A
FredrikR FredrikR skrev:
Dubbelsidig punktering med slangar som beställningsvara...
[bild]

Slog till två nya hjul under ClasOs 20% helg.
[bild]
Höll på att sätta mejseln i fingret några gånger innan jag fick in snitsen att ta bort låsbrickorna..:whistle:
Nu rullar den nåt år igen.
använd en långsmal huggmejsel istället..
Den är inte lika ivrig på att hugga dig i näven trots namnet;)
 
  • Älska
FredrikR
  • Laddar…
richardtenggren
FredrikR FredrikR skrev:
Nej tyvärr, kollade på sådana tidigare på ClasO men då hade dom bara 1 kvar på hyllan. Och igår fanns det bara till skottkärror. Ska kolla in Jem, vi har det mellan Borlänge och Falun nu. (y)

(8st i lager ser jag, tack för tipset!)
Annars reade Jula ut en med punkteringsfria från Hörby Bruk för 999 nu? Ordinarie 1399 :)
 
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
Lyckades få upp studsmattan så blev lite yxtid.
Yxa och halvkluvet trästycke på en vedhög med spån och sågspån runtomkring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En yxa och en slöjdbil ligger på en stubbe med träspån och vedbitar omkring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hand håller ett trästycke som bearbetats med yxa bredvid en vedyxa på en stubbe med spån.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Yxa med trähandtag som vilas på en påbörjad träskulptur med spån på en stock.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Två grovt uthuggna träfigurer bredvid en yxa på avhugget trädstock.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Två grovt utskurna träfigurer på en stubbe omgiven av spån och bark.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hand håller en täljd träbit över en stubbe med en yxa och träspill runtomkring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Lite pilligt med vedyxan. Får finlira lite med slöjdbilan ikväll om jag hinner.
 
  • Gilla
Sthlm1891 och 7 till
  • Laddar…
Röjer lite bland träden och hittade skatter...
Nysågat trädgrensstump i fokus med trädens bark i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ska bli kul att testa tända gillen med den ikväll :cool:
 
  • Gilla
TriNitro och 2 till
  • Laddar…
A
FreQa FreQa skrev:
Röjer lite bland träden och hittade skatter...
[bild]
Ska bli kul att testa tända gillen med den ikväll :cool:
kåved:ok:
 
Cheesen Cheesen skrev:
Jag har ju en diagnos... Hatar fågelbon.
Nämen, kolla här ... En bild från version 1 av systemet ... :)
 
  • Hemmakontor med dator, skrivbord, svart kontorsstol och hylla med böcker och DVD-skivor, bredvid ett fönster med mörkläggningsgardin.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Haha
  • Gilla
Cheesen och 1 till
  • Laddar…
ullberg
Servat hjullastaren, lite upp och ner kan man lugnt säga.

0) luftfilter byttes sist jag hade något att göra så det var redan klart

1) Byte motorolja + filter, Walk in the park, mycket smidigt med en liten vinkel för avtappning ut från oljetråget samt en oljeplugg med inbyggd kona, ingen kopparbricka att byta ut. Rent och snyggt byte

2) Hydraulfilter för hydrostaten - detta filtrets fäste satt ovan hydraultanken och det för arbetshydrauliken satt under tanken så jag tänkte att bäst att börja med det enkla, här kanske det rinner lite (stort filter) men jag riskerar inte tömma hela tanken iaf. Oj så fel jag hade - det formligen forsade ut hydraulolja, och gängorna på filtret var sjukt långa så jag snurrade och snurrade utan att få loss. Till sist loss men då lika mycket att skruva tillbaka med nya filtret och det bara fortsatte forsa ut olja. Hade förfyllt nya filtret men det var helt onödigt kan jag säga…

3) sanering. Hade lagt ut plast, hinkar och lite trasor men hade inte kunna drömma om flera liter olja så bara att försöka göra så gott det går

4) filter för arbetshydrauliken, det jag var rädd för eftersom det satt på returen under tanken. Hur smidigt som helst, kanske läckte ett par cl, ner i mina saneringsmaterial så gjorde varken till eller från…

5) dieselfilter - lätt byte och blev så vitt jag kunde se tätt - luftade på filtret och hoppades det skulle räcka. Startade som en klocka och dog ett par sek senare. Provade att lufta igen utan effekt… nippeln vid pumpen satt dåligt till och var 1/2” (perkins) så 12mm för litet och 13 hade lätt dragit rund. Rotade rätt på en 1/2” hos grannen men även den satt lite löst så slutade med att jag filade upp en 12mm tills den passade tight… räckte ändå inte så fick köra med mapgas, inte helt fräscht att köra mot motorn vid pumpen men med lite trasor och blås kunde jag stoppa det som började brinna. Fick upp nippeln och luftade där. Startade ändå inte vilket nu när jag kollat upp hur man ska lufta nästan var förväntat. Klippet nedan (videofiltret var enklaste sättet att maskera bort grannen som då hjälpte mig) visar när vi just luftat en (av 4) spridare och går vidare till nästa - vilket räckte för att den skulle starta.



Job Done, men det gick rätt många timmar…
 
Redigerat:
  • Gilla
LoweW och 1 till
  • Laddar…
Då mobilen plötsligt blev ett bygg-verktyg så får väl beställning av en Sola inclinometer med BT koppling räknas.

Halva priset jämfört med Hultafors version med grå framsida.

Sola Go Smart digital inclinometer med Bluetooth, visar 0.0° på displayen, röd och svart design, på en webbsida.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
trojlee och 2 till
  • Laddar…
Bytt vattenpump och termostat på traktorn, ny fläktrem fick det också bli när allt ändå var nere.
Öppet motorrum på en traktor med nya vattenpump, termostat och fläktrem, samt verktyg framför.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild på traktormotor med nyinstallerad vattenpump, termostat och fläktrem.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Motor i traktor med ny vattenpump, termostat och fläktrem monterade.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tänk vad mycket fortare det gick att montera ihop det än att demontera. Tråkigt att man ska inse hur man egentligen skulle gjort när man väl fått loss alltihopa :crysmile:;)
 
  • Gilla
Sthlm1891 och 3 till
  • Laddar…
Cheesen
Med två bilar i hushushållet så förvånad man över hur ofta man gör samma sak om och om igen... Bara tre veckor sedan jag bytte bromsok på den lilla...

Noterade för två veckor sedan att den stora fick brummande bromsar. Aaaha dags för belägg. Gårdagens ljud av metall mot metall gjorde att det blev lite mera brottom än jag tänkt. (Tänkte byta vid sommardäckspåläggning)

Nåväl vi kör då slut på grejerna i familjen. Om jag nu bara ids byta glödstift i den andra bilen också så blir dagen komplett.

Slitna bromsbelägg på en arbetsbänk, ett visar metall mot metall-slitage.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nya bromsbelägg och glödstift för bilar på ett verkstadsbord med verktyg och förpackningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bil upplyft med domkraft och säkerhetsstöd, bromsok borttaget, verktyg och växlad hjul syns på garagets golv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
JFrisk och 7 till
  • Laddar…
J
jonmo jonmo skrev:
Nästan färdigställt barnens skrivbord. Nu ska endast ett hyllplan till upp samt återmontera elen efter sista strykningen. Denna arbetshörna kan alltså helt försvinna bakom skjutdörren till höger, till glädje för alla som gillar städade rum.
[bild] [bild]
Ska allt lagras i molnet numera?
 
  • Gilla
  • Haha
jonmo och 1 till
  • Laddar…
H heimlaga skrev:
Batterimaskinsfetishisterna får säga vad de vill men det enda som fungerar att borra spikhål med är en gammaldags hederlig drillborr
Det batteriet laddas vid fikabordet
 
Holkproduktion.

Motorsåg i aktion som skär ut boutrymmet i en liggande trästam för att tillverka fågelholkar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Utsågning av boutrymme. Bra övning i instick att sticka nästan hela svärdets längd med tunna väggar ikring. Oväntat svårt att sticka med fibrerna. Det skär dåligt.

Trästockar uppradade på arbetsbänk med utsågat boutrymme för holkar i verkstaden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hål på plats och baksidan hyvlad så det går lättare att montera en läkt att fästa holkarna i. Tak och golv får bli senare.
 
  • Gilla
  • Älska
Vardagsrum och 23 till
  • Laddar…
Fina holkar som säkert snabbt får hyresgäster!
Insticket av sågens svärd känns ju potentiellt farligt, vad gäller där? Finns det något att göra/tänka på som gör det mindre riskabelt?

//Ronnie
 
Cheesen
P Pysslarn skrev:
Fina holkar som säkert snabbt får hyresgäster!
Insticket av sågens svärd känns ju potentiellt farligt, vad gäller där? Finns det något att göra/tänka på som gör det mindre riskabelt?

//Ronnie
Stick med undersidan av spetsen.

Vad sugen man blev på att tillverka holkar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.