Vad var det husmor tipsade om. Kungsvatten?

richardtenggren
Oxalsyra?

• Gilla
mexitegel
  • Laddar…
ullberg
Japp, det var som @richardtenggren redan sagt oxalsyra, eller i mitt fall fälgrengöring med oxalsyra i - fungerade över förväntan!

/U

• Gilla
Pysslarn och 3 till
  • Laddar…
Det går med rabarber också om det tryter, men det är mycket jobbigare :crysmile:.

En halv flaska oxalsyra från Bauhaus i 5 liter vatten och sen spraya eller blaska på. Låt sitta några minuter och sen bara spola av.

Kapat massa panel rakt ur brädhögen. Går fort när man har alla maskiner/verktyg som behövs.
Färsågat träpanel, tving och Bosch verktyg på gräsmark.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
pfb och 6 till
  • Laddar…
FreQa FreQa skrev:
Kapat massa panel rakt ur brädhögen. Går fort när man har alla maskiner/verktyg som behövs.
[bild]
Som en justersåg, både ritsklinga och fullstor! :p

• Gilla
Lintto1 och 3 till
  • Laddar…
nanowire nanowire skrev:
Som en justersåg, både ritsklinga och fullstor! :p
Nja, stora handkapen är inställd på gering 30 grader i nedre änden av plankan. 12voltaren användes för raka kapet upptill. Den klarar mer än ritsa! ;)

• Gilla
stigen
  • Laddar…
Person i skyddsmask svetsar en lastbrygga.
Skapa konto

idag repade jag och kollegan en lastbrygga. De där stackars byggverken lever farligt. :)

• Gilla
FredrikR
  • Laddar…
Sådär, hela nedre delen av tröskeln är bytt från framhjul till bakhjul. Tyvärr blev det så stressigt med tidspressen att jag inte hade tid att göra ett så bra jobb med lacken som jag ville. Men det får duga.

wwdFawHh.jpg

• Gilla
Big builder och 8 till
  • Laddar…
B
Lite körsbär kvar, det flesta har getingarna mumsar på men några hela. För att peta bland getingarna och undvika stick så fick Knipex hjälpa till :ok:

En hand som använder en Knipex tång för att försiktigt plocka ett körsbär från ett träd.
Skapa konto

• Gilla
  • Haha
Appendix och 6 till
  • Laddar…
Löser problemet med att få ut tyngre grejer en tredjedels kilometer ut till stugan i skogen. Det finns ett traktorspår som är som två stigar. Stugan används så sällan att ingen orkar sätta fart på fyrhjulingen som står därute. Den är ett bekymmer. Det är kapitalförstöring. Förhandlar med övriga delägare om att skänka bort den till någon granne som har användning för den mot att kunna låna om vi måste.

Våra normala behov bör kunna lösas med manuell drift utan bränslen eller några som helst åtgärder innan. Tänker att en enhjulig handkärra är rätt verktyg för uppgiften.

Fyrkantsrör 20x20x1,5.
Ritade upp vad jag trodde var lämpliga mått på en skiva och kapade upp delarna. Vill ha en hyfsat lång kärra med ram i två våningar, hjulet centrerat under lastflaket och höjd så att övre ramen är nästan i höjd med händerna under transporten.
Pågående tillverkning av en handkärra med metallram på en arbetsbänk, omgiven av verktyg och byggmaterial.
Skapa konto

Har investerat i ett solitt hjul så att vi slipper pumpa. Axeln M12 gängstång med runda långmuttrar där hjulet skall vara. En nylonhylsa som lager. Gjorde slitsade fästen ungefär som på en cykel för att få en liten justerbarhet och också göra det enkelt att ta av hjulet. Lagom glapp för att det inte skall nypa så fort det bli lite skitigt.
Del av en självbyggd enhjulig handkärra med fokus på hjulaxeln och stag i metall på betongunderlag.
Skapa konto

Entusiasmen hindrade mig från flera steg för steg bilder :oops:.

Loppat ihop hela konstruktionen.
En hemmagjord lång enhjulig handkärra av fyrkantsrör i solsken på asfalt.
Skapa konto

Hjulet stagat med 6x6mm stålstänger. Väldigt lätt konstruktion. Tror att den kommer hålla. Brädor upp till två meter kommer gå att snöra fast centrerat över hjulet. Längre också men då behöver skänklarna förlängas, vilket för all del inte är något problem om det är just virke.
Med tanke på sträckan och på hur klen jag är förväntar jag mig inte att lasta mer än 50-100kg.
Hembyggd enhjulig handkärra av fyrkantsrör med solitt hjul på asfalterat underlag.
Skapa konto

Med en spillbit plyfa som flak går det att ta kyllådor, gasolflaskor, verktygslådor och andra saker som av en eller annan anledning inte går att bära i ryggsäck.
En handbyggd enhjulig handkärra med en metallyta och ett grönt hjul, designad för skogstransport.
Skapa konto

Dags att fortsätta med att lägga igen hålen jag råkat blåsa igenom rören (inte lätt att svetsa 1,5mm gods med pinne) och kanske få på det första lagret färg. Mer än så fixar jag inte på en arbetsdag.
Strykning två och tre gör jag uppe i skogen.

Mvh Findus

• Gilla
ergonomen och 14 till
  • Laddar…
findus42 findus42 skrev:
Löser problemet med att få ut tyngre grejer en tredjedels kilometer ut till stugan i skogen. Det finns ett traktorspår som är som två stigar. Stugan används så sällan att ingen orkar sätta fart på fyrhjulingen som står därute. Den är ett bekymmer. Det är kapitalförstöring. Förhandlar med övriga delägare om att skänka bort den till någon granne som har användning för den mot att kunna låna om vi måste.

Våra normala behov bör kunna lösas med manuell drift utan bränslen eller några som helst åtgärder innan. Tänker att en enhjulig handkärra är rätt verktyg för uppgiften.

Fyrkantsrör 20x20x1,5.
Ritade upp vad jag trodde var lämpliga mått på en skiva och kapade upp delarna. Vill ha en hyfsat lång kärra med ram i två våningar, hjulet centrerat under lastflaket och höjd så att övre ramen är nästan i höjd med händerna under transporten.
[bild]
Har investerat i ett solitt hjul så att vi slipper pumpa. Axeln M12 gängstång med runda långmuttrar där hjulet skall vara. En nylonhylsa som lager. Gjorde slitsade fästen ungefär som på en cykel för att få en liten justerbarhet och också göra det enkelt att ta av hjulet. Lagom glapp för att det inte skall nypa så fort det bli lite skitigt.
[bild]
Entusiasmen hindrade mig från flera steg för steg bilder :oops:.

Loppat ihop hela konstruktionen.
[bild]
Hjulet stagat med 6x6mm stålstänger. Väldigt lätt konstruktion. Tror att den kommer hålla. Brädor upp till två meter kommer gå att snöra fast centrerat över hjulet. Längre också men då behöver skänklarna förlängas, vilket för all del inte är något problem om det är just virke.
Med tanke på sträckan och på hur klen jag är förväntar jag mig inte att lasta mer än 50-100kg.
[bild]
Med en spillbit plyfa som flak går det att ta kyllådor, gasolflaskor, verktygslådor och andra saker som av en eller annan anledning inte går att bära i ryggsäck.
[bild]
Dags att fortsätta med att lägga igen hålen jag råkat blåsa igenom rören (inte lätt att svetsa 1,5mm gods med pinne) och kanske få på det första lagret färg. Mer än så fixar jag inte på en arbetsdag.
Strykning två och tre gör jag uppe i skogen.

Mvh Findus

Jag skulle ha byggt kärran som en monowalker (finns säkert fler märken). Googla det :)
Jag upptäckte den typen av kärra för flera år sedan och såg då en del videos på youtube där folk byggde både bra och dåliga modeller.

• Gilla
  • Wow
findus42 och 1 till
  • Laddar…
DANNE_K_ DANNE_K_ skrev:
Jag skulle ha byggt kärran som en monowalker
Tack för tips.
Googlade fram en bild.
Monowalker Fatmate, en dragvagn med stort hjul och trappstegsliknande lastyta, avsedd för terräng.
Skapa konto

Nej. Inte till min applikation.
En sådan uppfyller inte kravspecen.

Några skäl.

Geometrin på monowalker är gjord för dragning. Ömtålig last (öl i glasflaska mm) vill jag skjuta för att ha koll.
Koll är också bra på de ställen där stigen går på spänger över blöthål samt där vegetationen börjar inkräkta så att skrymmande last kan haka i.

Tyngre då man sas lyfter halva lasten. Min modell har hjulet under lasten istället för i änden.

Har svårt att se hur monowalker skall fungera när jag släpar ut byggmaterial.

Fegar.
Petade in en pinne mellan rören som förstärkning.
Hemmagjord skottkärra i metall med träplatta och förstärkande pinne mellan rören.
Skapa konto

Metallstänger svetsade över en pinne som förstärkning på en hemmagjord vagn.
Skapa konto

Mvh Findus

• Gilla
JFrisk och 6 till
  • Laddar…
Quest complete.
Grundfärgen på plats.
Nybyggd trätrappa med nymålad svart räcke i en verkstad fylld med trämaterial.
Skapa konto

Har 45 minuter hem och brukar gå till sängs strax efter nio. :surprised:. Då tillåter jag mig fuska med middagen. Hämtmat.
Enda som finns på vägen som är hamburgare. Eländig ursäkt för riktig mat men i krislägen får det duga.

Mvh Findus

• Gilla
Tule54 och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.