ullberg
PNO PNO skrev:
Får jag rekommendera denna?
[bild]

Däri finns en bra instruktion på ögonspits på dubbelflätad syntetisk lina.
[bild]
[bild]
tack, kan verkligen vara trevligt med lite kvällslektyr i ämnet och kan säkert bli ett köp för mig. Dock tror jag ffa det är blir för trevnad och kanske för att reda ut den svenska nomenklaturen. När det gäller mina egna splitsar är det inte avsaknaden av instruktioner (internet är fantastiskt) så mycket som min avsaknad av erfarenhet som är begränsningen… ;)

• Haha
Testarn
  • Laddar…
tommib
Ha! Seger!
Tvättmaskin och torktumlare i ett kaklat tvättrum med verktyg och skruvmejslar på tvättmaskinen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tidigare såg det alltså ut såhär
Nedmonterad torktumlare med öppnat skal och exponerade interna komponenter på ett kakelgolv.
Skapa konto

Hittade orsaken till rökutvecklingen. Det var en dammtuss som hade lagt sig över värmeelementet. Så här i efterhand hade jag inte behövt riva hela maskinen utan bara plocka loss en plåt på baksidan men nu är kondensorn rengjord också. Test får vänta tills jag kan göra det övervakat och att den där brandvarnaren har kommit upp.

Redigerat:
  • Gilla
  • Älska
Sthlm1891 och 16 till
  • Laddar…
Du kör inte samma metod med patienterna va?
”Idag tar vi bort nageltrånget via fontanellen…”

(Jag menar: bra jobbat! (y))

• Haha
  • Gilla
Sthlm1891 och 9 till
  • Laddar…
P poba53 skrev:
Generellt sätt så är det kretskortet en katastrof vad gäller utförandet i lödprocessen från fabrik.
Det där är nog något någon "bättrat på" men ja, katastrof

M mrmlz skrev:
Point taken! Så vad ska man göra då? Vaxa? Finns ju en myriad av produkter och tillvägagångssätt. Dra gärna till med en länk för guldstjärna och pluspoäng :)
Billigaste du kan göra är nog helt enkelt ett kit för ändamålet hos tex Biltema.
Det är någon form av UV-skyddande lack helt enkelt.
Tyvärr sitter sånt inte för evigt utan verkar flagga av efter ett par år.

Intressant. Jag brukar splitsa vanligt treslaget men jag visste inte att de där flätade linorna går att splitsa.

Rickard.
Inte riktigt vad jag hoppades göra på min semester men den Japanska bilguden nådade mig från avbrutna skruvar, gängpaj och allt annat jävelskap den är känd att straffa oss med så har inget att klaga på.

Ut med det gamla och in med det …. lika gamla:thinking:
Två bil stötdämpare, en gammal och rostig och en ersättare i bättre skick, båda liggande på kartong.
Skapa konto

Framhjulsupphängning och stötdämpare på bil, byttes ut under semester.
Skapa konto

• Gilla
Sthlm1891 och 4 till
  • Laddar…
Rickard. Rickard. skrev:
Inte riktigt vad jag hoppades göra på min semester men den Japanska bilguden nådade mig från avbrutna skruvar, gängpaj och allt annat jävelskap den är känd att straffa oss med så har inget att klaga på.

Ut med det gamla och in med det …. lika gamla:thinking:
[bild]
[bild]
Stötdämpare slut?

jonmo jonmo skrev:
Upptäckt att man kan göra allt med gafflar.[bild]
Du säljer in den mer och mer för varje inlägg, snart blir det ett samtal till banken:thinking:

Rickard.
K karlmb skrev:
Stötdämpare slut?
Stämmer bra det.

Träämne bredvid ett ark sandpapper på ett arbetsbord, inspirerat av japansk hantverksvideo.
Skapa konto

Inte det mest avancerade projektet även om både bordssåg och en för ändamålet överdimensionerad 305mm kap ger användes. Blev inspirerad av någon Japan på youtube, dessvärre hade jag bara 40 och 60 papper hemma. Några till ämnen ligger uppsågade tills jag köpt mer papper, vanligt trälim håller hitills fint.

Redigerat:
  • Gilla
Hep och 3 till
  • Laddar…
Snickrar lite av rester.
Träplanka med utskuret halvcirkelformat hål, bandsåg, och trästumpar på gräsmatta under snickeriprojekt.
Skapa konto

Några regelstumpar, lite furu med stockblånad osv får bli ämnen.

Bandsåg som skär genom en furuplanka med stockblånad, arbete med att tillverka slangskydd.
Skapa konto

Bandsåg är bra att ha.

Så vad ska det bli då?
Hemmagjort slangskydd av träreglar och furubrädor på grusunderlag, med en duschslang som löper ut.
Skapa konto

Jo, slangskydd så inte slangarna till duschvattnet på O-ringen orienteringen blir söndertrampade.

Lagom krav på precision för barnen att spika klart dom. Kul för dom att få göra något som blir använt.

• Gilla
Sthlm1891 och 9 till
  • Laddar…
Sidoprojekt... igen
Har en andel i en skogsfastighet i Hälsingland. När jag är uppe i stugan så ser jag saker som behöver göras. Skriver en lista och tar mått på saker.
Sedan går ett år och plötsligt är det dags att åka dit igen. Anteckningarna har jag inte tittat på sedan förra gången.
Dagarna innan avresan letar jag upp ngt som går att göra på en dag för att kunna få med något... helst utan att behöva lägga ut några slantar.

Dörrar är emballerade när de kommer t snick. Många dörrar blir mycket skräp att välja ifrån.
Verkstad med staplar av hyvlade och tappade träramar, förmodligen till fönsterluckor, och en Festool maskin i förgrunden.
Skapa konto

Klyvt upp underslag. Riktat och hyvlat.
Hög med nysågade trälistar och snickeridetaljer på en arbetsbänk i ett verkstadsutrymme.
Skapa konto

Kapat upp till ramar. Tappat och slitsat.
Handgjorda träfönsterluckor med slitsade kanter och monterade lameller på arbetsbänk i solljus.
Skapa konto

Fick borra/fräsa tapphål för spröjs. Limmade ramarna varefter jag tappat.
Hemsnickrad fönsterlucka med horisontella lameller, ramar och spröjs i ett snickeri.
Skapa konto

Ytbräder från engångspallar sågades till lameller. Dessa monterade jag med skruv så att de sitter med springa runtom.

Min tanke är att förfallet startar i skarvar där vatten sugs in och där det har svårare att torka efter regnen.
Handgjorda fönsterluckor i trä med horisontella brädor och synliga skruvar på ett verkstadsbord.
Skapa konto

Det är förstås fönsterluckor.
Fönstervy från en stuga som visar en sjö med gröna träd, och en delvis monterad fönsterlucka syns utanför.
Skapa konto

Provmonterat.
Nytillverkade träfönsterluckor monterade på en timmerstuga, ofärgade med springor för ljusgenomsläpp.
Skapa konto

Måtten stämde (y). Om några år när virket blivit grått kommer det bli snyggt.
Hemmagjorda fönsterluckor av trä monterade på en mörk timrad stugvägg.
Skapa konto

Silar igenom lite ljus. Blir inte kolmörkt i stugan när luckorna är stängda.
Handgjorda träfönsterluckor med vertikala lameller monterade i ett fönster, filtrerar ljuset och ger insynsskydd.
Skapa konto

Mvh Findus

• Gilla
Lintto1 och 47 till
  • Laddar…
När man köper en kinamaskin blir det lite fix uppenbarligen. Idag har jag riktat om hydraulslangarna till tredje funktionen så dessa inte kläms när man riktar skopa/gafflar.
Nya hydraulslangar korrekt monterade på en röd hjullastare för att undvika klämning vid bruk.
Skapa konto

Nyligen omriktade hydraulslangar till en hjullastares tredje funktion, mot gräs- och grusmarkbakgrund.
Skapa konto

Sedan fortsatte jag med anläggandet av stenkista. Allt annat än tråkigt att köra hjullastare.
Vy från förarplats i en hjullastare, med styrning och omriktade hydraulslangar synliga.
Skapa konto

• Gilla
Garderobssnickarn och 8 till
  • Laddar…
Snickrade ihop en liten baslåda som huserar två st DD608.

Hantverksmässigt byggd baslåda av trä med två cirkulära utskärningar, verktyg och högtalare i bakgrunden.
Skapa konto

Hemsnickrad baslåda i trä under konstruktion med fräsverktyg och arbetsverktyg synliga i en verkstadslokal.
Skapa konto

Hemsnickrad baslåda i MDF med två runda utskärningar på en verkstadsbänk, klämmor och verktyg syns.
Skapa konto

Hemsnickrad baslåda i trä med utskärningar för två DD608 högtalare, placerad i en verkstad.
Skapa konto

Hemsnickrad baslåda med två st DD608 högtalare monterade på ovansidan i verkstadsmiljö.
Skapa konto

Hemsnickrad baslåda med två DD608-subwoofers i bagageutrymmet på en bil.
Skapa konto

Det passade, vilken tur

• Gilla
Lintto1 och 6 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.