216kbm/år 2 vuxna och 2 barn.
Snålar inte direkt på vattnet, få saker som är så prisvärda, vi betalar 11.60:-/kbm.

MultiMan
C crazytok skrev:
Har svårt att tro att det skulle hjälpa.... ?
Äldre sortens mekaniska vattenmätare visar högre förbrukning ju mer igensatta de blir. Eftersom jag har koll på förbrukningen så upptäckte jag att min förbrukning började öka oförklarligt för några år sedan. Från runt 70m3 till 120m3. Efter att ha verkligen haft stenkoll ett tag så felanmälde jag och fick utbytt till en ny ultraljudsmätare med fjärravläsning. Direkt nere på 60m3. Lyckades få några tusen tillbaka retroaktivt. Så se upp med gamla mätare, speciellt om ni har gamla ledningar som går sönder och ger massa skräp på inkommande ledningar som sätter igen mätaren. Ultraljudsvarianten ska vara helt okänslig för sådant.

Redigerat:
19 kbm/år för en gubbe. Vattenmätaren byttes 2013 och är nu uppe på 92 kbm.

Utdrag från en faktura som visar förbrukning av dricksvatten och sopavgifter med siffror och kostnader.

• Wow
dicliff
  • Laddar…
590 m³ på 8 år = 74 m³/år.
Två gamlingar, som bara duschar och tvättar när det behövs :)
Samt 2 - 4 kossor under sommarhalvåret, vilka får dricka ur ett badkar,
som vi fyller på med 300 liter var annan/var tredje dag. Dit går kanske 15 - 20 m³ per år.

Att det ofta är bevattningsförbud minska knappast förbrukningen.
Då vattnar man med kanna i stället.

vad billigt vatten flera av er har! jag får pröjsa 34,36 kr/m3 (vatten+avlopp)

major_tom major_tom skrev:
Då kan jag förstå att man söker lösningar för att minska sin förbrukning, här är det så billigt att man kan vattna gräsmattan och byta vatten i poolen utan att gråta.:)

230 m3 per år.

Vi ha en villa på 180 m2, 750 m2 tomt, 4 1/2 vuxna.
2 diskmaskiner per dag.
1-2 tvättmaskiner per dag.
1 person (17 år-"vuxen") duschar 1-2 gånger per dag, resten mycket mer sällan.
Pool som drar cirka 30 m3 per år.

Vattnar aldrig.

När vi under en tid "bara" var 2 vuxna (60+) drog vi och poolen 125 m3/år .

Redigerat:
Har inte årsförbrukningen i huvudet. Däremot rapporterar jag in vattenmätaren regelbundet och får därmed bara faktura på vad som förbrukas löpande istället för att riskera en stor rättelse åt något håll en gång per år. I alla fall här är det enkelt att rapportera på nätet.

8 kbm/mån + 40 kbm/år trädgårdsbevattning; 1 person/hushållet men storfamilj under semestrar/helger.

Låter kanske mindre än många härinne men jag har läst av vattenmätaren varannan månad i närmare 30 år och anpassar mig till dessa siffror. (Jag gör detsamma med elen.)

Blev annorlunda i somras med bevattningsförbud (som inte kompenserades med vattenkanna utan snålade och använde tvättmaskinssköljvattnet).

Lånade ut vatten till bondens 22 kor i höstas och detta ingår inte i min budget - han kommer att ersätta mig.

hsd
Peter2400 Peter2400 skrev:
Då kan jag förstå att man söker lösningar för att minska sin förbrukning, här är det så billigt att man kan vattna gräsmattan och byta vatten i poolen utan att gråta.:)
Det jäkliga är om det sparas för mycket blir vattenomsättningen i rörnätet för lågt vilket kan ge unket vatten eller i värsta fall en förhöjd bakterietillväxt

175 kbm/år.
2 vuxna, 3 barn, 10,12 och 14 år och en hund.
Det duschas, tvättas och diskas konstant:D
Vi är borta på landet etc ca 7-8 veckor/år.
Tycker personligen att vi gör av med kanske för mycket vatten...

• Gilla
tobbbias
  • Laddar…
major_tom major_tom skrev:
7 kr/kbm inkl. moms i år, + en fast avgift per abonnemang och per lägenhet.
Men vi har enskilda avlopp.
Så, visst, det är hanteringen av avlopps"vattnet" som kostar.

Jag fick gå in och kolla vår förbrukning, jag tyckte de flesta låg högt... Vi är 2 vuxna, 2 barn och har nu efter 5 år i huset en beräknad årsförbrukning på 53 kbm. Vi är rätt medvetna om vattenförbrukning men jag är ändå överraskad av hur stor skillnaden verkar vara mot normalförbrukning. Lagar mkt mat hemma men gör i princip inget under rinnande vatten. 2 pers duschar varje dag, de andra två ca varannan. TM, DM körs fulla, 3-4 resp 4-5 ggr/v. Sommartid odlar jag en hel del och vattnar drivor med krukor , däremot vattnas inte gräsmattan. Inget badkar.

• Gilla
yonna
  • Laddar…
Jag var också tvungen att kolla nu... 152 m3 på två vuxna och tre barn under 7 år.
Priset hos mig är 15,48 kronor per m3. Men om jag även räknar in grundavgiften i priset så blir detta kvartals kostnad 31,68 kronor per m3. Jag antar att det är så vissa räknat här... Sen tillkommer såklart avloppsavgiften.. det är ytterliggare 720 kr per år...

MultiMan MultiManOriginal skrev:
Äldre sortens mekaniska vattenmätare visar högre förbrukning ju mer igensatta de blir. Eftersom jag har koll på förbrukningen så upptäckte jag att min förbrukning började öka oförklarligt för några år sedan. Från runt 70m3 till 120m3. Efter att ha verkligen haft stenkoll ett tag så felanmälde jag och fick utbytt till en ny ultraljudsmätare med fjärravläsning. Direkt nere på 60m3. Lyckades få några tusen tillbaka retroaktivt. Så se upp med gamla mätare, speciellt om ni har gamla ledningar som går sönder och ger massa skräp på inkommande ledningar som sätter igen mätaren. Ultraljudsvarianten ska vara helt okänslig för sådant.
Det är nybyggt.... så den bör inte vara igensatt. :)

Men jag fattar verkligen inte hur vissa kan ha så låg förbrukning. Eller att vi har så sjukt hög förbrukning!

Min fru duschar kanske 5ggr i veckan a 10min..
Själv duschar jag 1-2ggr a 10-15min, resten duschar jag på arbetet. Sen går tvättmaskin och diskmaskin ca 1gg/dag. Utöver det så har vi ett litet barn så det blir väl något bad i veckan för honom annars duschar han samtidigt som oss.
Ingen bevattning av gräsmatta, pool eller dylikt.

Visst, vi har motsatsen till snålspolande kranar eller duschar. Vi har stor takdusch i båda badrummen och kranarna är av ”vattenfall” effekt vilka skickar ut stora mängder vatten.

Men jag tycker ändå 200m3/år känns mycket. Eller är det rimligt med tanke på ovanstående? :)

Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.