3 385 718 läst · 18 229 svar
3386k läst
18,2k svar
Vad har du gjort med verktyg och maskiner idag?
Yes, ytterligare en fördel att man numer inte behöver steka klart köttet som är på grillen när den tuben tar slut.nikasp skrev:
Skämt åsido, det tar ca 20min att värma upp till ~430grader, kört den på inglasade altanen i vinter och då har strålningsvärmen värmt upp hela altanen.
Tänkte snickra ett bord, gjuta skiva, men gjutning blev obra, så jag surade ur och köpte ett Oonibord där den står nu, till sommarn blir det ett överdrag över ugn och bord.
Har Oonis "stora" perforerade spade, aldrig några problem med pizza av eller på.
Ooni Karu12, använder ved. Gör kaffeved av ett par björkklabbar och det räcker till en hel kväll. Den är så liten att det bara är att vika in benen och lyfta av skorstenen så får den plats på en hylla! Finns gasoltillsatts till den men ser bara nackdelar med det.nikasp skrev:
Bygger en arbetsbänk/outfeed table/bordssågsbord. Provkörde min nyanlända pocket hole jig från Kina, väldigt bra kvalitet på allt förutom de få skruvarna som följde med samt bitset, men det går att köpa nytt! Kommer nog bli välanvänd i framtiden
Låtit lilla 12v bekänna färg men den tuffar på
Var nog dags att byta golvplanken
Perfekt att kapa skivor
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Var nog dags att byta golvplanken
Logga in
Skapa konto
Perfekt att kapa skivor
Logga in
Skapa konto
ullberg
Verktygstokig
· Stockholm
· 3 891 inlägg
ullberg
Verktygstokig
- Stockholm
- 3 891 inlägg
Många verktyg har varit framme för att montera denna låda på hjullastaren (köpt för länge sen på loppis, tror det är en sån som sitter under flaket på en (lätt) lastbil.
som jag anade blev det lite svajigt bara monterad (med gummidistanser) i skärmens fästen så fick komplettera med ett stag på ovansidan, det enda jag hittade till stag var en kort bit rätskiva som sett sina bättre dar, knåpade ihop en gummiupphängning mot maskinen, inte snyggt men tror det kan funka…
Blev att rota fram många sällanverktyg (för mig): metallbandsåg, nittång och sjukt långa nitar, gängtappar & -apparat etc etc. Enda ”besvikelsen” var att jag inte fick test mutternittången - vore kul att se om/hur bra den funkar (aldrig använt den)
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
som jag anade blev det lite svajigt bara monterad (med gummidistanser) i skärmens fästen så fick komplettera med ett stag på ovansidan, det enda jag hittade till stag var en kort bit rätskiva som sett sina bättre dar, knåpade ihop en gummiupphängning mot maskinen, inte snyggt men tror det kan funka…
Blev att rota fram många sällanverktyg (för mig): metallbandsåg, nittång och sjukt långa nitar, gängtappar & -apparat etc etc. Enda ”besvikelsen” var att jag inte fick test mutternittången - vore kul att se om/hur bra den funkar (aldrig använt den)
Nu blev det inga foton tagna men...
Jag tog fram lövblåsen för att blåsa fälgarna torra på Volvon. Funkade, kanske lite brett blås men.
Tvättade fruns bil också, såg att nån tipsade om fälgtvätt från Mac serien, alltså samma fabrikat som Prickbort vilket jag anser är en grym avfettning.
Bra pris på fälgtvätt på Dollarstore.
Bra pris på Prickbort på Rusta.
Jag tog fram lövblåsen för att blåsa fälgarna torra på Volvon. Funkade, kanske lite brett blås men.
Logga in
Skapa konto
Tvättade fruns bil också, såg att nån tipsade om fälgtvätt från Mac serien, alltså samma fabrikat som Prickbort vilket jag anser är en grym avfettning.
Bra pris på fälgtvätt på Dollarstore.
Bra pris på Prickbort på Rusta.
Är det en sån där skelleftetraktor?ullberg skrev:Många verktyg har varit framme för att montera denna låda på hjullastaren (köpt för länge sen på loppis, tror det är en sån som sitter under flaket på en (lätt) lastbil.
[bild]
[bild]
Lägger ekparkett i trappan, många sköna vinklar att jobba med
Kör planhyvlad ek som trappnos.
Kör planhyvlad ek som trappnos.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
ullberg
Verktygstokig
· Stockholm
· 3 891 inlägg
ullberg
Verktygstokig
- Stockholm
- 3 891 inlägg
Fixat ett backjobb. För 27 år sedan installerade jag en vinsch. Nu är den utsliten. Så det var bara att hugga i och byta.
Skog växer dock fort och stigen jag kunde köra traktor på för 27 år sedan krävde nu en hel del skogsavverkning för att bli farbar. Så det blev att släpa skrotet genom skogen till en mer tillgänglig plats istället. Tirfor-block är bra grejer.
Ny vinsch på plats. Denna vägde max hälften av den gamla, så det gick betydligt lättare på detta hållet.
Vad är då syftet med detta? Jo, att ta upp båtar.
Det ser dock ut att finnas behov av lite rälsservice också. Det får bli en annan dag.
Logga in
Skapa konto
Skog växer dock fort och stigen jag kunde köra traktor på för 27 år sedan krävde nu en hel del skogsavverkning för att bli farbar. Så det blev att släpa skrotet genom skogen till en mer tillgänglig plats istället. Tirfor-block är bra grejer.
Logga in
Skapa konto
Ny vinsch på plats. Denna vägde max hälften av den gamla, så det gick betydligt lättare på detta hållet.
Logga in
Skapa konto
Vad är då syftet med detta? Jo, att ta upp båtar.
Logga in
Skapa konto
Det ser dock ut att finnas behov av lite rälsservice också. Det får bli en annan dag.
richardtenggren
Ingen-gör
· Norrlandet
· 6 590 inlägg
richardtenggren
Ingen-gör
- Norrlandet
- 6 590 inlägg