LoweW
nikasp nikasp skrev:
Maskin = lödkolv. Grymt nöjd att ha fixat nyckeln till en liten Toyota Aygo vi lånar av svågern som andrabil över sommaren. Andranyckeln vi fick med var helt massakrerad och låsknappen paj. Via en mekanikergrupp på FB fick jag gratis en skrotad Peugeot-nyckel så lödde loss och flyttade den lilla mikrobrytaren till befintlig nyckel. Tillsammans med nytt skal för 80 spänn via Amazon så blev den som ny.

[bild]
Snyggt! Alltid roligt att lämna tillbaka något i bättre skick än man fick det i (y)

• Gilla
hobbs och 1 till
  • Laddar…
Bygger vidare på decket runt poolen. Förbereder även plats för Doris.

Lite trist att FB påminner om att det nu är 3e sommaren som jag jobbar på den... :(

Pågående bygge av trädäck runt en pool med synliga träreglar och stolpskor på en grus- och plattbädd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
  • Haha
Sthlm1891 och 14 till
  • Laddar…
R Robert-san01 skrev:

Lite trist att FB påminner om att det nu är 3e sommaren som jag jobbar på den... :(

[bild]
Blir bra när det blir klart!
Rom bygdes inte på en dag!
Osv. ;)(y)

• Gilla
Robert-san01
  • Laddar…
R Robert-san01 skrev:

[bild]
Tredje sommaren med paneljobb för mig. Har nog några år kvar innan det är klart! :worried:

• Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
FredrikR FredrikR skrev:
Blir bra när det blir klart!
Rom bygdes inte på en dag!
Osv. ;)(y)
Skynda är ett fult ord... ;)

• Haha
  • Gilla
  • Älska
Norrtull och 4 till
  • Laddar…
R Robert-san01 skrev:
Skynda är ett fult ord... ;)
Jag har länge levt efter devisen:
"Skyndar man sig hinner man med mer..."
Men med åren har jag blivit på att känna lugnet och inte skynda på, inte jämt iaf. ;)

• Gilla
Tule54 och 1 till
  • Laddar…
j.erkers
FredrikR FredrikR skrev:
/.../
"Skyndar man sig hinner man med mer..."
/.../ ;)
...och mer - mycket mer - kan bli fel så man (jag) får göra om. Tålamod (=långsamhet?) är en dygd.

• Gilla
Robert-san01 och 1 till
  • Laddar…
Är svag för ABBs dosor ap9 och ap10. Och ska gömma lite egenutvecklade ström/spännings-loggare i dem. Tänk fluke 1732 för fattiglappar ;)

gjorde klart mallarna för pcberna igår. Anpassade för både med och utan dragavlastning.

• ABB-fördelningsdosor AP9 och AP10 med öppna lock och en svart dragavlastningsplatta på ett bord.
    Skapa konto
  • Två öppna ABB-dosor AP9 och AP10 på ett mönstrat underlag, redo för ström/spännings-loggare.
    Skapa konto
  • ABB dosa AP10 med märkning, röda kabelklämmor och förberedda hål för anpassade PCB-mallar.
    Skapa konto
  • Gilla
Tule54 och 9 till
  • Laddar…
Renovering av marmorskivor

Vi har två marmorskivor, den ena från en gammal tvättkommod från tjugotalet, som vi använder som blomsterbord utomhus. Vi (läs Jenny) brukar blåsa av dem varje vår med högtryckstvätten vilket har gett ett fullgott resultat. Men av olika anledningar har det inte gjorts de senaste åren med påföljd att lavar och annat mög bara gav oss fingret när vi skulle spola av dem i år.
Dessutom hade den stora skivan farit illa av surt nerfall o dyl och var rejält porig.

Smutsig och fläckig marmorskiva med lav och mögel som ligger på gräs, i behov av renovering.
Skapa konto

Den lilla skivan var inte lika illa däran men såg ändå trist ut efter högtryckstvätt.

Marmorskiva uppvisar fläckar och tecken på väderpåverkan, placerad på träbänk utomhus.
Skapa konto

Ingenting att förlora tänkte vi så jag hämtade min gamla AEG excenterslip som jag inte är så rädd om längre, så skulle vi se om det gick att göra något åt eländet.
Jenny började slipa med ett vanligt papper för trä, korn 40.

Slipning av en gammal marmorskiva med en excenterslip på ett träbord utomhus.
Skapa konto

Slipen har en tygpåse för slipdammet men jag var inte intresserad av att samla det så vi körde utan, Jenny fick vara noga med att hålla utblåset i vindriktningen bara.
Vi blev bägge förvånade över hur effektivt slipen tog och allt eftersom kunde Jenny gå stegen till finare och finare korn; hon avslutade arbetet med korn 240. Skillnaden före/efter var enorm! Skivorna var rena och släta och fina!

Renoverad marmorskiva används som blomsterbord med krukor och blommor utomhus.
Skapa konto

Efter att ha behandlat skivorna med stenförsegling ligger de nu på plats på "Förgården" som vi kallar vår ena uteplats. Den stora ligger på ett symaskinsstativ i gjutjärn och den lilla ligger på svärfars egenknåpade lilla svetsbord i armeringsjärn.

Renoverad vit marmorskiva använd som underlägg för blå kruka med växter utomhus.
Skapa konto

Väldigt roligt att kunna rädda något som jag trodde var färdigt att hamna i fraktionen "fyllnadsmassor" på tippen.

Excenterslipen blåste jag ur med tryckluft (vet att det är tveksamt men ville inte bara köra vidare med stendamm i den) och den verkar rätt oberörd av äventyret. :)
//Ronnie

• Gilla
nino och 11 till
  • Laddar…
K
Varför tveksamt att blåsa rent den med tryckluft? Mellan slipning och polering är det nödvändigt

• Gilla
jonko och 1 till
  • Laddar…
Har tidigare blivit avrådd från att göra rent maskiner med tryckluft p g a att spån och annat skräp kan hamna där de inte bör. Tycker det verkar vettigt.
Väldigt finkornigt stendamm vill jag normalt sett absolut inte riskera att blåsa in i rörliga delar eller motor med tanke på det slitage det kan ställa till med men den här slipen är numera dedikerad för fuljobb; därför tar jag risken med den.

Vanligtvis rengör jag med dammsugare, penslar och baby wipes.
Funkar bra tycker jag. :)
//Ronnie

• Gilla
Anderscurl
  • Laddar…
Rätt fiffigt det där med att felsöka gräsklipparkabeln. Man kan välja vilken halva brottet ska vara på. Det är bara att börja i den sidan man vill ska vara hel.

En öppen svart verktygsväska som innehåller en gul kabelsökare märkt "CABLE TRACKER velleman.eu" med röda och svarta testledningar.
Skapa konto

• Gilla
Robert-san01 och 1 till
  • Laddar…
Bilinredningen kom tillbaks från målarverkstan.

Bilinredning med nyinstallerade, obehandlade träförvaringslådor och sängstomme, redo för äventyr.
Skapa konto

Renoverad bilinredning med nyinstallerad säng och förvaringslådor, redo för äventyr.
Skapa konto

I med sängen och förvaringslådorna. Nu är det bara att bädda och packa och ge sig ut på äventyr.
Det är till och med lite bagageutrymme kvar längst bak för det som inte ryms i lådorna.

Anpassad bilinredning med en nyinstallerad säng och öppna förvaringslådor i en bil, redo för roadtrips.
Skapa konto

Bilinteriör med nyinstallerad säng och blåa förvaringslådor, samt en borr på golvet. Utrymme kvar längst bak i fordonet.
Skapa konto

• Gilla
Lilllen och 21 till
  • Laddar…
ullberg
Har plockat upp båten då det är havstulpanvarning i stockholmsområdet, tog tulpaner och gräs ffa med högtrycken men det blev fortfarande en tråkig gul rand.

provade ett husmorstips och trodde att verktyget åtminstone skulle vara högtrycken men det räckte gott med vattenslangen…

skulle börjat så här - tog typ allt organiskt…

/U

• Gilla
Jochi och 4 till
  • Laddar…
ullberg ullberg skrev:
Har plockat upp båten då det är havstulpanvarning i stockholmsområdet, tog tulpaner och gräs ffa med högtrycken men det blev fortfarande en tråkig gul rand.

provade ett husmorstips och trodde att verktyget åtminstone skulle vara högtrycken men det räckte gott med vattenslangen…

[video]

skulle börjat så här - tog typ allt organiskt…

/U
Vad är det du sprayade på?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.