126 971 läst · 272 svar
127k läst
272 svar
Vad har ni för årlig vattenförbrukning?
Oki. Tolkade "nybyggd" väl bokstavligt. Börja med att kolla att vattenmätaren verkligen står "pallstilla" när inget vatten används. Annars är väl "onödigt" långa duschar och/eller vattning tänkbara orsaker.C crazytok skrev:
Läs av dagligen under några dagar så får du kanske en bättre bild av vad som drar vatten.
Ja kanske var lite dåligt formulerat, menade att det är nybyggt i den mån att diskmaskin och tvättmaskin mm borde vara relativt vattensnåla...
Jag har faktiskt kollat så att snurran verkligen står stilla. Och ”tyvärr” så gör den ju det.
Skulle vara väldigt intressant att veta hur det kan gå åt så mycket vatten. Men det kanske är så enkelt att vi är två som bott i bostadsrätt utan tidigare hänsyn till vattenförbrukning där kranar står o rinner när man borstar tänder och diskar för hand, ofta ganska långa duschar mm. Sen går ju tvättmaskinen nästan hela tiden, och diskmaskinen minst en gång om dagen.....
Men jag tycker ändå det känns mycket!
Jag har faktiskt kollat så att snurran verkligen står stilla. Och ”tyvärr” så gör den ju det.
Skulle vara väldigt intressant att veta hur det kan gå åt så mycket vatten. Men det kanske är så enkelt att vi är två som bott i bostadsrätt utan tidigare hänsyn till vattenförbrukning där kranar står o rinner när man borstar tänder och diskar för hand, ofta ganska långa duschar mm. Sen går ju tvättmaskinen nästan hela tiden, och diskmaskinen minst en gång om dagen.....
Men jag tycker ändå det känns mycket!
100 kubik i året delat på 4 pers, 2 vuxna, 2 barn. Jag tycker inte vi sparar direkt med vattnet, jag duschar varje morgon innan jobbet, 5 minuters dusch.
Huset byggt 2013-14 annars. 121m2. Vår diskmaskin går 2 ggr i veckan. Vår gamla tvättmaskin som vi köpte begagnad 2010 då vi bodde i lägenhet så tuffar på än, går väl 3-4ggr i veckan.
Huset byggt 2013-14 annars. 121m2. Vår diskmaskin går 2 ggr i veckan. Vår gamla tvättmaskin som vi köpte begagnad 2010 då vi bodde i lägenhet så tuffar på än, går väl 3-4ggr i veckan.
Vi gör cirka 6-7000 energideklarationer per år och hämtar då in uppgifter på vattenförbrukningen också.
Myndigheterna säger att en familj snittar på 65 m3 per år men vi vet att denna siffra är för hög för en villa. Kanske en lägenhet?!
Mer korrekt är cirka 35-50 m3 per person och hälften för ett barn.
Ungdomar tenderar att duscha till vattnet tar slut så de går in under vuxenkategorin med råge.
Ifrågasatte en familj med mycket hög förbrukning där hen i familjen blev lite stött och sa; "Det är min rättighet att duscha så länge jag vill!".
Så det är oftast kopplat till brukande och sällan fel på mätarna - men det händer.
Myndigheterna säger att en familj snittar på 65 m3 per år men vi vet att denna siffra är för hög för en villa. Kanske en lägenhet?!
Mer korrekt är cirka 35-50 m3 per person och hälften för ett barn.
Ungdomar tenderar att duscha till vattnet tar slut så de går in under vuxenkategorin med råge.
Ifrågasatte en familj med mycket hög förbrukning där hen i familjen blev lite stött och sa; "Det är min rättighet att duscha så länge jag vill!".
Så det är oftast kopplat till brukande och sällan fel på mätarna - men det händer.
2 vuxna 2 barn, stor trädgård med växthus och damm. TM och DM går nästan varje dag. 85 kbm/år. Jag tror vi kan räknas in till dem som är väldigt medvetna om vår vattenförbrukning. Ingen ”fördiskning” i hon innan DM. Försöker samla regnvatten för vattning av trädgård och växthus samt påfyllning av damm. Tyvärr är frugan av den sorten som som fått för sig att rent är lika med kemikalier, vilket gör att hon häller schampoo, balsam, inpackning och andra totalt onödiga saker på sig. Vilket gör att hon står i duschen 15-20 minuter, ca varannan dag.
11kbm år sista mätningen, året innan 9kbm. Jag bor själv och har under hela tiden jag bott här renoverat (läs rivit ner till stomme o byggt upp) så förbrukningen är väldigt missvisande. Förra året efter mätningen bytte det kommunala bolaget mätare
TS det är rätt normala siffror, det viktigaste är att kolla så mätaren står helt stilla när ni inte använder vatten, om inte hitta var vatten läcker (ofta toaletten som är boven).
Sen kommer er vatten leverantör justera förbrukningen nästa gång det är avläsning och har ni gjort av med mindre så får ni avdrag på nästa faktura.
TS det är rätt normala siffror, det viktigaste är att kolla så mätaren står helt stilla när ni inte använder vatten, om inte hitta var vatten läcker (ofta toaletten som är boven).
Sen kommer er vatten leverantör justera förbrukningen nästa gång det är avläsning och har ni gjort av med mindre så får ni avdrag på nästa faktura.
N
Nalleman64
Medlem
· Östergötland
· 1 653 inlägg
Nalleman64
Medlem
- Östergötland
- 1 653 inlägg
45-50 m2 per år med en person i hushållet och med en del bevattning sommartid vid behov.
Gammal hederlig toastol som spolar 10-12 liter per spolning = ett bra sätt att slippa stopp i avloppet. Dagens snålspolande toaletter är av ondo.
Med ett pris på 4,20/m3 (enbart kommunalt vatten ej avlopp) finns ingen anledning att snåla av kostnadsskäl.
Gammal hederlig toastol som spolar 10-12 liter per spolning = ett bra sätt att slippa stopp i avloppet. Dagens snålspolande toaletter är av ondo.
Med ett pris på 4,20/m3 (enbart kommunalt vatten ej avlopp) finns ingen anledning att snåla av kostnadsskäl.
Det var billigt vatten! Vi betalar 23,90/m3N Nalleman64 skrev:45-50 m2 per år med en person i hushållet och med en del bevattning sommartid vid behov.
N
Nalleman64
Medlem
· Östergötland
· 1 653 inlägg
Nalleman64
Medlem
- Östergötland
- 1 653 inlägg
Men då ingår nog även avlopp i ditt pris. Jag har enbart vatten från kommunen och sedan en trekammarbrunn (kostar 1000:-/år att få tömd) för avloppet.S Strumpberg skrev:
Fast även med avlopp inkluderat ligger vi nog ganska bra till i vår kommun (Motala). Med vatten och avlopp är priset 14:-/m3. Fast sedan tillkommer ju en fast avgift per år också naturligtvis.