P Pysslarn skrev:
Insticket av sågens svärd känns ju potentiellt farligt, vad gäller där? Finns det något att göra/tänka på som gör det mindre riskabelt?
Ingår i Motorsågskörkort Nivå A, tillsammans med filning och underhåll. Rekommenderas varmt (även nivå B och C för den som behöver)!
 
PNO PNO skrev:
Holkproduktion.
Har tänkt göra liknade holkar i säkert tio år men aldrig kommit till skott. Sparade till och med en del ämnen för länge sedan men de blev till ved innan de helt förstörts. :surprised::cry:

Men till frågan. Ser att du använder björk. Är det trädslaget mest lämpat eller går det lika bra med exempelvis gran och tall?
 
Alfredo Alfredo skrev:
Men till frågan. Ser att du använder björk. Är det trädslaget mest lämpat eller går det lika bra med exempelvis gran och tall?
Det blev björk dels för att jag tycker det är snyggt och dels för att jag råkade ha en björkstock liggande i vedhögen i lagom dimension. Jag vet inte om något särskilt trädslag är mer lämpligt än andra.
 
  • Gilla
Alfredo
  • Laddar…
PNO PNO skrev:
Det blev björk dels för att jag tycker det är snyggt och dels för att jag råkade ha en björkstock liggande i vedhögen i lagom dimension. Jag vet inte om något särskilt trädslag är mer lämpligt än andra.
Nu blev jag mdd sugen på att göra liknande holkar:crysmile:, snedsågar du upptill för att få avrinning? Hut långt från toppen ska man sätta hålet?
 
I sann prepper-anda bunkrar jag virke på känn, idag fick jag användning av skivan med 7mm k-plyfa som stått sedan några år. En babysitter behövde en ny bräda, islagsmuttrarna som satt i den gamla var krokiga och några ersättare hittade jag inte härikring. Med den gamla som mall fräste jag ut den nya, givetvis tippade jag fräsen och fick till en snygg, estetiskt tilltalande, charmerande urgröpning.
Eftersom det är 7mm plyfa så och krävdes m6 så gick det inget vidare att försänka skruvarna, det begrep jag som tur var på förhand. I efterhand hade nog glasspinnar varit ett bättre statement än överblivna färgrörare.

Nyfräst plywoodbräda till babysitter monterad i skruvstäd med verktyg och färgrörare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Finishen, den får någon annan ta hand om.
 
  • Gilla
hobbs och 6 till
  • Laddar…
H Huzzbutt skrev:
I sann prepper-anda bunkrar jag virke på känn,
Bra-att-ha-hörnan är ovärderlig!
 
Mätt och monterat badrumsspegel i miniprojekt låta-badrummet-leva-några-år-till-innan-remake
Badrum med laserinstrument som projicerar röda linjer för montering av spegel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nyinstallerad badrumsspegel ovanför en vit tvättställskommod med två handfat.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
fabian2000 och 5 till
  • Laddar…
(Om nån undrar varför man ser en spegel till i bakgrunden så har det absolut inget med felköp att göra…)
 
  • Haha
  • Gilla
  • Wow
Sthlm1891 och 8 till
  • Laddar…
T trojlee skrev:
Nu blev jag mdd sugen på att göra liknande holkar:crysmile:, snedsågar du upptill för att få avrinning? Hut långt från toppen ska man sätta hålet?
Jag brukar inte vara så noga. Kör mest på fri hand.

Kolla ritningar på "vanliga" holkar om du behöver lite ledning i måtten.

Taket bör luta, ja.

Så här ser de ut när de är färdiga.
Hemmagjord fågelholk av trädstam med lutande tak monterad på trästolpe utomhus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hemmagjord fågelholk av björk med lutande tak som ligger på ett löv- och grusunderlag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hemmagjord fågelholk tillverkad av en träbit och en rund bit björkbark på marken med löv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Älska
fabian2000 och 15 till
  • Laddar…
PNO PNO skrev:
Så här ser de ut när de är färdiga.
Hur fäster du "bottenplattan" enklast?
 
Som vanligt har jag inte gjort något särskilt med verktyg idag men lite småpyssel för att underlätta vardagen.

Jag satte en list på hyllan för att klämma fast limklämmor. Numera är det vanligare att även andra familjemedlemmar behöver dem och nu är de lättare att hitta.
Verktygsvägg med ordnat upphäng av skiftnycklar och skruvmejslar ovanför en hylla med elektrisk utrustning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Lilla verktygstavlan har jag börjat ändra. Man kan undra varför jag hängt rörtången där men jag tror det blir en bra plats. Man tänker ju att man skall ha de verktyg man använder oftast där men jag är inte helt med på det, särskilt som jag så gott som aldrig arbetar på bordet under tavlan. Frågan är om de fasta nycklarna hör hemma på tavlan, jag har ju ett par sådana där Biltemasatser som jag tycker är enklare att bara lyfta ned från hyllan de få gånger de behövs. De flesta "vardagliga" verktyg ligger ju i väskan från Jula. Tavlan blir mer en plats för de verktyg som används men inte så ofta. Förutom filarna, de används en del men jag vill inte ha dem i en låda.
Verktygstavla med organiserade verktyg såsom hamrar, skruvmejslar och tänger på en perforerad vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



"Vardagliga Väskan" tömde jag ut förra veckan och på bilden ser man inte de verktyg jag helst vill ha i väskan utan de verktyg som låg i den. Lednycklarna har jag tagit bort från väskan idag, de används sällan och för snabbjobb kan skiftnyckeln göra jobbet. Multimetern har jag ofta tänkt ta bort men nu har jag lärt mig att den ligger där...
Men det är ett ständigt pågående jobb att putsa på väskan även om de flesta kommer vara kvar, även de som nästan aldrig används (smygvinkeln tar jag nästan aldrig fram men den får vara kvar). Idag lade jag till min lilla fuktmätare och en stor spårmejsel som går att använda till lite av varje. Jag skall inte minst ta bort en del gamla grejer i huset och man upptäcker att många är fastskruvade med stora spårskruvar...
Välorganiserad verktygsväska med blandade verktyg, inklusive en spårmejsel och fuktmätare upplagda på ett trägolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Verktyg utspridda på en träyta, inklusive en multimeter, skruvmejslar och en skiftnyckel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En samling verktyg utspridda på ett träbord, inklusive hammare, skiftnycklar och skruvmejslar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
Sthlm1891 och 6 till
  • Laddar…
richardtenggren
Igår kväll så skruvade jag ihop grillen, idag kom den på plats, får se om man hinner provgrilla imorgon :)

Idag har jag provtryckt golvvärmeslingorna i vardagsrummet, höll tätt och ingen kom till skada. Jag orkade inte släpa in kompressorn så blev att handpumpa ;)
Golvvärmesystem med handpump för trycktest framför öppet fördelarskåp i ett rum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Blir väl till att koppla in i fördelaren imorgon :)
 
  • Gilla
sinuslinus och 8 till
  • Laddar…
Skruvade ihop en poolstomme. Grymt imponerad av skruvdragaren. Drygt 500 skruvar och fortfarande två av fyra pluppar kvar på batteriet. Det begagnade batteri jag fått av en polare som hittade det i vägrenen för ett par år sedan.

Mindre imponerad av ryggen tyvärr.

Makita skruvdragare på en träbalk framför askar med skruvar och en omonterad poolstomme i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
richardtenggren och 8 till
  • Laddar…
nikasp
nanowire nanowire skrev:
Improviserad pizzaspade. 2 min investerad tid, kan nog förbättras :)[bild]
Vilken variant? Ved, pellets eller gasol? Är lite sugen på en sådan, svågrarna har en för ved och blir ju rejält goda pizzor!
 
nikasp nikasp skrev:
Vilken variant? Ved, pellets eller gasol? Är lite sugen på en sådan, svågrarna har en för ved och blir ju rejält goda pizzor!
Gissar på en Karu12.
Har kört Koda16 i snart ett år, lätt och bra resultat. :ok:
 
  • Gilla
nanowire
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.