Uppgraderade virkestorkningen med en exklusiv luftcirkulationsmaskin av det kända snickerimaskinfabrikatet Anslut.

Väggmonterad ventilationsfläkt ovanför staplade träbrädor i ett virkestorkningsrum, verktyg syns på hylla.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
  • Haha
fremax och 21 till
  • Laddar…
Trädgårdsarbetet med Corten känns plötsligt olustigt symboliskt
#järnridån #berlin1961

• Rostiga cortenstålplåtar i en trädgård med en hammare på marken, växter och löv runtomkring.
    Skapa konto
  • Gilla
  • Haha
  • Ledsen
fremax och 7 till
  • Laddar…
tommib
Du skulle haft en skära där, men fogkratsen är ett rimligt substitut ;)

Eller det kanske skulle varit en gråtsmiley där på slutet...

• Haha
pjgb
  • Laddar…
Vevade ihop lite lyxiga maränger och tog värmekameran för att ha koll på temperaturen på smeten.
Värmebild av marängsmet i skål med temperaturmätning via värmekamera.
Skapa konto

Hemgjorda maränger på bakplåtspapper, varierande bruna och vita toppar, i köksmiljö.
Skapa konto

• Gilla
  • Älska
Chentin och 5 till
  • Laddar…
pjgb pjgb skrev:
Försökte laga en laddare igår kväll. Köpte en massa trädgårdsredskap och i paketet ingick en grensåg med trasig batteriladdare.
Elektronerna verkar läcka ur en liten kondning.
[bild]

Snodde en från en gammal USB-laddare, ingen aning om värdet men storleken var rätt så det kanske funkar? Ett jäkla pilll var det med vanlig lödkolv i alla fall.
[bild]
[bild]
Näe, fortfarande död efter operationen.
Jaja.
Det är nog inte någon smart strategi att tro att keramiska kondensatorer har samma värden bara för att den fysiska storleken är samma. Kondensatorvärdet kan variera en faktor 1000 och spänningståligheten en faktor 20 för samma kapsel men med olika kerammaterial som Du inte har en aning om. Generellt sätt så är det kretskortet en katastrof vad gäller utförandet i lödprocessen från fabrik. Är det dessutom en nätansluten batteriladdare så lever Du farligt vad gäller brandrisk om Du ändrar värden på en höft

• Gilla
13th Marine och 4 till
  • Laddar…
Idag har jag medelst skruvmejsel, skruvdragare stöthyvel, limspruta och kap/ger:
- sågat bräder för att lappa panelen efter att ha satt in en dörr istf ett fönster
- sågat till och passat in en egentillverkad tröskel vid samma dörr
- skruvat upp en lampa i gästrummet
- satt sista listerna i köket
- satt ett doslock i taket i hallen där det stuckit ut tåtar i ett par år
- byggt en stämp för att hålla koll på höjderna vid husbygget

Mycket honey-dos idag. Imorgon blir det gräva ner stenkista!
Träspån på gräsmatta bredvid grå trätrall och en stöthyvel, efter arbete på byggprojekt.
Skapa konto

Nylagd tröskel vid dörren i ett hem med synlig eluttag och trägolv.
Skapa konto

Nyinstallerad, egentillverkad trätröskel vid en husvägg med verktyg och byggmaterial i förgrunden.
Skapa konto

• Gilla
Pysslarn och 5 till
  • Laddar…
P poba53 skrev:
Det är nog inte någon smart strategi att tro att keramiska kondensatorer har samma värden bara för att den fysiska storleken är samma. Kondensatorvärdet kan variera en faktor 1000 och spänningståligheten en faktor 20 för samma kapsel men med olika kerammaterial som Du inte har en aning om. Generellt sätt så är det kretskortet en katastrof vad gäller utförandet i lödprocessen från fabrik. Är det dessutom en nätansluten batteriladdare så lever Du farligt vad gäller brandrisk om Du ändrar värden på en höft
Jo tack, det är jag fullt medveten om. Det är ju bra att du informerar, så att inte folk tror att man bör göra så här. Kanske borde ha skrivit någon slags disclaimer, men jag tänkte i min enfald att det var rätt uppenbart av texten att det mest var en larvig chansning.

M mrmlz skrev:
Tja jag gjorde exakt samma sak för några veckor sen men har inte använt någon klarlack... Borde man det? Vilken använde du?
Utan någon form av skydd efter polering så oxiderar plasten igen på nolltid. Så gör bara bilhandlare.

Upptäckt att man kan göra allt med gafflar. Minigrävare med gafflar lyfter en grenbunt vid en trailer och cyklar på en gräsmark.
Skapa konto

• Gilla
richardtenggren och 6 till
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Utan någon form av skydd efter polering så oxiderar plasten igen på nolltid. Så gör bara bilhandlare.
Point taken! Så vad ska man göra då? Vaxa? Finns ju en myriad av produkter och tillvägagångssätt. Dra gärna till med en länk för guldstjärna och pluspoäng :)

En kompis har en självdöd alm på sin tomt. Jag fick en gren för ett tag sedan för att testa om det gick att göra något med den. På fredag ska jag dit på ölprovning och då tar jag med mig lite charkbitar på en skiva av hans egen alm. Nu är den bara oljad, men den ska få en omgång med bivax, från hans egen biodling, innan fredag. Nu kommer den nog lukta mer av salami än bivax, men tanken är god.

Räknar jag med kostnaden för alla maskiner jag använde blir det en av världens dyraste charkbrädor, men det är så mycket roligare att ge bort sånt här, än någonting från NK eller var folk köper presenter nuförtiden.

Jag gillade mönstret direkt från sågen, men efter lite slipning och olja blev det ännu bättre.
Oljad och obehandlad almträskiva för charkuterier, handgjord, jämförelsevis bild.
Skapa konto

Hand håller en hemgjord charkbräda av almträ, oljad och redo att vaxas, mot gräsbakgrund.
Skapa konto

• Gilla
  • Älska
Mrgerbik och 42 till
  • Laddar…
ullberg
Gjort mitt första splitsade öga på sån ”modern” / nutida tamp (”dubbelvävd” polyester, kan det heta så?)
Splitsade ögat på dubbelvävd tamp med verktyg som splitsnålar, sax, tejp och kniv på ett trägolv.
Skapa konto

är också ett verktyginköp i form av splitsnålarna, seasea ska tydligen sluta sälja dem och hade utförsäljning…

Kräver nog lite mer övning för att få in snitsen - höljet blev lite vridet i ögat och jag hade velat gå lite längre ner i tampen med kärnan, blev dock orimligt trögt (sannolikt för att jag inte gör helt rätt). Det var kanske inte heller helt optimalt att göra första försöket med en 19mm tamp - tungt… men det var den enda överblivna (egentligen avslitna) stump jag hade - och bättre att prova på den än att börja med de nuvarande ”skarpa” förtöjningslinorna…

/U

• Gilla
KnugKarl och 11 till
  • Laddar…
ullberg ullberg skrev:
Gjort mitt första splitsade öga på sån ”modern” / nutida tamp (”dubbelvävd” polyester, kan det heta så?)
[bild]
är också ett verktyginköp i form av splitsnålarna, seasea ska tydligen sluta sälja dem och hade utförsäljning…

Kräver nog lite mer övning för att få in snitsen - höljet blev lite vridet i ögat och jag hade velat gå lite längre ner i tampen med kärnan, blev dock orimligt trögt (sannolikt för att jag inte gör helt rätt). Det var kanske inte heller helt optimalt att göra första försöket med en 19mm tamp - tungt… men det var den enda överblivna (egentligen avslitna) stump jag hade - och bättre att prova på den än att börja med de nuvarande ”skarpa” förtöjningslinorna…

/U
Hur splitsar man den där? Är splitsnål det samma som märlspik?

ullberg
Ska inte ge sken av att jag är någon expert men skulle säga att märlspik (är inte det den koniska varianten med en knopp i ändan?) är skiljt från det jag kallar splitsnål (de som ligger på skärbrädan i min bild, kallas fid/fid needle på engelska).

Processen är ganska olik det jag gjort tidigare med ”klassiska” tampar, tror de heter treslagna där man flätar ihop returen från ögat. Dessa ”dubbelvävda” tampar består av två lager vävd poly, hölje och kärna, dessa trär man i varandra (med hjälp av nålen) på ett begåvat sätt (enligt instruktion, när man mitt i plötsligt har ett gäng öglor och lösa ändar är det väldigt svårt att se hur det någonsin ska gå att få ihop - men det gör det) och sen är det, antar jag, friktionen mellan de många lagren när lasten får det att dra ihop sig som får det att hålla.

Känns väldigt suspekt för mig som nybörjare men när jag på denna tamp till sist fick ta bilens krok som mothåll - och den gungade ändå - för att kunna ”dra ihop” det öga jag trätt (tror man säger mjölka tillbaka hölje och kärna) inser jag att det nog håller för en hel del (ska hålla mer än en knop typ pålstek som i grunden försvagar linans brottgräns)

/U

PS: de många citationstecknen beror på att jag inte kan nomenklaturen, och än mindre på svenska då YT-videos ofta är på engelska…

Redigerat:
ullberg ullberg skrev:
Ska inte ge sken av att jag är någon expert men skulle säga att märlspik (är inte det den koniska varianten med en knopp i ändan?) är skiljt från det jag kallar splitsnål (de som ligger på skärbrädan i min bild, kallas fid/fid needle på engelska).

Processen är ganska olik det jag gjort tidigare med ”klassiska” tampar, tror de heter treslagna där man flätar ihop returen från ögat. Dessa ”dubbelvävda” tampar består av två lager vävd poly, hölje och kärna, dessa trär man i varandra (med hjälp av nålen) på ett begåvat sätt (enligt instruktion, när man mitt i plötsligt har ett gäng öglor och lösa ändar är det väldigt svårt att se hur det någonsin ska gå att få ihop - men det gör det) och sen är det, antar jag, friktionen mellan de många lagren när lasten får det att dra ihop sig som får det att hålla.

Känns väldigt suspekt för mig som nybörjare men när jag på denna tamp till sist fick ta bilens krok som mothåll - och den gungade ändå - för att kunna ”dra ihop” det öga jag trätt (tror man säger mjölka tillbaka hölje och kärna) inser jag att det nog håller för en hel del (ska hålla mer än en knop typ pålstek som i grunden försvagar linans brottgräns)

/U

PS: de många citationstecknen beror på att jag inte kan nomenklaturen, och än mindre på svenska då YT-videos ofta är på engelska…
Får jag rekommendera denna?
Bok om knopar och splices med rep och segeltilbehör i bakgrunden.
Skapa konto

Däri finns en bra instruktion på ögonspits på dubbelflätad syntetisk lina.
Öppen bok med instruktioner för ögonsplitsning på dubbelflätad syntetisk lina.
Skapa konto

Illustration av instruktioner för ögonsplits i syntetisk lina från en handbok.
Skapa konto

• Gilla
JFrisk och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.