M8 mutter limmad på en fordonets vägg klar för isolering och montering av verktygstavla.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Limmat ett gäng M8 muttrar i väggen på bilen...
Isolering med liggunderlag & glasull nästa helg,sen ska verktygstavla monteras tillbaka
 
  • Gilla
Fario
  • Laddar…
Svårt att filma och skrapa på samma gång :rofl:
Har vässt mina nya narex-stämjärn, körde med 1000/6000 whetstone och slipjigg. Jag är nöjd i alla fall! Planade först baksidan plan och efter det en "secondary bevel" enligt matt estleas instruktioner på YT :D denna bredaste blev minst vass, misstänker att jag blev lite lat på den:cool:
 
  • Gilla
Sthlm1891 och 2 till
  • Laddar…
Gammal planhyvel i en verkstad nästan färdigställd, saknar utsugstratt och plattremmar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Gammal planhyvel nästan klar för användning, saknar utsugstratt och plattremmar, på ett trägolv i en verkstad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nu är snart planhyveln klar, fattas bara utsugstratt samt plattremmar. Behöver plattremmar även till rikthyveln
 
  • Gilla
LoweW och 1 till
  • Laddar…
Pluspoäng om du hittar remmar med kamelhår då det var en grej på den tiden då det inte nöttes ut så fort. Udda vilka saker som fastnar i huvudet efter ett studiebesök på Remfabriken i Göteborg för 30 år sedan... :thinking:
 
  • Gilla
Lintto1 och 2 till
  • Laddar…
Cheesen
Jo jag har ett fräsbord. Men det mesta som jag fräser är sådana här småjobb.. så då fäster jag bara kantfräsen i framtången.
Upptäckte att jag justerat käftarna fel när jag satte ny plyfa sist. Fräsen brukar hamna i nivå med bänken men det gjorde den inte idag.
En kantfräs monterad i framtången på en arbetsbänk med feljusterade käftar och nytt plywoodstycke.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Sthlm1891 och 1 till
  • Laddar…
Gjort och gjort...

Jag kom i helgen på ytterligare ett användningsområde för mina håvmagneter som jag använder till att hitta reglar i gipsväggar och plocka upp tappade metallbitar jag har svårt att se. Ja, förutom att jag har dem på västen för att fästa håven på ryggen...

De fungerar perfekt för att hålla de där otroligt irriterande grejerna på plats när man skruvar fast nyckelskylten eller handtagen. Alla de -få- gånger jag monterat sådana har jag svurit och tappat skruvar och förbannat mänskligheten. Men med magneten är det bara att släppa allt och nippeln sitter kvar rakt och fint medan man riktar in skruven eller tar en slurk kaffe.

Hands monterar dörrhandtag med hjälp av magnet för att hålla skruv på plats.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Metallhandtag med röd magnet som håller nyckelskylten på plats vid montering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
MasMats och 13 till
  • Laddar…
Om någon undrar vad jag menar med att "hitta reglar" med magneterna så kommer här en liten bild från när jag rev ett av badrummen i december:
Hand håller en magnet bredvid punkterad linje på vägg, vilket indikerar regelns position där magneter fäst på skruvar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
kingen101 och 5 till
  • Laddar…
Cheesen
Cheesen Cheesen skrev:
Jo jag har ett fräsbord. Men det mesta som jag fräser är sådana här småjobb.. så då fäster jag bara kantfräsen i framtången.
Upptäckte att jag justerat käftarna fel när jag satte ny plyfa sist. Fräsen brukar hamna i nivå med bänken men det gjorde den inte idag.
[bild]
Sådärja... Hylla ✅.
Hylla med en etikett "Momentnycklar" och två förvaringslådor på en verkstadsbänk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nybyggd hylla i trä med en uppsättning momentnycklar och en blå verktygslåda på toppen, monterad på en vit trävägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
FredrikR och 2 till
  • Laddar…
engs
Fario Fario skrev:
Om någon undrar vad jag menar med att "hitta reglar" med magneterna så kommer här en liten bild från när jag rev ett av badrummen i december:
[bild]
Kör samma metod, särskilt om man OSB bakom är det betydligt enklare än att försöka med regelsökare.
 
  • Gilla
Fario
  • Laddar…
Fick plötsligt en upplevelse av att ligga före tidsplanen istället för normaltillståndet som är att hela tiden uppleva sig ligga lite efter :rolleyes:.

Återställde ordningen genom att använda ett par timmar till att tillverka ett verktyg jag funderat på.

Inspirationen är ett Engelskt hjul.
En rörstump, ett par kullager, några skruv och lite gängstång. Borrade några hål och skar upp slitsar för lagren.
Hemmagjort verktyg för komprimering av tappar med rörstumpar och kullager på en arbetsbänk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Är till för att komprimera tappar.
Placerad för att arbeta upp och ner för att operatören skall få hjälp av tyngdlagen.
På bänken ligger en testbit. Går att finställa med muttrarna så att komprimeringen blir lagom. 0,5mm är möjligt men tungt, och onödigt. 0,2mm går lätt och är perfekt.

Mvh Findus
 
  • Gilla
nino och 8 till
  • Laddar…
Blev en fullagning av låskistan till kallförrådet. Får duga till jag hittar en passande kista eller en bit fjäderstål.
 
  • Inre mekanism av en låskista med fjäder och bult, temporärt lagad.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Tule54 och 2 till
  • Laddar…
ullberg
dof dof skrev:
Blev en fullagning av låskistan till kallförrådet. Får duga till jag hittar en passande kista eller en bit fjäderstål.
Är det inte denna du behöver?

https://www.sekelskifte.se/product/fjader-till-gamla-laskistor-roddarfjader-lasbolaget-nr-2

v
et inte hur många varianter som finns men ser ganska lik ut…

edit: sorry, inser nu att nog inte är den fjädern som gett upp… är det kanske den som är av på denna bild du saknar:
Gammal rostig låsmekanism med fjädrar till låskista från sekelskifte, monterad på dörr.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


I så fall finns även den på samma butik (https://www.sekelskifte.se/product/fjader-till-gamla-laskistor-fallfjader-lasbolaget-nr-3-k) - det var där jag köpte en ny till kistan på bilden som sitter i en dörr på vårt landställe


/U
 
Redigerat:
ullberg ullberg skrev:
Är det inte denna du behöver?

[länk]

vet inte hur många varianter som finns men ser ganska lik ut…

edit: sorry, inser nu att nog inte är den fjädern som gett upp… är det kanske den som är av på denna bild du saknar:
[bild]

I så fall finns även den på samma butik ([länk]) - det var där jag köpte en ny till kistan på bilden som sitter i en dörr på vårt landställe


/U
Fallfjädern ser ut att vara rätt (y)
Tack för det tipset!
edit: beställt fjädern nu
 
Redigerat:
  • Gilla
ullberg
  • Laddar…
ullberg
Passade perfekt i min kista på bilden ovan iaf. - hoppas det funkar för dig också.

Kanske lite sent att säga nu när jag ser i din profil vad det är du kallar hem men som du kanske såg på sidan är det ju en lite ”Posh boutique” på Övfre - skulle inte förvåna mig om fjädern går att hitta mycket billigare på annat håll… Men för mig som inte bor allt för långt bort kändes det värt att stötta en butik som man fysiskt kan gå till och få hjälp med dylika reservdelar - jag kan till och med acceptera den rysning av obehag som kom när jag hämtade i butiken och fick fjädern i en liten tjuuuusig papperspåse av en person som formats av klientelet - låt vara att det inkluderar en mycket artig och välartad framtoning (och det är väl samtidigt just det som jag ryser av - men det har nog mest med min uppväxt i sådana områden att göra…)

/U
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.