3 410 548 läst · 18 309 svar
3411k läst
18,3k svar
Vad har du gjort med verktyg och maskiner idag?
Håller på och limmar ihop dörrar. Lite speciell typ av dörr med magnetlåsning. Därför är låssidan lite bräckligare på det här stadiet än vanligt. Därför limmar jag i två omgångar. Drog fast bottenstycke och tvärpost på gångjärnsstolpen i går. Det garanterar att vinklar blir rätt.
Låssidan är inte bräcklig när dörren är klar. Den blir förstärkt med ett extremt brytskydd med integrerat magnetlås. Dörrarna får pansarglas också. Tanken är att de skall vara vandalsäkra men fortfarande se välkomnande ut. Fungerar hyfsat. Vi har gjort hundratals under åren. Ligisterna är kreativa så några har vi fått laga. Varje gång det händer förstärker vi den punkt som visat sig vara för klen för Husby.
Ovanstående var en utvikning. OT sas.
Vad jag gör som kan ha ett allmänintresse är att jag komprimerar tappar. De är onödigt tröga från butik. Så för att slippa slå ihop en komplicerad limning så gör jag tapparna mindre genom att slå dem genom ett något mindre hål.
När tapparna blir blöta av limmet sväller de till sin ursprungliga storlek.
Mvh Findus
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Låssidan är inte bräcklig när dörren är klar. Den blir förstärkt med ett extremt brytskydd med integrerat magnetlås. Dörrarna får pansarglas också. Tanken är att de skall vara vandalsäkra men fortfarande se välkomnande ut. Fungerar hyfsat. Vi har gjort hundratals under åren. Ligisterna är kreativa så några har vi fått laga. Varje gång det händer förstärker vi den punkt som visat sig vara för klen för Husby.
Ovanstående var en utvikning. OT sas.
Vad jag gör som kan ha ett allmänintresse är att jag komprimerar tappar. De är onödigt tröga från butik. Så för att slippa slå ihop en komplicerad limning så gör jag tapparna mindre genom att slå dem genom ett något mindre hål.
Logga in
Skapa konto
När tapparna blir blöta av limmet sväller de till sin ursprungliga storlek.
Mvh Findus
Ok, så du har köpt den av @remdrivet, då förstår jag.D Djävulssnickarn skrev:Det jag fick höra av han jag köpte den av var att den trillade av traversen när den skulle ner i sin låda. Den var beställd till ett snickeri å de på Waco lagade den genom att göra en träställning.
Jo det är lite att smörja å rengöra, sen får jag byta ut ena trä-foten för den hade ruttnat lite.
Köpte den av en här i Skåne som har ett snickerimuseum med gamla remdrivna maskiner, så han vet vad han talar om.
Det som fattas är motor och remmar. Hade en motor här som jag ska använda, en 5.5kw Asea från 40-talet. Remmar i rätt storlek får jag hitta nåt ställe där man kan beställa plattremmar. Är en smal till matningen och en bredare till motorn
Som sagt, lycka till med maskinen!
//Ronnie
Jodå det stämmer bra. Han hade många fina maskiner, bland annat en gammal riktlisthyvel med 4 kuttrar. En sån skulle jag gärna haft i mitt snickeri
richardtenggren
Ingen-gör
· Norrlandet
· 6 589 inlägg
richardtenggren
Ingen-gör
- Norrlandet
- 6 589 inlägg
Jag insåg idag att jag behöver slipa eller byta klinga på min DW745, vad ska man ha?
Såg att det finns något som benämns skyddstand, sen hittade jag även renskärsklingor, vilket låter som något man vill ha. Den befintliga klingan kan ju lämna lite märken?
Jag klyver ju lite reglar, massiva golvbrädor i gran, limfogsskivor osv.
@Ola C, @Daniel_N eller @findus42 eller någon annan insatt skulle gärna få skriva ihop en klingguide här på forumet
Såg att det finns något som benämns skyddstand, sen hittade jag även renskärsklingor, vilket låter som något man vill ha. Den befintliga klingan kan ju lämna lite märken?
Jag klyver ju lite reglar, massiva golvbrädor i gran, limfogsskivor osv.
@Ola C, @Daniel_N eller @findus42 eller någon annan insatt skulle gärna få skriva ihop en klingguide här på forumet
Ännu ett lördagskvällsjobb. Roligare kan man ha än att skruva under diskbänken
(Felsöker varför vår Bosch inte tömmer. Har skruvat loss avloppsslangen och rensat, något kom gojs kom ur. Sil och pump(snurrar när jag pillar på den) funkar. Står nu och lyssnar när den ska spola)
Logga in
Skapa konto
(Felsöker varför vår Bosch inte tömmer. Har skruvat loss avloppsslangen och rensat, något kom gojs kom ur. Sil och pump(snurrar när jag pillar på den) funkar. Står nu och lyssnar när den ska spola)