PNO PNO skrev:
Fixat ett backjobb. För 27 år sedan installerade jag en vinsch. Nu är den utsliten. Så det var bara att hugga i och byta.
[bild]

Skog växer dock fort och stigen jag kunde köra traktor på för 27 år sedan krävde nu en hel del skogsavverkning för att bli farbar. Så det blev att släpa skrotet genom skogen till en mer tillgänglig plats istället. Tirfor-block är bra grejer.
[bild]

Ny vinsch på plats. Denna vägde max hälften av den gamla, så det gick betydligt lättare på detta hållet.
[bild]

Vad är då syftet med detta? Jo, att ta upp båtar.
[bild]
Det ser dock ut att finnas behov av lite rälsservice också. Det får bli en annan dag.

Ett backjobb är , väl, (?) när man tex satt kaklet i fel rum och måste göra om jobbet ?
 
PNO PNO skrev:
Jag brukar inte vara så noga. Kör mest på fri hand.

Kolla ritningar på "vanliga" holkar om du behöver lite ledning i måtten.

Taket bör luta, ja.

Så här ser de ut när de är färdiga.
[bild]

[bild]

[bild]
Snygga! Men har en fundering. Jag har högstubbar och stockar av björk som ligger. Det tar inte många år innan träet i dem blir väldigt mjukt. Tror det är för att nävern sitter kvar. Jag gör så medvetet för att jag vill ha svamp och tillhåll för insekter. Slutdestinationen blir troligen hugelbäddar. Nu torkar ju holkar ut både inifrån och åtminstone från undersidan, så kanske håller de längre?
 
En rostig, demonterad planhyvel i bakluckan på en bil omgiven av diverse verktyg och material.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Då har man hämtat planhyveln
 
  • Gilla
  • Wow
  • Haha
Alle123 och 5 till
  • Laddar…
D Djävulssnickarn skrev:
[bild]
Då har man hämtat planhyveln
Kilopriset? :thinking:
 
D Djävulssnickarn skrev:
Jag gav 2300kr för den å då ingick 2 nya hyvelstål
I min värld låter det "lite dyrt" men det kanske är fel??? Får hoppas att alla delar är med.
 
Jodå allt är med, köpte den av en som är expert på gamla maskiner. Det är han som har plockat ner den så han vet exakt hur den ska monteras
 
H hyggabus skrev:
Ett backjobb är , väl, (?) när man tex satt kaklet i fel rum och måste göra om jobbet ?
Eller gjort ett dåligt jobb och måste göra om. TS uttalande ska nog dock tolkas som ironi.
 
D Djävulssnickarn skrev:
Jodå allt är med, köpte den av en som är expert på gamla maskiner. Det är han som har plockat ner den så han vet exakt hur den ska monteras
Mer intressant är väl om du vet hur man får ihop den?
 
  • Gilla
roli
  • Laddar…
Han visade mig exakt hur den ska sitta ihop så det ska inte vara något större problem
 
  • Gilla
Hep och 1 till
  • Laddar…
D Djävulssnickarn skrev:
Han visade mig exakt hur den ska sitta ihop så det ska inte vara något större problem
Då ser vi fram emot en blivande byggtråd :).
 
Jodå i helgen ska jag å min tjej börja montera den.
Denna hyveln är lite rolig för fundamentet är gjort i trä. Det är för att hyveln föll i golvet i Wacos fabrik så fundamentet sprack.
 
Det kan nog bli en fungerande hyvel med tiden. Innan ni sätter ihop den antar jag att ni avrostar, smörjer och åtgärdar där det behövs...

Att den har trästativ pga att den fallit i golvet på fabriken tar jag med en rejäl nypa salt, om det skett på Wacos fabrik torde den inte nått marknaden alls. Om det är sant kan ju en anställd sett en "fringis" och agerat på eget bevåg (fått ta hem den för eget bruk) men tror inte att tillverkaren är inblandad.

Att riktigt gamla maskiner har trästativ är inte helt ovanligt — jag undrar om inte din hyvel är äldre än vad som angetts.

Hur som helst — du har fått vad du efterfrågat och verkar nöjd — härligt!
Hoppas vi får följa renoveringen och vad du så småningom åstadkommer med den här hyveln.
Lycka till!
//Ronnie
 
Det jag fick höra av han jag köpte den av var att den trillade av traversen när den skulle ner i sin låda. Den var beställd till ett snickeri å de på Waco lagade den genom att göra en träställning.
Jo det är lite att smörja å rengöra, sen får jag byta ut ena trä-foten för den hade ruttnat lite.
Köpte den av en här i Skåne som har ett snickerimuseum med gamla remdrivna maskiner, så han vet vad han talar om.
Det som fattas är motor och remmar. Hade en motor här som jag ska använda, en 5.5kw Asea från 40-talet. Remmar i rätt storlek får jag hitta nåt ställe där man kan beställa plattremmar. Är en smal till matningen och en bredare till motorn
 
  • Gilla
phl
  • Laddar…
B BlueX skrev:
Justerade in sinkjiggen. 3-dimensionell vinkelhake var användbar. Nu blir det tajta förband, och delarna sitter kant i kant (glömde ta kort på det, dock).

[bild]
Skulle vara kul m en video lr nåt för att se hur den fungerar när du blivit varm i kläderna :)
 
  • Gilla
BlueX
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.