blir till skillnad från innehållet i de kalla varmvattenrören INTE försumbart. Jag är övertygad om att skillnaden i vattenförbrukning ligger i skillnaden i hur man definierar "en styck dusch".
Medlem
· Västerbotten
· 3 278 inlägg
Ja spola bort, helt i onödan.