Håller på och limmar ihop dörrar. Lite speciell typ av dörr med magnetlåsning. Därför är låssidan lite bräckligare på det här stadiet än vanligt. Därför limmar jag i två omgångar. Drog fast bottenstycke och tvärpost på gångjärnsstolpen i går. Det garanterar att vinklar blir rätt.
Dörrdelar limmas samman med flera klämmor i en verkstadsinställning, där dörren förstärks med magnetlås och pansarglas.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Låssidan är inte bräcklig när dörren är klar. Den blir förstärkt med ett extremt brytskydd med integrerat magnetlås. Dörrarna får pansarglas också. Tanken är att de skall vara vandalsäkra men fortfarande se välkomnande ut. Fungerar hyfsat. Vi har gjort hundratals under åren. Ligisterna är kreativa så några har vi fått laga. Varje gång det händer förstärker vi den punkt som visat sig vara för klen för Husby.

Ovanstående var en utvikning. OT sas.
Vad jag gör som kan ha ett allmänintresse är att jag komprimerar tappar. De är onödigt tröga från butik. Så för att slippa slå ihop en komplicerad limning så gör jag tapparna mindre genom att slå dem genom ett något mindre hål.
Träkonstruktion med dörrdelar i limningsprocess, förstärkta med skruvstäd och en låda med tappar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

När tapparna blir blöta av limmet sväller de till sin ursprungliga storlek.

Mvh Findus
 
  • Gilla
VidarH och 12 till
  • Laddar…
A
findus42 findus42 skrev:
De är onödigt tröga från butik.
Ja, det är verkligen olika på sändningarna dessutom. En stor del är också ovala. Jag brukar torrosta typ 1000st på en plåt om det är mkt limning på gång. Då har jag ändå 7,9mm tappar eftersom jag i princip bara limmar Mdf, men de jävlas ändå.
 
  • Gilla
findus42
  • Laddar…
PNO PNO skrev:
Det blev björk dels för att jag tycker det är snyggt och dels för att jag råkade ha en björkstock liggande i vedhögen i lagom dimension. Jag vet inte om något särskilt trädslag är mer lämpligt än andra.
Du fick ju ändå ut en hel del ved per meter där!
 
D dilemma skrev:
Skulle vara kul m en video lr nåt för att se hur den fungerar när du blivit varm i kläderna :)
Jag ska försöka fixa bilder eller film, och text, när det drar igång. Väntar fortfarande på leverans av material till första projektet.
 
D Djävulssnickarn skrev:
Det jag fick höra av han jag köpte den av var att den trillade av traversen när den skulle ner i sin låda. Den var beställd till ett snickeri å de på Waco lagade den genom att göra en träställning.
Jo det är lite att smörja å rengöra, sen får jag byta ut ena trä-foten för den hade ruttnat lite.
Köpte den av en här i Skåne som har ett snickerimuseum med gamla remdrivna maskiner, så han vet vad han talar om.
Det som fattas är motor och remmar. Hade en motor här som jag ska använda, en 5.5kw Asea från 40-talet. Remmar i rätt storlek får jag hitta nåt ställe där man kan beställa plattremmar. Är en smal till matningen och en bredare till motorn
Ok, så du har köpt den av @remdrivet, då förstår jag.
Som sagt, lycka till med maskinen!
//Ronnie
 
Jodå det stämmer bra. Han hade många fina maskiner, bland annat en gammal riktlisthyvel med 4 kuttrar. En sån skulle jag gärna haft i mitt snickeri
 
  • Gilla
NalleBjör
  • Laddar…
D Djävulssnickarn skrev:
Jodå det stämmer bra. Han hade många fina maskiner, bland annat en gammal riktlisthyvel med 4 kuttrar. En sån skulle jag gärna haft i mitt snickeri
Denna:
Gammaldags träbearbetningsmaskin med tandhjul och valsar, placerad i ett verkstadsutrymme.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
SamiHus och 2 till
  • Laddar…
Sågat, sågat många spår:
Träbjälke 6x6 tum med sågade spår placerad på bågade stödben i en verkstad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Byns klockstapel ska renoveras och en tackar inte nej till att få arbeta med 6*6.
 
  • Gilla
Immobil och 8 till
  • Laddar…
Äntligen hittat ett ställe där man inte behöver städa efter sig
Gammalt bjälklag med blandning av sagspån, småsten och annat byggavfall som fyllningsmaterial.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

(ett gammalt bjälklag där fyllningen är böss av alla de slag)
 
  • Gilla
  • Haha
FredrikR och 2 till
  • Laddar…
Kom igen nu höj virket på sågade trävaror så sparar jag ännu mer :)
 
  • Bandsåg i arbete med sågade trävaror och timmer framför röd byggnad på landsbygden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
FreQa och 5 till
  • Laddar…
V Vardon skrev:
Kom igen nu höj virket på sågade trävaror
Jag tror du behöver ta en paus från sågande o virkespriser ett tag...:geek:
 
  • Haha
  • Gilla
nanowire och 1 till
  • Laddar…
Dagens i-landsproblem och dess lösning. Smältlim håller skummet på plats.
Bosch-verktygslåda med bitar, skumdelar fästade med smältlim och en kniv på en arbetsbänk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bosch borrbitssats och kutterkniv med smältlimmade skumremsor på arbetsbänk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Tule54 och 9 till
  • Laddar…
richardtenggren
Jag insåg idag att jag behöver slipa eller byta klinga på min DW745, vad ska man ha?
Såg att det finns något som benämns skyddstand, sen hittade jag även renskärsklingor, vilket låter som något man vill ha. Den befintliga klingan kan ju lämna lite märken?
Jag klyver ju lite reglar, massiva golvbrädor i gran, limfogsskivor osv.
@Ola C, @Daniel_N eller @findus42 eller någon annan insatt skulle gärna få skriva ihop en klingguide här på forumet :)
 
  • Gilla
Sthlm1891 och 2 till
  • Laddar…
Ännu ett lördagskvällsjobb. Roligare kan man ha än att skruva under diskbänken
Bild på rör och slangar under diskbänk under felsökning av diskmaskinsavlopp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

(Felsöker varför vår Bosch inte tömmer. Har skruvat loss avloppsslangen och rensat, något kom gojs kom ur. Sil och pump(snurrar när jag pillar på den) funkar. Står nu och lyssnar när den ska spola)
 
  • Ledsen
FredrikR
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.