3 410 965 läst · 18 311 svar
3411k läst
18,3k svar
Vad har du gjort med verktyg och maskiner idag?
Ok tack, ska be nån i personalen montera den i sågen nästa gång jag hyr in mig.Daniel_N skrev:
Förresten, vad är en justerklinga? Man ser ju ofta det i diverse webshopar, "justerklinga, justerklinga kap o kombi..." osv. I min värld är en justersåg som en vanlig såg (med tillägget rullbord) som gör kap eller klyvsnitt i olika material o man väljer klinga därefter. Är det underförstått att justerklinga är för kapningar och/eller skivmaterial?
Egentligen är det nog så att justersågning avser sågning i skivmaterial. Lite utvidgat så är det åtminstone hos oss så att det avser skivmaterial (typ mdf plywood lamellskiva) och kapning/gerning av massivträ.Ola C skrev:Ok tack, ska be nån i personalen montera den i sågen nästa gång jag hyr in mig.
Förresten, vad är en justerklinga? Man ser ju ofta det i diverse webshopar, "justerklinga, justerklinga kap o kombi..." osv. I min värld är en justersåg som en vanlig såg (med tillägget rullbord) som gör kap eller klyvsnitt i olika material o man väljer klinga därefter. Är det underförstått att justerklinga är för kapningar och/eller skivmaterial?
Verktygstokig
· Halland
· 7 581 inlägg
Ibland när man hyrt ut sig till ngt snickeri, så undrar man verkligen hur de kan ha en så dåligt injusterad såg? Det verkar ha grymt låg prio på snickerier att justera in sin såg ordentligt, bara den sågar i vinkel så är allt bra. Varför?Daniel_N skrev:
Verktygstokig
· Halland
· 7 581 inlägg
Trodde det var självklart. Jag måste ju få denna svarven att stå innerst och den gamla ytterst. Då tror hon att den gamla är dem nya, jag säljer av den, och allt blir frid och fröjd.Ola C skrev:
Bra inlägg som täcker stora bitar teori (även praktik) utan att ge några riskabla råd såvitt jag kunde se. Tack för detta .Daniel_N skrev:
Ursäkt till @Ola C för att jag verkade anklaga honom för att vara amatör . Eller så tog han det som att jag hedrade honom med en entusiast-titel. Vilket med tanke på de exempel han lägger upp inte är fel.
Lade hur som helst ingen kvalifikationsaspekt i begreppen. Menade att en som inte huvudsakligen snickrar för sin försörjning kan ha erfarenheter som är bättre lämpade för råd till andra hemmasnickrare.
Mvh Findus
Ingen fara, jag förstod vad du menade o inte lätt att veta att jag numer har ett företag...o jag vill nog påstå att jag byggde betydligt mer avancerade möbler som amatör, innan jag startade företaget, så det där med entusiast förstår jag fullt ut.findus42 skrev:Bra inlägg som täcker stora bitar teori (även praktik) utan att ge några riskabla råd såvitt jag kunde se. Tack för detta .
Ursäkt till @Ola C för att jag verkade anklaga honom för att vara amatör . Eller så tog han det som att jag hedrade honom med en entusiast-titel. Vilket med tanke på de exempel han lägger upp inte är fel.
Lade hur som helst ingen kvalifikationsaspekt i begreppen. Menade att en som inte huvudsakligen snickrar för sin försörjning kan ha erfarenheter som är bättre lämpade för råd till andra hemmasnickrare.
Mvh Findus
Mallar är roligt att göra själv. Bästa tråden i ämnet som jag sett i forat ärF Fluxor skrev:
https://www.byggahus.se/forum/threads/den-halvstora-jiggbyggestraden.283610/
Den tråden borde klistras in i toppen av möbeldelen för att den är både rolig och bildande. Nu fick jag leta i årsgamla inlägg för att hitta den.
Mvh Findus
En reflektion och ett enkelt tips. Inte på något sätt revolutionerande.Daniel_N skrev:
Om man nu, som hemmasnickrare, inte har tillgång till offermaterial så kan en stabilisering av undersidan av materialet med en sträcka maskeringstejp göra stor skillnad.
Mvh Findus
richardtenggren
Ingen-gör
· Norrlandet
· 6 589 inlägg
richardtenggren
Ingen-gör
- Norrlandet
- 6 589 inlägg
Tack för råden!findus42 skrev:Nja... @Ola C är väl lämpligast i så fall då han hobbysnickrar medan jag och @Daniel_N arbetar dagligen mot betalning. Proffessionella erfarenheter kan skilja sig från entusiast och hobbysnickares. Yrkessnickare kan ha andra prioriteringar. Bra nog och rationellt till exempel där en entusiast söker det bästa.
Jag kan tänkas välja en klinga som ger bättre resultat en den som rekommenderas ur säkerhetssynpunkt. För hobby är det helt fel. För entusiasten kan det vara en värdefull kunskap att använda med försiktighet.
Det råd jag vågar ge till en massa obekanta på ett offentligt forum är att i en bordssåg är en slipad universalklinga av god kvalitet alltid ett tillräckligt bra val. Snickeriet som hyr in mig huvuddelen av min tid har rensat ut alla andra klingor så uppenbarligen duger det till produktion av dörrar och inredningar.
I kapsågar finns regeln att klingan skall ha negativ vinkel för att minska risken för smällar. En sådan ger lite sämre snitt vilket gör det ännu viktigare att den är slipad.
Antal tänder har inte ett solklart samband med hur fina snitt det blir. Många tänder bränner lättare och är odugligt till klyvning av massivt virke. Få tänder kan ge mer urslag vid sågning av belagda skivor eller kapning av t ex plyfa. Själv tenderar jag att gå mot färre tänder och se till att de är tillräckligt vassa för att fungera till det mesta.
Det var tre huvudtankar om klingor . Då jag fått lära mig att ingen lektion skall omfatta mer än tre saker är det bättre om jag håller klaffen tills dessa insikter diskuterats färdigt...
Mvh Findus
Tack! Jag tänker att jag kör på din rekommendation, vi gillar ju NX så eventuellt gillar vi samma klingor ocksåOla C skrev:Även om jag inte matar virke i kilometervis genom bordsågen varje år så har jag ett (deltids-)snickeriföretag och säljer det jag bygger. Dock inte alls i de mängder som du eller Daniel gör
Jag jobbar ofta enligt devisen if it aint boken dont fix it. Hittar jag klingor jag är nöjd med så kör jag på med dom och är efter det inte så om mig o kring mig på just det området.
Har senaste åren nästan uteslutande kört med Felders svarta silent power klingor. En klyvklinga och en kombiklinga. Brukade kosta ca 400-500 per klinga när det var kampanj men verkar betydligt dyrare nu o svåra att få tag på, här är komboklingan, klyvklingan hittar jag inte ens... [länk]
Dessa två klingor täcker 95% av det jag gör, resten är specialklingor för ex spår med flat botten. Rensågningsklinga har jag knappt hört talas om, är det massivt trä ska det ändå hyvlar, sicklas eller putsas eller nåt annat efter sågning. En bra inställd såg lämnar inte mycket märken efter sig även med "vanlig" klinga.
Tack för ett grymt informativt inlägg!Daniel_N skrev:Stort ämne. Som Findus skriver så arbetar jag också dagligdags med att snickra. Vi är ett litet snickeri med bara 4 personer totalt. Men på det stora hela så är det egentligen bara en uppskalning av mitt tidigare hobbysnickrande. Avvägningar är därför, förmodligen för mycket (utifrån ett produktionsperspektiv) präglade av hemmasnickarens tänk. Förutom att maskinerna har blivit fler och större då.
I allmänhet är min uppfattning att det är relativt få cirkelsågsklingor som är riktigt dåliga idag (däremot finns det en hel del ganska dåliga sågar). För att inte prata om sågare, men det är en annan fråga.
Grund: Vass och ren klinga. Rätt inställd såg. Spelar ingen roll om du har köpt värsta klingan, är den inte vass och ren blir det inte bra.
Rätt varvtal - oftast inga problem i sågen, den är rimligt avpassad för klingstorleken. Annars sikta på ca 60-80m/s periferihastighet. I lägre spannet för kapning/gerning, högre för klyvning.
Om du köper flera klingor, vilket jag starkt rekommenderar, se till att de helst har samma diameter, tandbredd och stombredd. Då blir alla skalor fortfarande rätt när du byter klinga.
Spånvinkel: Anger hur mkt framåt tanden lutar. Alltid positiv i bords/justersågar. Mycket positiv, säg ca 20-25 grader för en klyvklinga. Mindre för en kap/justerklinga, på runt 5-10 grader.
Typ av tänder: Här finns många varianter och det kommer rätt ofta nya typer. Men man behöver inte göra det jättekrångligt:
AA = raka tänder (sett framifrån). Används i klyvklingor och notklingor. Ger en rak botten om man tex sågar ett spår.
BA = växelvis slipade tänder. För kap/ger/justerklingor. Förekommer ibland i klyvklingor och funkar bra där med.
trapetstandade: oftast med varannan tand AA och varannan som ett litet "tak", googla för bild. Generellt för alu, plast, laminat.
Tanddelning: De flesta klingor har jämn tanddelning (lika långt mellan tänderna). Det funkar generellt bra, men ojämn tanddelning blir ofta tystare och ibland mjukare sågning. Speciellt minskar det vibrationer i tunna eller svårsågade material. Dock generellt dyra klingor.
Antal tänder. Mycket snack om denna. Mindre viktig än man tror, fler tänder blir inte automatiskt bättre. Generellt får man noga säga att fler tänder och mindre avverkning/tand (vilket också påverkas av varvtal och matningshastighet) har potential för bättre snitt. Men det kan medföra andra problem. Är utrymmet mellan tänderna för litet (och/eller redan fullt av klegg) har spånet som tanden skapar ingen stans att ta vägen. Då blir det trögt, varmt, svårsågat, ev fult och eller snett snitt. Allt detta ger dessutom mer problem med klet och smuts på klingan så det blir en ond cirkel.
Antalet tänder hänger starkt ihop med hur tjockt material man ska såga. Vid tjockt material måste man ha förre tänder, annars blir spånan varje tand skär för stor för utrymmet framför innan tanden har hunnit ut ur materialet. En tumregel som man långt ifrån alltid klara följa är att ca 3-5 tänder samtidigt skall vara i materialet. För få tänder = stötig sågning. För många tänder = risk för att blir blir för trångt för spånen och trögsågat. Antalet tänder i ingrepp kan också modereras något med klingans höjdinställning. Problem med att såga tunna material (tex 4mm plywood) kan helt eller delvis lösas genom att såga ett gäng i taget, eller genom att man sågar en plywood fastspänd mellan tex 2 st 19mm MDF. Att ah material under höjer generellt snittkvaliten ordentligt. Även över kan vara en fördel ibland.
Skärbredd: Det är idag ganska poppis med extra tunna klingor, framförallt i kombination med batterimaskiner. Jag är inte så glad för dem, åtminstone inte för justersågning och gerning. Vid klyvning funkar de bättre. Observera dock att du måste ha en klyvkniv anpassad för klingan, går ej att kompromissa kring.
Frontslipning: Överkurs. Men vissa klingor har även fronten på tanden slipad växelvis. Jag har inte jättemycket erfarenhet av det, men tycker nog att det känns (kanske placebo) som att det funkar ännu bättre. Har dock också varit med om att mindre noggranna slipfirmor bara har slipat sådana klingor raka. Suck.
Klingdisciplin. Otroligt viktigt. Ska man köra flera olika klingor måste man se till att använda rätt klinga vid rätt tillfälle. Köra man finklingan på mög så är den snart inte finklinga längre. Ganska enkelt om man är själv och snickrar, är man flera och har mycket klingor blir det lätt kaos. Vi har därför ett system där varje klinga har sitt nummer samt sin plats i en förvaring. Förutom det så har vi också magnetiska markeringar med "Klyv", "Universal", "Alu", "Juster" och "Guld", som flyttas runt efterhand som klingorna skickas på slipning. På så vis använder alla samma klyvklinga tills den är redo för slipning. Innan detta system blev det lätt att alla klingor var lite småslitna men ingen redo för att slipas.
Rensskär: Dessa är inte till för att ge bättre yta utan för att skapa utrymme åt klingans stomme vid knepig sågning. Man kan se det i sågverk och liknande industriella applikationer. Rekommenderas ej för finsnickeri.
Edit: bild på hur klingförvaringen ser ut:[bild][bild]
Känner igen mig i det där om ”finklingor”, blir lätt ”jag-ska-bara” så är man plötsligt utan finklinga.
Jag valde att gå på Olas förslag, samt så chansade jag på en Felder kombiklyvklinga som lät bra enligt Daniels inlägg med avseende på tandvinkel. Båda ska ha samma tandbredd och stommbredd. Tandbredden är 3,2 i jämförelse med original 3,0, men det lär vara okej tänker jag.
Svårt? Tar tid? Bra nog? ja det är nog mycket sånt.mowatom skrev:
Verktygstokig
· Halland
· 7 581 inlägg
Tittat över elen på nya maskinen. Bra eller dålig, vana att göra innan man parkerar in den oåtkomligt..
Nödstoppet ska få en annan placering tror jag. Vill kunna komma åt den med foten om man skadar handen eller fastnar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nödstoppet ska få en annan placering tror jag. Vill kunna komma åt den med foten om man skadar handen eller fastnar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder