3 455 755 läst · 18 494 svar
3456k läst
18,5k svar
Vad har du gjort med verktyg och maskiner idag?
Det är nog inte någon smart strategi att tro att keramiska kondensatorer har samma värden bara för att den fysiska storleken är samma. Kondensatorvärdet kan variera en faktor 1000 och spänningståligheten en faktor 20 för samma kapsel men med olika kerammaterial som Du inte har en aning om. Generellt sätt så är det kretskortet en katastrof vad gäller utförandet i lödprocessen från fabrik. Är det dessutom en nätansluten batteriladdare så lever Du farligt vad gäller brandrisk om Du ändrar värden på en höftpjgb skrev:Försökte laga en laddare igår kväll. Köpte en massa trädgårdsredskap och i paketet ingick en grensåg med trasig batteriladdare.
Elektronerna verkar läcka ur en liten kondning.
[bild]
Snodde en från en gammal USB-laddare, ingen aning om värdet men storleken var rätt så det kanske funkar? Ett jäkla pilll var det med vanlig lödkolv i alla fall.
[bild]
[bild]
Näe, fortfarande död efter operationen.
Jaja.
Idag har jag medelst skruvmejsel, skruvdragare stöthyvel, limspruta och kap/ger:
- sågat bräder för att lappa panelen efter att ha satt in en dörr istf ett fönster
- sågat till och passat in en egentillverkad tröskel vid samma dörr
- skruvat upp en lampa i gästrummet
- satt sista listerna i köket
- satt ett doslock i taket i hallen där det stuckit ut tåtar i ett par år
- byggt en stämp för att hålla koll på höjderna vid husbygget
Mycket honey-dos idag. Imorgon blir det gräva ner stenkista!
- sågat bräder för att lappa panelen efter att ha satt in en dörr istf ett fönster
- sågat till och passat in en egentillverkad tröskel vid samma dörr
- skruvat upp en lampa i gästrummet
- satt sista listerna i köket
- satt ett doslock i taket i hallen där det stuckit ut tåtar i ett par år
- byggt en stämp för att hålla koll på höjderna vid husbygget
Mycket honey-dos idag. Imorgon blir det gräva ner stenkista!
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Jo tack, det är jag fullt medveten om. Det är ju bra att du informerar, så att inte folk tror att man bör göra så här. Kanske borde ha skrivit någon slags disclaimer, men jag tänkte i min enfald att det var rätt uppenbart av texten att det mest var en larvig chansning.P poba53 skrev:Det är nog inte någon smart strategi att tro att keramiska kondensatorer har samma värden bara för att den fysiska storleken är samma. Kondensatorvärdet kan variera en faktor 1000 och spänningståligheten en faktor 20 för samma kapsel men med olika kerammaterial som Du inte har en aning om. Generellt sätt så är det kretskortet en katastrof vad gäller utförandet i lödprocessen från fabrik. Är det dessutom en nätansluten batteriladdare så lever Du farligt vad gäller brandrisk om Du ändrar värden på en höft
En kompis har en självdöd alm på sin tomt. Jag fick en gren för ett tag sedan för att testa om det gick att göra något med den. På fredag ska jag dit på ölprovning och då tar jag med mig lite charkbitar på en skiva av hans egen alm. Nu är den bara oljad, men den ska få en omgång med bivax, från hans egen biodling, innan fredag. Nu kommer den nog lukta mer av salami än bivax, men tanken är god.
Räknar jag med kostnaden för alla maskiner jag använde blir det en av världens dyraste charkbrädor, men det är så mycket roligare att ge bort sånt här, än någonting från NK eller var folk köper presenter nuförtiden.
Jag gillade mönstret direkt från sågen, men efter lite slipning och olja blev det ännu bättre.
Räknar jag med kostnaden för alla maskiner jag använde blir det en av världens dyraste charkbrädor, men det är så mycket roligare att ge bort sånt här, än någonting från NK eller var folk köper presenter nuförtiden.
Jag gillade mönstret direkt från sågen, men efter lite slipning och olja blev det ännu bättre.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
ullberg
Verktygstokig
· Stockholm
· 3 904 inlägg
ullberg
Verktygstokig
- Stockholm
- 3 904 inlägg
Gjort mitt första splitsade öga på sån ”modern” / nutida tamp (”dubbelvävd” polyester, kan det heta så?)
är också ett verktyginköp i form av splitsnålarna, seasea ska tydligen sluta sälja dem och hade utförsäljning…
Kräver nog lite mer övning för att få in snitsen - höljet blev lite vridet i ögat och jag hade velat gå lite längre ner i tampen med kärnan, blev dock orimligt trögt (sannolikt för att jag inte gör helt rätt). Det var kanske inte heller helt optimalt att göra första försöket med en 19mm tamp - tungt… men det var den enda överblivna (egentligen avslitna) stump jag hade - och bättre att prova på den än att börja med de nuvarande ”skarpa” förtöjningslinorna…
/U
Logga in
Skapa konto
är också ett verktyginköp i form av splitsnålarna, seasea ska tydligen sluta sälja dem och hade utförsäljning…
Kräver nog lite mer övning för att få in snitsen - höljet blev lite vridet i ögat och jag hade velat gå lite längre ner i tampen med kärnan, blev dock orimligt trögt (sannolikt för att jag inte gör helt rätt). Det var kanske inte heller helt optimalt att göra första försöket med en 19mm tamp - tungt… men det var den enda överblivna (egentligen avslitna) stump jag hade - och bättre att prova på den än att börja med de nuvarande ”skarpa” förtöjningslinorna…
/U
Hur splitsar man den där? Är splitsnål det samma som märlspik?ullberg skrev:Gjort mitt första splitsade öga på sån ”modern” / nutida tamp (”dubbelvävd” polyester, kan det heta så?)
[bild]
/U
ullberg
Verktygstokig
· Stockholm
· 3 904 inlägg
ullberg
Verktygstokig
- Stockholm
- 3 904 inlägg
Ska inte ge sken av att jag är någon expert men skulle säga att märlspik (är inte det den koniska varianten med en knopp i ändan?) är skiljt från det jag kallar splitsnål (de som ligger på skärbrädan i min bild, kallas fid/fid needle på engelska).
Processen är ganska olik det jag gjort tidigare med ”klassiska” tampar, tror de heter treslagna där man flätar ihop returen från ögat. Dessa ”dubbelvävda” tampar består av två lager vävd poly, hölje och kärna, dessa trär man i varandra (med hjälp av nålen) på ett begåvat sätt (enligt instruktion, när man mitt i plötsligt har ett gäng öglor och lösa ändar är det väldigt svårt att se hur det någonsin ska gå att få ihop - men det gör det) och sen är det, antar jag, friktionen mellan de många lagren när lasten får det att dra ihop sig som får det att hålla.
Känns väldigt suspekt för mig som nybörjare men när jag på denna tamp till sist fick ta bilens krok som mothåll - och den gungade ändå - för att kunna ”dra ihop” det öga jag trätt (tror man säger mjölka tillbaka hölje och kärna) inser jag att det nog håller för en hel del (ska hålla mer än en knop typ pålstek som i grunden försvagar linans brottgräns)
/U
PS: de många citationstecknen beror på att jag inte kan nomenklaturen, och än mindre på svenska då YT-videos ofta är på engelska…
Processen är ganska olik det jag gjort tidigare med ”klassiska” tampar, tror de heter treslagna där man flätar ihop returen från ögat. Dessa ”dubbelvävda” tampar består av två lager vävd poly, hölje och kärna, dessa trär man i varandra (med hjälp av nålen) på ett begåvat sätt (enligt instruktion, när man mitt i plötsligt har ett gäng öglor och lösa ändar är det väldigt svårt att se hur det någonsin ska gå att få ihop - men det gör det) och sen är det, antar jag, friktionen mellan de många lagren när lasten får det att dra ihop sig som får det att hålla.
Känns väldigt suspekt för mig som nybörjare men när jag på denna tamp till sist fick ta bilens krok som mothåll - och den gungade ändå - för att kunna ”dra ihop” det öga jag trätt (tror man säger mjölka tillbaka hölje och kärna) inser jag att det nog håller för en hel del (ska hålla mer än en knop typ pålstek som i grunden försvagar linans brottgräns)
/U
PS: de många citationstecknen beror på att jag inte kan nomenklaturen, och än mindre på svenska då YT-videos ofta är på engelska…
Redigerat:
Får jag rekommendera denna?ullberg skrev:Ska inte ge sken av att jag är någon expert men skulle säga att märlspik (är inte det den koniska varianten med en knopp i ändan?) är skiljt från det jag kallar splitsnål (de som ligger på skärbrädan i min bild, kallas fid/fid needle på engelska).
/U
Logga in
Skapa konto
Däri finns en bra instruktion på ögonspits på dubbelflätad syntetisk lina.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto