160:- för ett välfungerande lås tycker jag inte är något att bråka om.
 
S
Jag lovade min fru att hon skulle få nya planksteksplankor i present i höstas. Idag lyckades jag göra 2 stycken på 15 minuter eftersom vi skulle äta plankstek till middag.
Köpeplankor brukar kupa sig och/eller spricka så jag jag har väntat på att få tag i planka med stående årsringar. Därför som det tagit ett halvår. Det visade sig att jag hade en bit svensk ask i boden lagom för att göra två stycken av en bredare modell.

Det fanns redan ett program i cnc:n på jobbet och eftersom man oftast programmerar parametriskt så är det snabbt gjort att ändra måtten.
Sen några snitt i justersågen och en snabbputs så var det klart för middagen.

Handgjord planksteksplanka i ask med stående årsringar och en urskuren handtagshålighet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hemmagjord planksteksplanka av svensk ask med stående årsringar, med en serverad plankstek bestående av potatismos, ostsås och baconlindade bönor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hand som håller en handgjord planksteksplanka av svensk ask med synliga årsringar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Älska
FreQa och 15 till
  • Laddar…
Daniel_N Daniel_N skrev:
ren klinga
Tack för bra texter om sågklingor! Även tack till @findus42 och @Ola C !

Har ni nått bra tips för att göra ren sågklingor?

I filmen om fräsning så rekommenderade @Daniel N T-Röd (om jag minns rätt). Är det samma för sågklingor?
Vissa YT-filmer rekommenderar tvättmedel eller rengöringsmedel för hushåll.
 
Cheesen
Nyckeln och långhylssatsen betalade sig igen ..
En uppsättning långhylsor och en momentnyckel på ett verkstadsbord med tändstift framför.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Sthlm1891
  • Laddar…
B BlueX skrev:
Har ni nått bra tips för att göra ren sågklingor?
Jag vet att det behandlats i (ett flertal?) gamla trådar så sök så kanske du hittar dessa.
 
Alfredo Alfredo skrev:
Jag vet att det behandlats i (ett flertal?) gamla trådar så sök så kanske du hittar dessa.
Skickade min klinga på slipning hos woodcontrol scandinavia och passade på att köpa rengöring cmt 2050, mycket nöjd. Funkar hyfsat att rengöra med spolarvätska men det är otroligt mycket smidigare med cmt. Funkar också bra till frässtål
 
  • Gilla
JFrisk och 1 till
  • Laddar…
Jag kör också samma som ovanstående, cmt's "blade and bit cleaner". Köpte stora dunken för några år sen, småflaskorna har väldigt högt literpris. Funkar utmärkt men har inte så mycket annat att jämföra med.
 
  • Gilla
Pysslarn och 1 till
  • Laddar…
Obyggd arbetsbänk i verkstad med verktygslådor och utspridda verktyg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Oorganiserade elverktyg i en öppen träarbetsbänkslåda i en rörig verkstad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

En låda i blivande arbetsbänken tänkt som nytt hem för alla verktyg jag aldrig orkar stoppa tillbaka…
 
  • Gilla
FreQa och 11 till
  • Laddar…
Ett utdraget hål i en vit garderobsvägg med spår av att skruv och skena släppt sitt grepp och glidit neråt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Försöker fixa ett trasigt skruvhål i en garderob som såg dagsljuset 84. Den fina bågen neråt visar parabeln skruv o skena tog när de tröttnade på att sitta fast..
 
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
Bytt hatthylla.

Före:
Nyinstallerad hatthylla med kläder, väskor och hjälmar, organiserad mot en vit vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Efter:
Nyinstallerad hatthylla med jackor, hjälmar och en sparkcykel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Sthlm1891 och 1 till
  • Laddar…
Samma skruvhål?
 
Trodde att det skulle vara så, men nya hyllan är ca 1cm bredare så det blev att borra nya. :lying:
Nu sitter hyllan mitt på väggen på riktigt dock.
 
  • Gilla
tommib och 1 till
  • Laddar…
Lägger golv och fick använda min 'fein' :)
Närbild på ett handsågat golv vid en dörrtröskel, verktyget visas efter användning vid trä- och laminatgolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild på en golvlist och golv där en multiverktyg har används för att skapa passform.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
fremax och 20 till
  • Laddar…
Aha! Det är det som den tandningen är till för:)
 
Ryggtandningen på en (faner)såg är till för att kunna börja såga mitt i en skiva primärt. Men det är ju inte den enda användningen av den som synes. Jag har gjort samma sak med japansåg.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.