richardtenggren richardtenggren skrev:
På en Kapex 120 är det perfekt att lägga telefonen bakom anhållet, gäller dock att ta bort den innan man sågar ;)
[bild]

Kunde dock gått värre ;)

Helt otroligt att du klarade skärmen :oops:

• Gilla
richardtenggren
  • Laddar…
Jobbat hårt i CAD-en...

• Detalj av skärningen av två metalldelar som matcher CAD-designen på en verkstadsbänk.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Anderscurl och 4 till
  • Laddar…
S snajgel skrev:
Modellerade och skrev ut en adapter så att dammsugaren passar damm-monstret.

[bild]

[bild]
Vad skriver du med för skrivare?

Föreningens Klippo fick lite kärlek idag.

Nytt handtag, luftfilter, tändstift, startbatteri, nya framdäck och oljebyte samt slipning av knivarna. Nu kan medlemmarna börja klippa allmänningarna.

Röd Klippo gräsklippare på gräsmatta med utbytta delar och verktyg utspridda på en trätrall.
Skapa konto

• Gilla
FredrikR och 4 till
  • Laddar…
P Putte 9497 skrev:
Vad skriver du med för skrivare?
Ender 3 Pro

S snajgel skrev:
Ender 3 Pro
Fungerar det bra?
Kan du skriva ut skruv?

Idag har jag övat på att svarva. Det blev två handtag, ett litet till en nålfil och ett ovalt till en fisknäturtagare. Det är en innovation som jag hoppas ska förenkla fisket med nät och skona såväl fingrar som fiskenät. En bit cykeleker får agera krok som man (förhoppningsvis) smidigt kan komma åt och lossa nätet där det sitter så att det är svårt att komma åt med fingrarna/naglarna.
Två nysvarvade trähandtag, det ena med en böjd metallkrok, bredvid en fil, på ett mönstrat underlag.
Skapa konto

• Gilla
Tule54 och 3 till
  • Laddar…
P Putte 9497 skrev:
Fungerar det bra?
Kan du skriva ut skruv?
Ja det tycker jag, är ganska ny på 3d-printing så har inget att gämföra med.
Angående skruv är det väl lite beroende på vad för skriv vi pratar om, skrev ut skruv och mutter i M32, det fungerade bra.. :)

S snajgel skrev:
Ja det tycker jag, är ganska ny på 3d-printing så har inget att gämföra med.
Angående skruv är det väl lite beroende på vad för skriv vi pratar om, skrev ut skruv och mutter i M32, det fungerade bra.. :)
Nu tänkte jag M2, M4 etc

P Putte 9497 skrev:
Nu tänkte jag M2, M4 etc
Vågar jag inte svara på.

Det kommer inte fungera med en filamentbaserad skrivare.
En resinskrivare klarar det dock. Kanske inte M2, men M4 lär fungera,

varför vill du skriva ut just skruv ?

siggebo siggebo skrev:
Lyxat till det med nya kontakter på några sladdverktyg. Hoppas att jag bara behöver brottas med en kabel i framtiden.

Neutrik PowerCON heter modellen. Bajonett med lås.
Nice idé! Marius Hornberger verkar använda något liknande! Ryker garantin på verktyget om man gör denna mod? Det kan jag tänka mig

Idag har jag meckat jordfräs. Jordfräsen måste vara den maskin med absolut sämst förhållande mellan den plats den tar och hur mycket jag använder den. Den är ju stor, otymplig, smutsig och används en timme om året i snitt. Men den timmen är den guld värd jämfört med att vända trädgårdslandet för hand.

Fräsen i fråga är en Gilson från 1973 som i sak inte ens är min utan lånad på obestämd framtid av en kollega för drygt tio år sedan. Över lag fungerar den bra. För ett par år sedan fick jag putsa på brytarspetsarna och härom året så rostade tanklocket fast. När jag försökte få loss locket började tanken istället att läcka. Det verkar ju vara en enkel sak att fixa, men just tankar till dessa gamla Briggs&Straton verkar omöjliga att få tag i. Bensin i trädgårdslandet känns inget vidare.

Så såg jag i en tråd (kanske var det rent av denna tråden) för en tid sedan att en medlem hade problem med en gammal jordfräs med Briggsmotor. Några PM senare så var vi överens om att jag kunde få tanken om hans fräs var bortom räddning.

Så kom den då.
En gammal Briggs & Stratton bensintank på en träbjälke, ersättning för en jordfräs från 1973.
Skapa konto

Fint skick för sina över 40 år.

Gammal tank bort:
Gamla Gilson jordfräsens motor med rostig bensintank och varvtalsregleringsmekanism.
Skapa konto

Ny på plats:
En rostig, orange Gilson jordfräs från 1973 på en träplattform utomhus, med synliga tandskivor och motor.
Skapa konto

Tyvärr så är mekanismen för varvtalsregleringen integrerad i tankfästet (logiskt, va?) vilket gjorde att motorn rusade onödigt mycket efter bytet då jag uppenbarligen inte fick tillbaka allt helt rätt. Med den farten som fräsen fick hade det istället tagit max en halvtimme att fräsa landet. Efter lite laborerande med armar och fjädrar så går nu fräsen perfekt.
Gilson jordfräs från 1973 i användning i trädgårdsland med synliga jordrader.
Skapa konto

I någon blogg jag läste för länge sedan så myntade skribenten uttrycket "nätvänligheten", som motsats till näthatet. Alltså det faktum att en massa människor ägnar tid åt att helt utan ersättning hjälpa andra människor med allt möjligt. Såsom alla vi här på Byggahus som lägger tid på att hjälpa främmande människor med allsköns problem. Att någon dessutom inte bara tar sig tid att skriva ett inlägg utan dessutom tar sig tid att skruva sönder en gammal jordfräs åt någon den aldrig träffat är ju ännu bättre. Tack @mexitegel!!!

• Gilla
  • Älska
boschkenta och 26 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.